Článek
Letecké společnosti čím dál tím více těží z prémiových tříd. Ačkoliv těchto tříd aerolinky prodají méně, ceny nastavují vysoko, a poskytovat nadstandardní služby se jim proto vyplatí.
Podle pedagoga a výzkumníka Petera Vitteka z katedry letecké dopravy na ČVUT odborníci zaznamenali meziroční nárůst podílu prémiových tříd na tržbách aerolinek o tři až pět procentních bodů.
„Business/first class představuje zhruba 15-20 procent tržeb aerolinek, přestože co do počtu pasažérů se jedná o tři až sedm procent z celkového počtu cestujících. Na Středním východě je to ještě výraznější a některé aerolinky generují až 27 procent tržeb z prémiových tříd letenek. To ukazuje, jak profitabilní jsou prémiové letenky,“ uvedl expert na letectví Petr Kováč z poradenské společnosti EY.
Někteří dopravci z prémiových tříd těží ještě více. Například United Airlines nebo Delta Air Lines odhadují podíl na tržbách z prémiových tříd až 40 procent, popsal pro SZ Byznys Vittek.
U společnosti American Airlines plyne podle Vitteka dokonce až 80 procent tržeb z prémiových míst a věrnostního programu. Business a první třída American Airlines roste rychleji než běžná ekonomická třída. „Prémiová třída stále meziročně vykazuje rychlejší růst tržeb než hlavní třída,“ potvrzuje aerolinka na webu.
Prémiové třídy jsou pro dopravce často klíčovou položkou příjmů. „Obecně lze říct, že ekonomická třída tvoří objem a prémiové třídy přinášejí rentabilitu. Průměrná marže u prémiových tříd může přesáhnout 50 %, zatímco u economy je do 10 %,“ vysvětlil Vittek.
Letecké třídy
Economická třída (economy)
Zahrnuje základní sedačky v letadle, které jsou dostupné za nejnižší ceny s omezeným komfortem. Třída nabízí standardní sedadla a několik služeb, například občerstvení, které je někdy v ceně, jindy za poplatek. U dálkových letů se ceny obvykle pohybují od 10 do 20 tisíc korun, jak odhadla pojišťovna Axa.
Prémiová ekonomická třída (premium economy)
Za prémiovou ekonomickou třídu si cestující musí připlatit. Sedadla poskytují například více prostoru na nohy a často se nacházejí v oddělené kabině. Prémiová třída nabízí také rozšířené menu nebo přednostní nástup do letadla. Letenka vyjde na 18 až 35 tisíc korun.
Obchodní třída (business)
Třída nabízí polohovatelná sedadla, několikachodové menu, přednostní nástup i výstup z letadla a také možnost vstupů do letištních salonků. Za business třídu obvykle cestující zaplatí až 60 tisíc korun.
První třída (first)
Luxusní letecká třída, kterou provozují pouze některé aerolinky, poskytuje nadstandardní služby už na letišti. Zpřístupňuje například prémiové salonky určené jen pro první třídu s občerstvením nebo možností masáží. Při letu mají cestující uzavřenou kabinu s vybavením a někdy dokonce i vlastním personálem. Nadstandardní služby vyjdou na 80 tisíc až zhruba 250 tisíc korun.
Cestující láká prémiová ekonomická třída
„Poptávka po prémiových sedadlech je stále vysoká, ale v současné době především vnímám nárůst v kategorii premium economy. Po business je také poptávka (odhaduje se pět až deset procent nad poptávkou před covidem), ale na druhé straně letecké společnosti redukují ,first’,“ řekl Kováč. Obchodní třída roste podle něj například proto, že se v posledních letech stala finančně dostupnější.
Prémiová ekonomická třída je pro řadu cestujících výhodným kompromisem mezi pohodlím a cenou. Je především pro ty, kteří běžně cestují v ekonomické třídě, ale při dálkovém letu chtějí lepší služby, například prostornější sedadla a více místa na nohy, rozšířené menu nebo větší obrazovku.
Zájem o prémiové třídy u dálkových letů podle Vitteka vzrost v posledních letech i u soukromých cestujících. „Vliv na to má i takzvaný premium leisure (nový tahoun prémiového segmentu) – luxusní dovolená spojená se zážitkovým cestováním. I segment zákazníků ze střední třídy provádí upgrady třeba do economy premium. Na tento trend zareagoval i český dopravce Smartwings. Zároveň některé letecké společnosti uvádí, že prémiové cestování v korporátním prostředí ještě nedosáhlo předpandemické úrovně,“ popisuje Vittek.
Česká aerolinka Smartwings zavedla business sedačky minulý podzim. Obchodní třídu mohou cestující využít ve spojích na Kanárské ostrovy. Společnost pro nadstandardní služby vyhradila 18 míst ve vybraných letech. Ve spolupráci s cestovními kancelářemi nabízí dopravce business třídu i pro spoje do Egypta, Bahrajnu nebo Spojených arabských emirátů. Tyto lety organizují cestovní kanceláře.
Nové letenky po vzoru prémiových tříd plánují spustit i některé nízkonákladové letecké společnosti. Například Wizz Air za příplatek umožní cestujícím zablokovat prostřední sedadlo pro více místa na ruce a nohy pro lepší sezení. Letenky s příplatkem chce společnost testovat v prosinci.
Více luxusu, větší emise
Nejčastěji prémiové třídy využívají cestující na transatlantických trasách, například při letu z Evropy do USA, nebo na transpacifických trasách mezi USA a Asií. Luxusně často létají také cestující z Evropy na Blízký východ nebo do Asie a na vnitroasijských spojích.
Prémiové třídy ovšem kromě peněženek zatěžují i životní prostředí. Podle dat z roku 2020 Mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT) vyprodukoval v roce 2019 pasažér v business třídě 2,6 až 4,3krát více CO2 na kilometr než cestující v ekonomické třídě.
Podle Vitteka je proto udržitelnější létat s nízkonákladovými aerolinkami, které ovzduší tolik nezatěžují. „Mnoha business cestujícím by už vzhledem k vykazování CO2 nemuselo vadit cestovat i nízkonákladovkami, které mají díky vysokému load-faktoru (obsazenosti letadel - pozn. red.), novým letadlům s pokročilejšími technologiemi a se stále se zvyšující hustotě sedaček stále nižší uhlíkovou stopu na pasažéra,“ dodává.
















