Hlavní obsah

Do Vysokého Mýta se vrátil oltářní obraz Petra Brandla

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

Do kostela svatého Vavřince ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku se po více než roce vrátil oltářní obraz Petra Brandla.

Článek

Restaurování největšího malířova díla v českých zemích stálo 1,1 milionu korun. Největší podíl byl zaplacen z Programu regenerace městských památkových rezervací a městských památkových zón, desetinu nákladů uhradilo město, další část a transport díla Římskokatolická farnost Vysoké Mýto.

„Původně měl být obraz ještě vystaven v Národní galerii, to se však neuskutečnilo,“ řekla mluvčí radnice Marie Lněničková.

S podporou města by se letos měl opravit v kostele svatého Vavřince ještě oltář a sakristie. Restaurátorské zásahy by však neměly být rozsáhlé. V minulosti radnice přispěla na opravy vitrážových oken.

Obraz s rozměry 703 krát 296 centimetrů je umístěn čtyři metry nad podlahou. Brandl jej vytvořil v roce 1728 pro cisterciácký klášter v Sedlci u Kutné Hory. Vysoké Mýto jej po zrušení kláštera za 1000 zlatých zakoupilo v roce 1787, když 13 let předtím hlavní oltář kostela shořel při požáru. Větší obraz autora se stejným námětem existuje jen v polském Křesoboru, jeho rozměry činí 820 krát 415 centimetrů.

Obraz představuje v dolní polovině překvapené apoštoly u prázdného hrobu a v horní polovině pak Pannu Marii nesenou anděly do nebes. Patří k vrcholům Brandlovy tvorby, maloval jej jako šedesátiletý muž. Jeho pozdější díla už poznamenalo stáří, nemoci a těžký životní úděl. V době jeho vzniku byl značně zadlužený, část odměny průběžně dostávala jeho manželka, zadavatel obrazu proto Brandlovi část honoráře vyplácel ve víně.

Reklama

Doporučované