Hlavní obsah

Kauza reklamy na Čapím hnízdě nekončí: Vyšetřovatelé dostali sedm nových úkolů

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Policie musí znovu řešit případ reklamy na Čapím hnízdě.

Reklama

Prověřování kauzy reklamy na Čapím hnízdě bude pokračovat. Žalobce a policista musí podle nových pokynů nechat například vypracovat nový znalecký posudek nebo čekat na rozhodnutí finančních úředníků.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Druhá větev kauzy Čapí hnízdo, v níž vyšetřovatelé prověřovali možné podvody s reklamou na středočeské farmě z holdingu Agrofert, ještě není u konce. Vznikne další znalecký posudek.

Jde o jeden ze sedmi úkolů, který dostal pražský policista Pavel Mikšovský a žalobce František Partík. Loni v létě tento případ odložili. Zhruba tři roky se zabývali podezřením, že společnosti spadající pod holding Agrofert bývalého premiéra a poslance ANO Andreje Babiše platily účelově Farmě Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu, tím si záměrně snižovaly daňový základ a dopustily se daňových úniků.

Jenže nyní se kauzou musí zabývat po rozhodnutí Vrchního státního zastupitelství v Praze. Žalobkyně Kateřina Weissová zjistila, že při prověřování případu chybovali. Weissová v této souvislosti poslala Partíkovi pokyny, jak má dále postupovat.

Zdroje Seznam Zpráv, které měly možnost se s tímto dokumentem seznámit, uvedly, že jedením z úkolů je, aby zadal znaleckému ústavu vypracování revizního posudku. Ten má odpovědět na klíčovou otázku. Tedy, jestli byla cena za reklamu na Čapím hnízdě odpovídající.

Žalobkyně Weissová však zaúkolovala Partíka nejen tím, aby zadal vypracování revizního posudku. Požaduje po něm rovněž, aby jí informoval, jaké otázky v této souvislosti znalci poslal.

První posudek v této kauze pro policii zpracoval soudní znalec Vítězslav Hálek. A ten přitom ve svém posudku uvedl, že u části reklamy byla cena výrazně nadhodnocena.

Jenže vyšetřovatelé pracovali i se čtyřmi posudky, které jim dodal holding Agrofert. Ty naopak dokládaly, že cena byla adekvátní. Což při výslechu na policii mimo jiné uvedla také finanční ředitelka Agrofertu Petra Procházková, která firmám faktury za reklamy odsouhlasila.

Andrej Babiš loni během soudního jednání, u něhož skončil kvůli obžalobě za přidělení bezmála padesátimilionové evropské dotace na stavbu Čapího hnízda, znalce Hálka slovně napadl. „Jeho posudky jsou chybné a účelové,“ řekl Babiš. Nyní na dotazy Seznam Zpráv nereagoval.

Sedm úkolů pro další prověřování kauzy Čapí hnízdo

Žalobkyně Kateřina Weissová dala státnímu zástupci Františkovi Partíkovi pokyny, které má splnit s policistou Tomášem Mikšovským v dalším prověřování kauzy reklamy na Čapím hnízdě:

  • vypracování revizního znaleckého posudku,
  • informovat Vrchní státní zastupitelství v Praze, jaké otázky znalec v této souvislosti dostal,
  • čekat na rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství, které řeší, zda bude pěti firmám z holdingu Agrofert pravomocně doměřena daň,
  • vyžádat si důkazy související s reklamou na Čapím hnízdě ze spisu, který se týká obžaloby na poslance ANO Andreje Babiše a bývalou manažerku Agrofertu Janu Nagyovou,
  • informovat o novém prověřování oznamovatele, který podal trestní oznámení,
  • poslední dva pokyny se týkají dalších administrativních úkolů.

Další pokyn od pražského vrchního státní zastupitelství přitom souvisejí s hlavní větví kauzy Čapí hnízdo. V ní vedle Babiše byla obžalována také bývalá manažerka Agrofertu Jana Nagyová. Oba byli letos v lednu nepravomocně zproštěni obžaloby.

Žalobkyně Weissová dala státnímu zástupci Partíkovi za úkol, aby ze spisu týkajícího se Babiše a Nagyové vzal všechny důležité důkazy, které se týkají případu reklamy.

Kauzou reklamy se zabývají také finanční úřady. Již v minulosti padlo v této souvislosti rozhodnutí. Specializovaný finanční úřad doměřil za reklamu pěti společnostem z holdingu Agrofert dodatečně daň. V jaké výši, není známo, ale firmy se proti tomu odvolaly.

Případ také řeší Odvolací finanční ředitelství a zatím nebylo rozhodnuto. „Daňová řízení jsou stále vedena,“ uvedla mluvčí Specializovaného finančního ředitelství Ludmila Klimešová.

Policista Mikšovský a žalobce Partík přitom podle dalšího z pokynů mají počkat na to, jak v této souvislosti Odvolací finanční ředitelství rozhodne. Tedy zda dojde k potvrzení, že bude firmám z holdingu Agrofert daň doměřena.

Weissová přitom připustila, že tento závěr bude pro prověřování klíčový. „Nikoliv nevýznamným bude v hodnocení závěr Odvolacího finančního ředitelství,“ uvedla Weissová.

Fakta k prověřování reklamy na Čapím hnízdě

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Podle dalšího z úkolů má pak policejní vyšetřovatel o novém prověřování kauzy informovat oznamovatele, který podal v tomto případě trestní oznámení.

Mluvčí pražského městského státní zastupitelství Aleš Cimbala nechtěl jednotlivé pokyny komentovat. „Lze v obecné rovině poznamenat, že pokynem bylo státnímu zástupci uloženo, aby ve spolupráci s policejním orgánem doplnil dosavadní prověřování,“ podotkl Cimbala.

Reklama

Doporučované