Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Resort obrany využívá služeb firmy, která byla loni odsouzena, že poškodila český stát.
Olomoucká společnost s ručením omezeným „Vladimír Dostál - zemní práce, autodoprava“ pravidelně zajišťuje přepravu těžké vojenské techniky pro armádu, hlavně nově pořízených tanků Leopard. Jejích služeb využívají i Vojenské lesy a statky.
A to přesto, že podle pravomocného rozsudku „způsobila České republice škodu ve výši 16,167 milionů korun“.
V uvedené trestní kauze šlo o dotace, které firma se zhruba osmdesáti zaměstnanci získala na nákup několika kusů těžební a přepravní techniky, například pásového rypadla.
Podle dvou schválených dotačních projektů byla technika určena výhradně pro kamenolom Hrabůvka nedaleko Hranic na Moravě, avšak podle rozsudku firma stroje v rozporu s tím „záměrně použila“ i na několika jiných místech republiky.

Na obdobnou techniku získala olomoucká firma evropské dotace, byla odsouzena za to, že stroje použila jinde než měla.
Podle Krajského soudu v Ostravě tak vědomě neoprávněně nakládala s majetkem pořízeným z rozpočtu EU. Rozsudek, který si Seznam Zprávy vyžádaly na základě informačního zákona, to označuje za „zvlášť závažný zločin“ poškození finančních zájmů Evropské unie.
Majitel firmy Vladimír Dostál byl po dohodě o vině a trestu s evropským žalobcem, kterou soud verdiktem potvrdil, odsouzen k podmíněnému trestu tří let odnětí svobody a byla mu vyměřena pokuta milion korun.
Jeho firma pak byla potrestána pokutou 2 miliony korun a dostala zákaz přijímání dotací a subvencí na dobu 10 let. O zákazu veřejných zakázek, což je další z možností trestu pro právnické osoby, se ale rozsudek nezmiňuje.
Soud je potrestal, stát zakázky ponechal
Navzdory odsouzení a trestům armáda služeb olomoucké firmy často nadále využívá. Konkrétně tankový útvar v Přáslavicích na Olomoucku.
Firma Vladimíra Dostála totiž přepravu zajišťovala už v minulých letech. V registru smluv je první záznam z roku 2018. Letos v březnu pak velitel přáslavického tankového útvaru Tomáš Suchý z pověření ministerstva podepsal novou rámcovou dohodu na přepravu širokého spektra těžké pásové a kolové techniky, která pokrývá celý letošní a příští rok.
Z údajů v registru smluv pak vyplývá, že v minulých týdnech například Dostálova firma přepravovala jeden z historických tanků T-55 z Přáslavic do muzea v Rokycanech (cena s DPH zhruba 184 tisíc korun). Dva tanky Leopard ze stejného místa převezla na výstavu IDET v Brně (cena přes 169 tisíc), další stroj pak na tradiční akci pozemního vojska Bahna u Strašic (194 tisíc).
V rámci poslední přepravy z konce června přepravila podle registru smluv na základnu do Přáslavic 5 tanků Leopard z česko-rakouského hraničního přechodu Hatě (celková cena přepravy 720 tisíc korun).
Armáda: Zadání zakázky je možné
Majitel olomoucké firmy Vladimír Dostál na otázky redakce ohledně trestu a státních zakázek neodpověděl. Telefon zavěsil bezprostředně poté, co se redaktor představil do telefonu. Na následný dotaz, zaslaný formou SMS, nereagoval.
Ministerstvo obrany, z jehož rozpočtu jsou služby hrazeny, pak přenechalo odpovědi na otázky Seznam Zpráv armádě.
Podle její mluvčí Magdaleny Dvořákové objednání přepravních služeb u zmíněné firmy zákonu o zadávání veřejných zakázek neodporuje, byť byla firma odsouzena. „Ministerstvo obrany je informováno, že firma uzavřela dohodu o vině a trestu, zaplatila pokutu a přijala zákaz čerpání dotací,“ poznamenala Dvořáková.
Na otázku, proč vojsko na tanky a těžkou techniku vůbec používá služeb soukromého přepravce, když má i vlastní dopravní prostředky, pak uvedla, že to někdy vlastními silami nezvládnou.
„Armáda ČR disponuje vlastními prostředky pro přepravu těžké techniky. Nicméně vzhledem k omezenému počtu specializovaných návěsů a jejich vytížení v době výcvikových aktivit, mezinárodních cvičení nebo veřejných ukázek, je někdy nezbytné využít kapacity externích dopravců,“ uvedla mluvčí s tím, že obdobně to funguje i v jiných členských státech NATO.
Typickým příkladem byla podle mluvčí právě přeprava jednoho ze dvou tanků na akci Bahna, jelikož vlastní armádní prostředky byly tehdy „již plně vytíženy jinými úkoly“. Nicméně v rámci rozvoje logistiky se podle Dvořákové v armádě počítá i s „posilováním vlastních přepravních kapacit“.
Škodu napravili
Peníze, které na dva „Dostálovy“ projekty z Evropské unie přitekly, muselo Česko po zjištěném porušení pravidel do Bruselu zase vrátit.
Vyčíslenou škodu způsobenou státu přes 16 milionů korun však nakonec odsouzená firma v několika splátkách uhradila, a to v souvislosti se zmíněnou dohodou o vině a trestu. Tak o tom alespoň referuje Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je řídícím orgánem zmíněného dotačního programu. V samotném rozsudku se o tom nepíše.
Mluvčí ministerstva Marek Vošahlík uvedl, že se tak stalo v průběhu roku 2023. „Způsobenou škodu napravil sám příjemce dotace,“ sdělil mluvčí.