Hlavní obsah

Miliardář pomohl někdejšímu šéfovi Českých drah k luxusnímu vozu

Foto: Archiv Seznam Zpráv, Seznam Zprávy

Snímek vozu, který za podezřele výhodných okolností získal Václav Nebeský. A to v době, kdy šéfoval Českým drahám. „Proč vás to zajímá? Já jsem soukromá osoba,“ říká nyní.

Bývalý šéf Českých drah Václav Nebeský si pořídil za zajímavých okolností nový vůz. Jak Seznam Zprávy odhalily, transakci z pozadí řídil miliardář Michal Strnad, jehož firma měla u národního dopravce milionové zakázky.

Článek

„Potřebuji, abyste koupil to auto, jak jsem Vám poslal. Vysvětlím osobně,“ napsal v polovině června roku 2020 miliardář a zbrojař Michal Strnad jednomu pracovníkovi služby Cash4Car. K tomu přidal inzerát, z něhož bylo zřejmé, o jaký vůz jde.

Auto, které chce koupit, prodával tehdejší generální ředitel Českých drah Václav Nebeský.

Tato esemeska je na počátku obchodního schématu, které nese znaky korupčního podezření.

Obsáhlá e-mailová a SMS komunikace, kterou se podařilo Seznam Zprávám získat, ukazuje, že miliardář Strnad organizoval ze zákulisí obchod, na němž někdejší šéf národního dopravce Nebeský vydělal. Ve stejné době přitom Strnadova firma Dako-CZ dostala zakázky v hodnotě desítek milionů korun od Českých drah, a to bez výběrového řízení.

Nákupem ojetého Nebeského auta to totiž neskončilo. Strnad dal současně pokyn, aby pro Nebeského sehnali mnohem lepší a dražší auto. Konkrétně? Luxusní Mercedes-AMG C 250 Coupé.

„Spojte se s ním a vykupte za 750 tis plus daň. A sežeňte c coupe amg paket v dieslu,“ napsal Strnad manažerovi Cash4Car.

Cash4Car, která má vyřešit pokyny Strnada, a tím i uspokojit přání ředitele drah, je nyní obchodní značkou firmy Car Service Partner, k níž má zbrojař blízko.

I když není jejím přímým vlastníkem, na její chod má mít rozhodující vliv.

Firma se specializuje na rostoucí byznys s půjčováním peněz. Za půjčky si nechává ručit automobily. „Michal Strnad je tichým společníkem. Všechny peníze, které jsme používali, šly od něj nebo jeho firem,“ tvrdí bývalý manažer společnosti. Jeho identitu redakce zná, z obav o svou bezpečnost ale nechce své jméno zveřejnit.

Jak je dohledatelné ve veřejných registrech, služba Cash4Car, respektive firma Car Service Partner, má se Strnadovým holdingem CSG hned několik pojítek. Od personálních vazeb po vlastnické vztahy.

Strnad: Neříkejte moje jméno

Ale zpět k obchodu, který z pozadí řídil Michal Strnad. Že nešlo o běžnou transakci, naznačuje hned několik okolností. Tou hlavní jsou peníze.

Strnad chce, aby původní vůz Nebeského vykoupili za 750 tisíc. Sám šéf drah ho přitom v tu chvíli prodával o sto tisíc levněji, tedy za 650 tisíc korun.

Jak ukázala technická prohlídka, reálná cena vozu byla ještě nižší. „To je krám. Jestli to prodáme za 400, budeme rádi. Rozvrzané, jako by mělo najeto 300,“ napsal do firmy technik, který auto před koupí prohlédl.

Ve svém odhadu se nemýlil. Auta se služba Cash4Car zbavovala komplikovaně - až po třičtvrtě roce ho prodala za 363 tisíc i s daní. Bez daně za rovných 300 tisíc korun v balíku s jinými vozy.

Další pozoruhodnou okolností je, že Michal Strnad při nákupu trval na svém utajení. Proto v pokynech uváděl, aby jeho jméno v telefonu nikdo nezmiňoval. „Mám říci, že jsem od vás?“ ptal se pracovník Cash4Car Michala Strnada.

„Ne, on ví. Řekněte mu až osobně,“ reagoval Strnad a po chvíli ještě dodal: „Zeptejte se ho, jaké to coupé chce. A vůbec neříkejte moje jméno.“

„Méně nápadné bude…“

Cash4Car nakonec Nebeského staré auto koupila za původně požadovaných 650 tisíc (celková suma včetně DPH činila 786 tisíc korun). Domluvili se totiž, že mu poskytnou větší slevu na poptávaný Mercedes.

„Původně jsme měli jeho auto koupit o sto tisíc dráž a Mercedes mu prodat o sto levněji. Pak jsme se ale domluvili, že méně nápadné bude, když to celé necháme na Mercedesu,“ vysvětluje už jednou citovaný bývalý zaměstnanec Cash4Car.

Mercedes koupili od autorizovaného dealera na pražském Chodově za 1 258 400 korun. Nebeskému jej nejprve pronajali na dva měsíce. Podle původní nájemní smlouvy, kterou mají Seznam Zprávy k dispozici, to mělo být za jednu korunu. Jenže před samotným uzavřením smlouvy se částka změnila. Aby to nebylo tolik nápadné, nájem se vyšplhal na deset tisíc korun.

Opticky se jim tak podařilo snížit cenu vozu. Nebeský si už kupoval „ojeté“ auto, i když ho ve skutečnosti používal hned. Po dvou měsících mu ho prodali za 1 058 400 korun.

Kdo je Václav Nebeský?

Foto: Ministerstvo pro místní rozvoj

Václav Nebeský

  • Kariéru začínal ve skupině České dráhy – mimo jiné v dceřiných společnostech jako ČD Telematika.
  • Poté působil v technologických a manažerských firmách – například UniControls, XT‑Card.
  • Zastával též pozici politického náměstka za vlády ANO na Ministerstvu pro místní rozvoj.
  • V roce 2019 se stal generálním ředitelem Českých drah, skončil v prosinci roku 2020. Jaký přesně měl v té době plat, není známo. Jeho pozdější nástupce pobíral zhruba 450 tisíc korun, k tomu vysoké odměny v závislosti na hospodářských výsledcích firmy.
  • Do roku 2022 však zastával funkci místopředsedy představenstva Českých drah.
  • V květnu 2022 byl jmenován čestným prezidentem spolku Zelená železnice.

V součtu to vypadá následovně: Nebeský díky prodeji přes Cash4Car získal na svém původním voze o 423 tisíc korun víc, než kdyby jej prodával přímo. Takovou sumu dělá rozdíl mezi částkou včetně DPH, kterou firma Nebeskému vyplatila, a cenou, opět včetně DPH, za kterou později vůz prodala.

A navíc - nový Mercedes pořídil šéf drah minimálně o dvě stě tisíc levněji.

On sám ale odmítá, že by na transakcích vydělal. „Vylučuji, že bych prodával a nakupoval auto výrazně pod cenou a nad cenou,“ reagoval na zjištění Seznam Zpráv Nebeský, jenž šéfoval jedné z největších státních firem.

Strnad: Nesmyslná konstrukce

Manažeři Cash4car Marek Zurian a Vít Rosberg, kteří s problematickým nákupem auta Strnadovi pomáhali, na otázky Seznam Zpráv odmítli odpovídat. „Nebudu se vyjadřovat,“ opakovali oba.

Václav Nebeský na otázku, z jakého důvodu domlouval nákup auta s Michalem Strnadem, nejprve zaváhal. „Já si nejsem jist,“ řekl a pak pokračoval, „jedna věc je, že já jsem s panem Strnadem žádný obchod v té věci nedomlouval. A druhá věc je, že jsem soukromá osoba. Strnada samozřejmě znám. Potkal jsem ho několikrát, chtěl se představit a představit portfolio firmy. Já jsem s ním žádný byznys ale nedomlouval,“ tvrdí Nebeský.

Michal Strnad přiznává, že Cash4Car financoval. „Tuto firmu jsem spolufinancoval, kdysi ji vlastnil a řídil můj kamarád, tak jsem mu takto pomohl.  Taktéž s firmou spolupracuji v oblasti obchodování s auty. Obchodování s auty je moje podnikatelská aktivita, která stojí mimo skupinu CSG, ale nijak se s ní netajím,“ říká Michal Strnad.

Zásadní otázkou zůstává, proč by se Michal Strnad tolik staral o Nebeského rodinný vozový park. Odpověď podle všeho leží v jeho podnikání. Součástí CSG je například i firma Dako-CZ, která vyrábí brzdné systémy pro vlaky. A zrovna v době, kdy Václav Nebeský získává výhodně Mercedes v kupé provedení, dobíhá životnost brzd na řadě vlaků. Dako-CZ je hlavním dodavatelem a držitelem certifikátů na jejich revizi a opravy. České dráhy se rozhodly nevyhlásit veřejnou soutěž a zakázky daly přímo firmě Dako-CZ.

„Ve věci oprav brzdových zařízení postupujeme oslovením pouze společnosti Dako, protože je držitelem výkresové dokumentace, a z technických důvodů proto neexistuje hospodářská soutěž,“ uvedl Petr Šťáhlavský, mluvčí drah.

Železniční firma, která pomohla Zemanovi

  • Firma Dako-CZ patří k předním výrobcům brzdových systémů pro kolejová vozidla. Jako taková je z velké míry závislá na producentech železničních vozidel, kteří dodávají techniku pro veřejný sektor.
  • Firma byla v roce 2018 nejštědřejším sponzorem Zemanovy prezidentské kampaně. Na tyto účely věnovala tehdy dva miliony korun. Předtím poslala 3,5 milionu se Zemanem propojené Straně práv občanů.
  • Nyní je stoprocentní součástí Strnadovy skupiny CSG (její divize CSG Mobility).
  • V době prezidentské kampaně 2018 však byla spolumajitelem se 49 procenty akcií i Tatravagónka ovládaná slovenským miliardářem Alexejem Beljajevem. Ten před rokem 1989 pracoval v podniku zahraničního obchodu Petrimex, stejně jako bývalý a pravděpodobně i budoucí český premiér Andrej Babiš.

Václav Nebeský dnes už ředitelem není. K zakázkám, které mířily ke Strnadovým firmám, se vyjadřovat nechce. „Nepopírám, že dráhy nakupují brzdy, ale já si nepamatuji, že já osobně bych toto řešil,“ tvrdí Nebeský.

Milardář Strnad nikterak nezpochybnil, že Nebeskému k autu pomohl. Tvrdí však, že vše bylo poctivé.

„Naprosto odmítám nesmyslnou konstrukci, že by společnost Dako-CZ měla získávat výhody v dodávkách pro České dráhy nebo o tyto výhody usilovala, a to nějakým nečestným nebo dokonce nezákonným způsobem, natož s mým zapojením jako majitele průmyslové skupiny, ve které je Dako-CZ jedna z desítek společností.“ ohradil se Strnad.

Jeho firma Dako-CZ přitom od drah nezískala malé částky. Mezi lety 2019 a 2021 - tedy v době, kdy byl Václav Nebeský generálním ředitelem a později místopředsedou představenstva - šlo o zakázky za 131 milionů korun.

Související témata:
Václav Nebeský

Doporučované