Článek
Ačkoliv největší strany a hnutí před volbami slibovaly, že budou v kampani používat jen řádné povolené billboardy, podle zjištění Seznam Zpráv tento slib v řadě případů nedodržely. Týkalo se to například obřího plakátu s premiérem Petrem Fialou v pražské Velké Chuchli, který ODS po upozornění redakce nechala přelepit.
U obřího poutače stojícího na okraji Prahy v katastru Ďáblic, který využilo Okamurovo hnutí SPD, však redakce v září zaznamenala dvě protichůdná stanoviska. Stavební úřad z Prahy 8 tvrdil, že na příslušném pozemku „neeviduje žádné stavební povolení“, skupina BigBoard jako majitel reklamní plochy naopak trvala na tom, že má všechny papíry v pořádku a o nelegální billboard se rozhodně nejedná.
„U vámi dotazovaného reklamního zařízení disponujeme platným stavebním povolením, je tudíž provozováno zcela v souladu s platnou legislativou,“ uvedla v září mluvčí skupiny Pavlína Stránská.
Teprve s odstupem času stavební úřad povolení dohledal. V novém vyjádření vysvětluje původní nesoulad tím, že v místě, kde billboard stojí, se po vydání příslušného rozhodnutí dělily pozemky (viz box níže).
A protože inkriminovaný ďáblický pozemek s parcelním číslem 1622/125 vznikl až po vydání příslušných povolení a souhlasů, nebylo možné povolení stavby pro reklamu „jednoznačně vyhledat“. Tak to uvedl úřad ve vyjádření podepsaném vedoucím odboru kanceláře starosty Ondřejem Mutlem.
Seznam Zprávy však chtěly také vědět, zda je billboard v současné době skutečně provozován plně v souladu s platnou legislativou, jak si je jistý jeho majitel. Na to už zástupci Prahy 8 odpověď ani po třech výzvách neposkytli.
Sporný billboard v Ďáblicích: Opakované dělení pozemku a prodloužená platnost
Doslovná citace z nového stanoviska Úřadu městské části Praha 8:
V roce 2006 bylo vydáno rozhodnutí pro osvětlené reklamní zařízení ve tvaru „V“ o rozměru plochy 9,6 × 3,6 m, při komunikaci Cínovecká, na pozemku parc. č. 1622/60 v k. ú. Ďáblice, obec Praha, s dobou trvání do 31. 5. 2010, následně byla dočasnost prodloužena do roku 2017.
V květnu 2016 byla souhlasem se změnou v užívání stavby prodloužena doba užívání této stavby pro reklamu do doby platnosti nájemní smlouvy a rozhodnutí dotčených orgánů a správních úřadů. Stavba se v roce 2016 nacházela na pozemku parc. č. 1622/101 v k. ú. Ďáblice, obec Praha, který byl oddělen od původního pozemku parc. č. 1622/60 v k. ú. Ďáblice, obec Praha.
Magistrátní úřednici využili stanovisko staré 19 let
Poutač stojící těsně vedle čtyřproudé komunikace Cínovecká, na niž bezprostředně navazuje dálnice D8, přitom nevystačí jen se stavebním povolením.
Jelikož stojí v takzvaném silničním ochranném pásmu, kde jsou podobná zařízení standardně zakázaná, musí jej odsouhlasit i příslušný silniční správní úřad. V tomto případě úředníci pražského magistrátu.
Přitom zákon o pozemních komunikacích v paragrafu 31 vyžaduje „předchozí souhlas“ vlastníka dotčené nemovitosti (což je v tomto případě hlavní město Praha) a také Policie ČR.
Jak ale vyplývá z kopii dokumentů, které si redakce z magistrátu vyžádala, úředníci z tamního odboru pozemních komunikací a drah loni v lednu pro zmíněný billboard vydali nové povolení na dalších pět let, aniž by jim ale někdo poskytl nový souhlas odrážející aktuální situaci.
Jak plyne z odůvodnění rozhodnutí podepsané ředitelem odboru Alešem Krejčou, vlastník ani police se ve stanovené patnáctidenní lhůtě vůbec nevyjádřili, tudíž úřad „předpokládá platnost původních souhlasů“. A ke svému rozhodnutí poté úředníci připojili policejní stanovisko staré 19 let.

Ďáblický billboard, stojící v silničním ochranném pásmu, získal loni v lednu příslušné povolení na dalších 5 let. Magistrátní úředníci ale použili jako podklad toto souhlasné stanovisko policie z roku 2005.
Oslovení odborníci vidí v jednání magistrátních úředníků pochybení, ačkoli z pohledu reklamní skupiny BigBoard je podle nich v tomto konkrétním případě skutečně vše v pořádku.
„Rozhodnutí vydané odborem pozemních komunikací a drah je vadné, jelikož absentuje aktuální závazné stanovisko Policie ČR,“ uvedl Zdeněk Jahn, zakladatel facebookové skupiny Přidej se a strhni to, který se nyní zabývá problematikou regulace venkovní reklamy. Kdyby se na tento „přešlap“ přišlo do roka od vydání rozhodnutí, bylo by podle něj možné je ještě poslat na přezkum nadřízenému orgánu, teď už je to pasé.
Proti smyslu zákona
Podle Adama Hromase, právníka a občanského aktivisty bojující proti nelegálním billboardům, je používání starých policejních stanovisek „oblíbeným trikem“ pražských úředníků, kteří podle něj takto vycházejí vstříc provozovatelům venkovní reklamy.
Jak uvedl, v roce 2023 bylo vydáno 15 a loni 24 podobných povolení k provozování reklamních zařízení v ochranném pásmu místních komunikací I. třídy na území hlavního města. Přitom v jednom případě úředníci dokonce akceptovali policejní stanovisko z roku 1998, tedy staré čtvrt století.
„Smyslem zákona je posoudit vhodnost umístění reklamy s ohledem na aktuální faktický a právní stav. Je třeba brát ohled na měnící se intenzitu dopravy a nehodovost v místě… Magistrátní úředníci si ohledně povolování reklam dělají, co chtějí, a dopravní policie tomu jen přihlíží,“ soudí Hromas o praxi, která se dotýká i předvolebního billboardu Ďáblicích.
„Oni tvrdí, že ‚předchozím souhlasem‘ není myšlen pouze souhlas, který se bezprostředně váže k právě vydávanému rozhodnutí a je nutnou podmínkou pro jeho vydání, ale že tuto definici vlastně splňuje jakýkoli souhlas od počátku věků do dneška, “ dodal.















