Hlavní obsah

Razie na železnici a dálnicích: Policie prošetřuje zakázky za 20 miliard

Foto: Profimedia.cz

Ředitel Správy železnic Jiří Svoboda (na snímku při loňském otevírání Bránického mostu) skončil ve funkci v pondělí. Předcházel tomu policejní zásah a odhalení, že má doma 80 milionů v hotovosti.

Do případu, kvůli němuž NCOZ prohledala kanceláře státních manažerů a soukromých firem, patří i zakázka za 200 milionů. Jde o nákup nábytku, informačních panelů či odpadkových košů na nádraží. Získal ji jediný přihlášený zájemce.

Článek

Aktuální případ odvolaného ředitele Správy železnic Jiřího Svobody, u něhož policisté našli v přepočtu 80 milionů korun v hotovosti, je součástí velkého prověřování desítek dopravních tendrů.

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu se podle ověřených informací Seznam Zpráv zajímají o zakázky v celkové hodnotě kolem 20 miliard. Kvůli nim si minulý týden odnášeli ze stavebních firem dokumenty, byli v kanceláři Radka Mátla, šéfa Ředitelství silnic a dálnic, a udělali i domovní prohlídku u Jiřího Svobody.

Právě na železnici se podle zjištění Seznam Zpráv vyšetřovatelé zaměřují mimo jiné na smlouvu na dodávku takzvaného mobiliáře pro nádraží a zastávky. Konkrétně interiérového i venkovního sedacího nábytku, odpadkových košů, stojanů na kola, vývěsek a informačních panelů.

Zakázku za 200 milionů vyhrála před čtyřmi lety moravská společnost Egoé plus, která se na tuto oblast specializuje a vyhrává tendry i v zahraničí. „Ano, potvrzuji, že si od nás policie vyžádala smlouvy a faktury související se zakázkou na dodávku mobiliáře pro Správu železnic,“ reagoval její předseda představenstva a majitel Radek Hegmon.

Vyhrála jediná nabídka

Firma Egoé plus neměla ve veřejné soutěži protivníka. A protože se nikdo další nepřihlásil, vyhlásila ji Správa železnic v srpnu 2021 za vítěze. Uzavřela s ní rámcovou smlouvu, podle které měla v dalších letech od Egoé plus podle potřeby nakupovat až do zmíněného limitu 200 milionů bez daně.

Na otázku, jak si vysvětluje, že jeho firma byla jediným účastníkem soutěže, majitel firmy Radek Hegmon neodpověděl.

Z veřejně dostupných listin k zakázce však plyne, že jednoho z možných konkurentů (jméno není uvedené) kritéria soutěže zarazila. Chtěl proto oficiálně vysvětlit požadavek Správy železnic, aby dřevo použité na dodávaný nábytek pocházelo z trvale udržitelné produkce. A bylo opatřené patřičným certifikátem.

80 milionů u ředitele železnic

Policie našla minulý týden při domovní prohlídce u Jiřího Svobody, ředitele státní Správy železnic, 80 milionů v hotovosti. V korunách, dolarech nebo eurech, jak zjistil server iRozhlas. Svoboda v pátek odpoledne pro Seznam Zprávy vysvětloval, že se jednalo otcovy peníze. A Svoboda se o ně otcovi jen staral. „Byly to celoživotní úspory mého tatínka a dědečka,“ řekl Svoboda. Pro server E15 ve středu řekl, že peníze pocházely mimo jiné z prodeje zlata, které dědeček schoval nejprve před nacisty a později před komunisty. Svobodův otec pak prý začal po roce 1989 zlato zpeněžovat.

„Taky mu vrátili v rámci restitucí velký majetek. Po celou dobu zároveň velmi nadstandardně vydělával, ať už v rybářství, chovem zvířat, nebo obchodem s kožešinami. Všechny tyhle činnosti přispěly k tvorbě jeho značných úspor,“ dodal Svoboda.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) o víkendu vyzval správní radu Správy železnic, ať Svobodu odvolá. Svobodův konec ve funkci, kterou zastával od roku 2018, stvrdila správní rada hned v pondělí.

Policii zajímá i obchvat

Jak už také Seznam Zprávy napsaly, zájem kriminalistů směřuje i na dálniční obchvat Českých Budějovic. Konkrétně na sedmikilometrový úsek mezi Starými Hodějovicemi a Úsilným, který zahrnuje most a tunel.

Původní cena měla být 5,27 miliardy korun, nakonec ale vzrostla o 27 procent. Tehdejší zdůvodnění znělo, že je to kvůli kompenzacím dodavatelským firmám za prudké zdražení materiálů po vypuknutí války na Ukrajině. Policie však - podobně jako v dalších případech - prověřuje podezření, zda stát neplatil víc, než musel.

Zhotovitelem prověřovaného úseku dálnice D3 bylo sdružení firem Hochtief, Colas CZ a M-Silnice. „Byli jsme vyzváni k vydání věci – dokumentace. Vyšetřování se netýká přímo naší společnosti, pouze poskytujeme součinnost,“ řekl Michal Talián, mluvčí Hochtiefu.

Mluvčí společnosti Colas CZ na dotazy Seznam Zpráv nejprve neodpověděla a poté přestala zvedat telefon. A na dotazy nereagovala ani mluvčí společnosti M-Silnice, na niž reportéra původně odkázal šéf firmy Jan Kroupa (jinak také bývalý ředitel ŘSD).

Na zakázce se podílela také společnost Pragoprojekt. Ani její ředitel Lukáš Svoboda se Seznam Zprávami nekomunikoval.

V kontaktu se šéfem dálnic

Jedním z aktérů případu, jak také Seznam Zprávy před týdnem napsaly, je bývalý podnikatel ve strojírenství Jaroslav Veverka, který se v posledních letech snažil pohybovat kolem dopravních staveb.

Podle serveru Odkryto.cz ho mají policisté za člověka, který se snažil dopravní zakázky ohýbat a byl v kontaktu s ředitelem ŘSD Mátlem. „Provedeným prověřováním k osobě Jaroslav Veverka bylo zjištěno, že (…) z pozice takzvaného lobbisty vystupuje v rámci výše uvedených veřejných zakázek, které se za využití svých kontaktů do politických a podnikatelských struktur svým jednáním snaží ovlivnit,“ citoval server ze soudního příkazu k domovní prohlídce.

Ředitel Mátl minulý týden nechtěl o údajných kontaktech s Veverkou mluvit. „Nerad bych to nějak víc komentoval, abych neporušil závazek mlčenlivosti,“ řekl.

Dodal, že například u zakázky na obchvat Českých Budějovic se prodražení stavby odehrálo transparentně a podle zákona.

Doporučované