Hlavní obsah

„Vedli nás jak na porážku.“ Podnikatel tvrdí, že policie pomohla konkurenci

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy, Seznam Zprávy

Zlínský podnikatel Jan Suchý dodával pneumatiky na armádní nákladní vozy T-815. Pak Vojenská policie řekla, že jde o padělky…

Firma Koldi dodávala armádě pneumatiky, ale pak jejího majitele zatkli. Soud ho sice osvobodil, ale Koldi už byla zničena a dodávky převzala konkurence. Její majitel prozradil, že svou roli v příběhu sehrál i mocný zbrojař Strnad.

Článek

Zlínská firma Koldi dodávala před lety pneumatiky celé české armádě. „Obouvali jsme všechno, co se v armádě točilo, co má kola,“ vzpomíná její majitel Jan Suchý na časy, které započaly v roce 2005, a pak 30. listopadu 2014 definitivně skončily.

Ten den - o první adventní neděli - proběhla po celé republice dosud nepopsaná policejní razie, která znamenala pro byznys Jana Suchého s vojáky stopku.

Zatýkání se zúčastnily desítky příslušníků Vojenské policie a civilního protimafiánského útvaru ÚOOZ. „Byl jsem zrovna na chatě na Kohútce na pracovním obědě s obchodními partnery… Vedli nás přes celou restauraci, plnou lidí, svázané pouty - jako dobytek na porážku,“ líčí Jan Suchý.

Skončil v cele předběžného zadržení a následně byl obviněn ze zvlášť závažného zločinu podvodu a zločinu porušení práv k ochranné známce. Podle vyšetřovatelů dodával armádě na nákladní vozy Tatra falzifikáty originálních pneumatik.

Po letech však soudy Jana Suchého i jeho slovenského obchodního partnera Miroslava Crkoně zcela očistily (viz časová osa níže). V roce 2020 se mu Ministerstvo spravedlnosti za trestní stíhání omluvilo, získal i symbolické odškodnění 75 tisíc korun za nemajetkovou újmu.

O další peníze za zničenou firmu se Jan Suchý dodnes soudí. A tvrdí, že v době, kdy jeho byznys vojenští policisté „likvidovali“, pomáhali souběžně na trh konkurenci, která armádě dodává pneumatiky dodnes.

„Oni přímo vstoupili do konkurenčního boje, upřednostnili jednoho dodavatele před druhým,“ míní Jan Suchý. A chce, aby případ byl znovu prošetřen.

Jak šel čas: Dvojí stíhání a dvojí očištění

2010

  • Slovenský gumárenský podnik Matador (součást koncernu Continental) končí s výrobou pneumatik MP-913, která probíhala v partnerském závodě Dněproshyna na Ukrajině.
  • Předmětný typ pneumatik byl přitom výrobcem schválen jako jediný pro provoz starších nákladních vozů T-815 VVN využívaných v české i slovenské armádě.

2011

  • Armáda ČR se kvůli nedostatku pneumatik dostává do problémů.
  • Zkouší i jiné pneumatiky, například ruské značky Kama, ty se ale ukazují jako nevyhovující.

V kauze jde o dodávky pneumatik na starší armádní vozy T-815, u nichž výrobce dovoluje používat jen speciální pláště (označené MP-913) s dnes už téměř nepoužívanou diagonální konstrukcí. Jejich dlouholetý slovenský výrobce Matador Púchov, součást koncernu Continental, výrobu ukončil v roce 2010 a armáda jich měla kritický nedostatek.  

Proto se Suchého slovenský obchodní partner a spolumajitel firmy Mikona Miroslav Crkoň domluvil se zástupci Continentalu, že v partnerském závodě na Ukrajině vyrobí na tamní technologii pro české a slovenské vojsko striktně omezený objem 1500 pneumatik.

Že by pak byly vojákům prodány falzifikáty originálních plášťů, jak tvrdila policie, odmítl v roce 2018 Krajský soud v Českých Budějovicích. „Fakticky byly dodány originální pneumatiky, vyrobené originální technologií a na originálních strojích a formách, z materiálu odpovídajícího technickým požadavkům na ně kladeným,“ stojí v rozsudku, na jehož základě byl Jan Suchý i Slovák Miroslav Crkoň zproštěni obžaloby.

Zničilo mi to život

Po pneumatikách od Suchého a Crkoně šli přitom příslušníci Vojenské policie už rok před zmíněným zatýkáním. Objížděli vojenské útvary a „podezřelé“ pneumatiky dodané Suchého firmou zabavovali.

Dobře si na to pamatuje i tehdejší armádní logistik Jiří Kutil, který měl pneumatiky na starosti v Agentuře logistiky ve Staré Boleslavi. V den razie vtrhla Vojenská policie i do jeho bytu v Jindřichově Hradci - s rodinou se právě chystal vyrazit do města na rozsvícení vánočního stromu.

Po zadržení a domovní prohlídce však strávil šestnáct hodin v poutech a aniž by byl obviněn, čelil další zhruba tři roky vyšetřování, zda nebyl se Suchého firmou Koldi spolčen. „Celé to nepodložené nařčení ze strany Vojenské policie mi zničilo práci, celou kariéru, rozpadlo se mi manželství,“ popisuje dopady Jiří Kutil, který dnes v resortu obrany působí už jen jako civilní zaměstnanec.

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Po zlatých časech firmy Koldi zbyla v centru Zlína jen malá cedulka na domě. Majiteli Janu Suchému nejvíc vadí, že jeho stíhání bylo zahájeno, ačkoliv podle něho vyšetřovatelé i dozorující státní zástupce „už měli v rukou všechny důležité dokumenty prokazující nevinu“. Říká, jak ho vyšetřování semlelo. „V jeden okamžik jsem byl rozhodnutý to skončit, prozřetelností osudu se při rozloučení v noci vzbudil můj syn, který mě objal, já u něj vyčerpáním usnul a probudil se až následující den…“ popsal nejtěžší období.

Policie u generála Halenky

Z dostupných dokumentů je zřejmé, že ve stejný čas, kdy se kolem podnikatele Suchého začala utahovat policejní smyčka, už lidé z resortu obrany sháněli místo jeho pneumatik - údajných padělků - náhradu.

Loni to formou notářského zápisu popsal i brigádní generál Vladimír Halenka, který v inkriminované době v armádě řídil sekci podpory. „O možných problémech s pneumatikami MP-913 jsem se dozvěděl od náčelníka Vojenské policie v roce 2013. Sdělil, že pneumatiky MP-913 od společnosti Koldi jsou ‚padělek‘ a že je není možné používat,“ uvedl Halenka.

Jak dále popsal, v reakci na situaci „vyvolanou Vojenskou policií“ bylo třeba hledat alternativu. A ta se nakonec našla - v pláštích vyrobených v Indii a nesoucích značku Apollo Bullet. Na konci roku 2014 -krátce po obvinění Jana Suchého - je armádě začala dodávat firma Berthold Brno.

Že její dodávky pokračují dodnes, je patrné z registru smluv. Avšak jak na kontraktu tento dodavatel vydělává, nelze zjistit - firma Berthold Brno celých 11 let v rozporu se zákonem nezveřejňuje účetní závěrky.

Poradil mi zbrojař Strnad

Spolumajitel a jednatel firmy Roman Loutocký ani nezastírá, že se pneumatikám nikdy předtím nevěnoval. Už při výslechu před českobudějovickým soudem - a nyní i pro Seznam Zprávy - prozradil, že na možnost dodávat pneumatiky pro armádu jej přivedl Jaroslav Strnad, zakladatel zbrojařského koncernu CSG a otec jeho současného majitele Michala Strnada. Znali se z dřívějška.

„Jednou jsem za ním byl a pan Strnad mi říkal, že armádě chybí pneumatiky, jestli se na to nemohu podívat,“ popsal reportérovi Loutocký. Odmítá však, že by se k armádní zakázce dostal nějak pokoutně. „Nic jsme neudělali, nikoho jsem neuplácel, prošli jsme zkouškami…Tím to pro mě končí,“ uvedl.

Dále si už o pneumatikách povídat nechtěl. Nevysvětlil tak ani, kde jeho malá rodinná firma, která měla do té doby zanedbatelné obraty, náhle vzala desítky milionů na nákup indických pneumatik (např. za rok 2016 Hlídač státu hodnotu uzavřených kontraktů vyčíslil na 129 milionů korun).

Jestli Loutockému pomohli Strnadovi, mluvčí jejich koncernu CSG při odpovědích na otázky Seznam Zpráv přešel. Vyloučil však jakékoli vzájemné propojení.

„Skupina CSG není se společností Berthold nijak propojena,“ reagoval stroze Čírtek.

Indické pneumatiky v Excalibur Army

Nicméně na impérium Strnadových, konkrétně na dceřinou firmu Excalibur Army, se spolumajitel firmy Berthold Brno při výslechu opakovaně odkázal.

Při hlavním líčení s obžalovanými z jeho výpovědi také vyplynulo, že při hledání náhrady za Suchého pneumatiky byli aktivní i kriminalisté Vojenské policie. Jednoho z nich - Tomáše Kramperu - pak Loutocký u soudu jmenoval s tím, že „objevil“ dva vzorky indických plášťů právě ve Strnadově podniku.

„Pan Krampera se ptal, jestli dodáváme pneumatiky…, tak jsem mu vysvětlil, že ano, a on mě poprosil, jestli bychom se nemohli setkat. Sešli jsme se a hovořili jsme o tom, že máme ty pneumatiky, on objevil ty vzorky u Excalibur Army,“ popsal Loutocký soudu.

Svědectví majitele konkurenční firmy

  • Při hlavním líčením u českobudějovického krajského soudu byl v březnu 2018 vyslechnut i podnikatel Roman Loutocký, spolumajitel a jednatel rodinné firmy Berthold Brno, která byznys s dodávkami pneumatik pro vozy T-815 „převzala“ po firmě Jana Suchého.
  • Ve své zaprotokolované výpovědi popsal, že k byznysu s pneumatikami pro starší armádní terénní vozy Tatra jej přivedl podnikatel Jaroslav Strnad z firmy Excalibur Army.
  • Loutockého firma nabídla armádě pneumatiky indické výroby značky Apollo Bullet. Z výpovědi vyplývá, že homologaci zajistily státní úřady, přičemž se v tom angažovali i kriminalisté z Vojenské policie (podnikatel výslovně zmiňuje jména Varga a Krampera). Druhý „objevil dva vzorky“ indické pneumatiky ve Strnadově firmě Excalibur Army.

Kriminalisté ve dvojroli

Tomáš Krampera byl přitom jedním ze dvou kriminalistů Vojenské policie, kteří podle Jana Suchého jeho případ měli na starosti. „Celé to až do mé obžaloby vedli právě podplukovník Tomáš Krampera a kapitán Roman Varga,“ uvádí Jan Suchý a dále popisuje, jak za Vojenskou policii tito dva příslušníci vedli výslechy či také (v případě Vargy) řídili zatýkání v roce 2014.

Vojenská policie nemá jakékoliv pravomoci ohledně armádních akvizičních procesů, avšak když se Seznam Zprávy s žádostí o vysvětlení možného překročení kompetencí obrátily na zmíněného kriminalistu Tomáše Kramperu, nenechal reportéra ani dokončit otázku. Pouze uvedl, že si případ s pneumatikami „samozřejmě vybavuje“, ale pak hovor ukončil. „Já rozhodně nebudu po telefonu tyto věci řešit,“ reagoval a odkázal na tiskový odbor.

Ani ten však - přes urgenci - požadovanou odpověď nedal. Mluvčí kriminální služby Vojenské policie Nikola Rimkevič Hájková tvrdí, že nejde o jejich kauzu. Poukazuje na to, že Vojenská policie případ „padělaných pneumatik“ sice v počátku prověřovala, ale v listopadu 2013 byla věc „vzhledem k věcné příslušnosti, rozsahu a charakteru“ předána policejnímu orgánu Policie ČR s celorepublikovou působností. Šlo o zmíněný protimafiánský útvar ÚOOZ (dnes NCOZ).

„Vojenská policie nemůže komentovat případy, které vyšetřoval jiný policejní orgán,“ pokusila se mlčení vysvětlit Rimkevič Hájková.

Podnikatel Jan Suchý namítá, že ÚOOZ věc převzal jen „papírově“ - protože to tehdy kvůli účasti civilistů ani jinak nešlo - nicméně hlavní slovo podle něj nadále měla Vojenská policie. Redakci to doložil i řadou kopií úředních záznamů z let 2013 a 2014, pod kterými jsou podepsáni již zmínění policisté Varga s Kramperou.

Vysvědčení od bývalého náčelníka: Tristní výsledky v boji s korupcí

  • Na kauze „pneumatiky“ pracovali kriminalisté z Vojenské policie, kteří čelí kritice, že mají chabé výsledky v boji s korupcí a závažnou hospodářskou kriminalitou.
  • Uvedl to dnes už bývalý náčelník tohoto ozbrojeného sboru Otakar Foltýn (ve funkci byl v letech 2022 až 2023). Seznam Zprávy loni získaly jeho písemné podání vysvětlení, které Foltýn předložil inspekci Vojenské policie.
  • Stav kriminální služby ve Vojenské policii tam popsal drtivě. Podle statistik, které uvedl, začala většina případů, které vojenští detektivové řešili, podnětem zvenčí, nikoliv vlastním pátráním.
  • Zhruba 120 kriminalistů, kterými Vojenská policie diponuje, podle Foltýnova vyjádření vyprodukuje ročně v průměru kolem 20 návrhů na podání obžaloby. „Prakticky absentuje vyhledávání hospodářské trestné činnosti,“ uvedl Foltýn a úspěšnost při odhalování velkých korupčních případů označil za tristní.
  • Otakar Foltýn v materiálu argumentoval i sdělením Vrchního státního zastupitelství v Praze z roku 2022, které dozoruje nejzávažnější kauzy. Podle něj za předešlých deset let u Vojenské policie až na jedinou výjimku „nevedlo ani v současné době nevede dozor v žádné věci, v níž by probíhalo vyšetřování“.

Nový trestný čin armáda nevidí

Přes velké zatýkání z první adventní neděle roku 2014 nebyl v případu s pneumatikami nakonec ani jediný člověk odsouzen. Jan Suchý byl s dvojicí dalších osob očištěn i v souběžné trestní kauze, která se pro změnu týkala dodávek „trakčních řetězů“ pro kolový obrněný transportér Pandur.

Nakonec jediný prohřešek proti zákonu, který u podnikatele Suchého a jeho slovenského obchodního partnera soud shledal, byl v tom, že neměli licenci pro zahraniční obchod s vojenským materiálem. Soud ale také uvedl, že za to nemohou nést odpovědnost, jelikož o tom neměli ponětí ani odpovědní státní úředníci.

Takovouto licenci však nemá ani nový dodavatel Berthold Brno. Generální štáb Armády ČR usuzuje, že licence potřeba není. Tvrdí, že pneumatika se citlivým vojenským materiálem stává, až když je součástí nákladního auta.

„Speciální vlastnosti dostává pneumatika až její montáží na ráfek se speciálním příslušenstvím a montáží na vozidlo s připojením na centrální dohušťovací systém,“ tvrdí ohledně „náhradních“ indických pneumatik mluvčí Generálního štábu Armády ČR Zdeňka Sobarňa Košvancová.

Související témata:

Doporučované