Článek
Potvrzeno: Praha porušila zákon při opravě Libeňského mostu - jedné z největších dopravních staveb, která má spolknout 2,2 miliardy.
Zakázku hlavní město původně vysoutěžilo jako „citlivou rekonstrukci“. Dodavatelem se stala společnost Metrostav TBR. Ve skutečnosti už ale část důležité tepny zbourala a hlavní část mostu demolice čeká. Podle čerstvého rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Praha porušila pravidla veřejných tendrů.
A nesmí v dalších demolicích pokračovat.
Podle předsedy úřadu Petra Mlsny se celá zakázka jednoznačně změnila proti původnímu zadání. „…Když se z citlivé rekonstrukce nově stává drtivá demolice stěžejních objektů a nahrazení původních objektů objekty nově postavenými, a to bez provedení nového zadávacího řízení,“ napsal Mlsna do verdiktu, který úřad vydal v úterý. Seznam Zprávy toto - zatím nezveřejněné - rozhodnutí získaly.
Úřad jím finálně potvrdil to, co nepravomocně prohlásil už v předchozím rozhodnutí z letošního července.
Stavějí něco jiného
Soutěž na rekonstrukci mostu vyhrála v roce 2022 firma Metrostav TBR. Její nabídka zněla na 2,2 miliardy korun, konkurenční Eurovia cenu stanovila na 3,6 miliardy. Zadavatel tendru, Technická správa komunikací, akciová společnost vlastněná Prahou, trvala na tom, že se most musí opravit - ačkoli řada firem se ptala, jestli by nebylo jednodušší a levnější „Libeňák“ zbourat a vystavět nový.

Rekonstrukce Libeňského mostu v Praze se řeší déle než dvacet let.
O rok později pražští radní odhlasovali, že je most na základě posudků ve špatném stavu. A že se zbourá.
Podle aktuálního rozhodnutí antimonopolního úřadu tak Praha fakticky buduje něco jiného, než požadovala v soutěži. Což zákon nedovoluje.
Podle předsedy Mlsny tím navíc Praha omezila okruh firem, které bývaly mohly mít o zakázku zájem. „Pokud by byla zakázka zadána na plnění ve formě rozsáhlé demolice, lze v takovém případě předpokládat jiný, respektive širší okruh soutěžitelů,“ napsal Mlsna.
Logicky: oprava starého mostu, během níž mohou vyvstat složité a drahé technické problémy, je rizikovější než objekt odstranit a začít od znovu.
Ostatně proto dala tuto zakázku k posouzení úřadu společnost Eurovia. „Stavba je tak v příkrém rozporu se zadáním soutěže. Technická správa komunikací důsledně v zadání požadovala velmi citlivou rekonstrukci a zakazovala demolici a výstavbu nového mostu,“ řekla už dříve mluvčí firmy Iveta Štočková.
Odborníci pochybovali
Předseda úřadu Mlsna v rozhodnutí také připomíná, že už v roce 2018 přední odborníci váhali, jestli je možné most opravit. Rekonstrukci vůbec nedoporučovali. „Pochybnosti před zahájením zadávání veřejné zakázky byly tedy mnohem větší než pravděpodobnost možnosti zdařilé rekonstrukce,“ připomněl Mlsna.
Vedení Prahy letos rozhodlo, že na ty části zakázky, které neodpovídají smlouvě (to znamená například zbourání a stavbu hlavní části mostu), vypíše nové výběrové řízení. Udělalo to už s vědomím toho, že antimonopolní úřad může původní tendr napadnout. Podle posledních informací zveřejněných Technickou správou komunikací běží projektování této části.
Zatím ale není jasné, jak aktuální verdikt prodlouží dokončení repliky mostu. Podle rozhodnutí úřadu totiž nesmějí pokračovat žádné práce z původní smlouvy - tedy ani projektování. Praha zřejmě bude muset vypsat na projekt novou zakázku, a pak i soutěž na samotnou stavební firmu. Stanovisko Prahy a dalších institucí Seznam Zprávy zjišťují.
Opoziční zastupitelé postup Prahy opakovaně kritizovali. Upozorňovali, že změna zakázky z opravy na vybudování nového mostu se může zvrhnout ve výrazné prodražení celé stavby.
„Nikdo teď nedokáže říct, kolik vlastně bude Libeňský most stát proti původní zakázce. O půl miliardy víc? O miliardu? Je to svým způsobem bianco šek pro navyšování ceny,“ řekl v červenci opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha Sobě) a člen dozorčí rady Technické správy komunikací.
Pražský radní pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) tehdy o nákladech nechtěl mluvit. „Oprava mostu se stává rukojmím boje velkých stavebních firem o realizaci zakázky. Situace na stavebním trhu už začíná být úplně absurdní,“ podotkl Hřib s odkazem na vleklý spor o třicetimiliardovou zakázku na druhou etapu linky D pražského metra.