Článek
Každý čtvrtek média zveřejňují aktuální ceny benzinu a nafty, které sleduje společnost CCS. Zpráva o nich poslední dobou začíná pokaždé stejně: „Pohonné hmoty v Česku dál zlevňují.“
Ale i kdyby v příštích týdnech zlevňovat přestaly, je očividné, že se od jara 2025 drží na nízké úrovni. Teď nafta stojí tolik jako v srpnu 2018: průměr je 32,28 koruny za litr, což podle dat Bruselu znamená třetí nejnižší cenu v Evropské unii. Levnější nafta se momentálně tankuje jenom v Bulharsku a na Maltě.
Vypadá to, že všichni jsou tomu rádi. Až na státní rozpočet, ale ten neumí mluvit. Tak to řekněme za něj: spotřební daň z nafty, s jejíž sazbou si politici začali hrát v roce 2020, mu schází.
Protože kdyby daň bývala zůstala na výši, která se nehnula po celá desátá léta (10,95 koruny za litr), nasytilo by to rozpočet dalšími plus minus pěti miliardami ročně. Tenhle hrubý výpočet se opírá o to, že daň je dnes o korunu nižší a že stát na spotřebních daních z pohonných hmot - z nichž asi dvě třetiny tvoří daň z nafty - vloni vybral necelých 84 miliard korun. (Je možné, ale neodhadnutelné, že by se nafty po zvýšení daně natankovalo méně, což by výnos z daně o něco snížilo.)
Na šachování se spotřební daní z nafty si už pomalu nikdo nevzpomene. Proč taky. O korunu nižší sazba se dávno vstřebala do cen tak, že ji u čerpacích stanic nikdo nepozná. S o korunu vyšší sazbou by to dopadlo stejně. Nebo jsme s ní snad těch plných deset let utrpení nepřežili?
Jediný, kdo rozdíl v sazbě opravdu pozná, je chudák státní rozpočet. Ve kterém věčně na něco nejsou peníze. Pro srovnání: bratru pět miliard ročně, které jsme mohli mít, ale nemáme, odpovídá skoro čtvrtině rozpočtové kapitoly Ministerstva kultury.
Spotřební daň z nafty se nehnula od roku 2010. Poprvé šla dolů v lednu 2021 a bylo to, zkráceně řečeno, společné vítězství kamionové lobby a tehdejšího ministra průmyslu Karla Havlíčka. Daň klesla z 10,95 na 9,95 koruny. Dramatickému zdražení po ruském vpádu na Ukrajinu pak čelilo další snížení na 8,45 koruny, odpovídající té nejnižší možné sazbě v EU. Vláda ji nejdřív prodloužila do konce roku 2023. Ale protože drama u pump mezitím pominulo a ukázalo se, že státní rozpočet chudne, horko těžko v Parlamentu prosadila, aby se sazba vrátila na „Havlíčkových“ 9,95 koruny už od 1. srpna 2023. Tam zůstala dodnes.
Popsaná časová osa znázorňuje, že když se mluví o vrácení spotřební daně z nafty na „původní výši“, je falešné myslet tím sazbu z roku 2021. Ta už je snížená. Původní výše platila v dekádě 2010 až 2020.
Výsledek: spotřební daň z nafty je v roce 2025 stejná jako před dvaceti lety. Protože je pevně daná v korunách a nepodléhá žádné „valorizaci“, samozřejmě z ní má stát a jeho daňoví poplatníci relativně méně a méně než dřív. „To, co stát vybere na benzinu a naftě, loni tvořilo čtyři procenta příjmů státního rozpočtu“. Ale „v roce 2004 šlo o devět procent, (ačkoli, pozn. red.) objem dopravy se mezitím s růstem ekonomiky výrazně zvýšil,“ píše web auto.cz.
První důvod, proč spotřební daň z nafty pozbývá na hodnotě, je nevyhnutelný: Nemůže kopírovat růst cen, průměrných příjmů a životních nákladů. Nemůže, ani by neměla skákat sem a tam každý rok. I když desetikoruna je dnes něco jiného než na přelomu století.
Druhý důvod je úplně zbytečný: Stát se prostřednictvím svých politiků střelil naftovou pistolí do vlastní nohy.
O kolik je dnes nafta u čerpacích stanic levnější díky o korunu snížené spotřební dani, nejde rozpoznat. Nikoho to moc nezajímá, ceny jsou nízko a nejsou téma. Ale už docela dlouho je evidentní, že ta skutečně původní, dlouholetá daň 10,95 koruny by nezruinovala ani motoristy, ani podnikatele, ani národní hospodářství. Čísla na totemech přece záleží v první řadě na světových cenách ropy a kurzu koruny - tak jak to velmi přívětivě znázorňuje vývoj v roce 2025.
Nejsme jedinou zemí, kde stagnující daň z motorových paliv v reálu přispívá k tomu, že paliva jsou cenově dostupnější než dřív. Jde o politické tabu, speciálně v době, kdy Evropou obchází strašidlo nové vlny emisních povolenek. A speciálně v zemi uprostřed volební kampaně, kde operuje ambiciózní strana s kuriózním názvem Motoristé sobě. Vláda, která zdraží benzin, padne!
Přesto přese všechno, anebo právě proto se sluší připomenout, že kvůli snížení daně z nafty, na které se zapomnělo, je státní pokladna chudší, než by mohla být, a ne o málo. Jak by se k tomu vyjádřila jedna letitá reklama: „Život je otázkou priorit.“