Hlavní obsah

Komentář: Braňme Budvar, volají pivní vlastenci

Foto: Budějovický Budvar

Má stát vařit pivo, nebo raději vlastnit energetiky, plynovody a vodárny?

Reklama

15. 6. 20:00

Strategická surovina číslo 1? Pivo!

Článek

V den, kdy ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj promluvil na dálku k českým poslancům a senátorům, budila mezi tuzemskými politiky velké emoce úplně jiná zpráva: Jestli stát má, nebo nemá prodat Budějovický Budvar.

A nemůže být většího vzrušení, než když smícháte dohromady pivo a vlastenectví. Prodej budějovického pivovaru sice aktuálně nikdo vážně neřeší, ale to nezabránilo vládním politikům pohádat se na sociálních sítích.

Začalo to nenápadně. Šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová prohlásila, že stát by měl v současné krizi získat peníze i tím, že prodá nepotřebný majetek a zbaví se vlastnických podílů v některých firmách. Naprosto logicky argumentuje, proč by stát měl vařit pivo (Budvar) nebo provozovat hotel (Thermal).

Na obranu národního podniku okamžitě vystartovala celá řada politiků, včetně těch pravicových, kteří jinak rádi citují z učení Adama Smithe. Samozřejmě nechyběla legrační slova o výprodeji „rodinného stříbra“ nebo varování před pokračováním „divokých privatizací z 90. let“.

Soutěž o nejhloupější výrok suverénně vyhrál ministr zemědělství Zdeněk Nekula, jehož jméno teď možná slyšíte poprvé v životě. Podle něho je prodat podnik, jehož tržby jsou tři miliardy korun a zisk dosáhl 305 milionů, stejné jako by Saúdové prodali svá ropná pole.

Ponechme stranou, že pivo sice můžeme ještě označit za český národní nápoj, ale rozhodně ne strategickou surovinu. Nebo fakt, že těžba ropy a zemního plynu tvoří třetinu saúdskoarabské ekonomiky, zatímco tržby Budvaru činí sotva 0,05 procenta českého HDP.

Proč se vlastně Budějovický Budvar, stejně jako jiná „rodinná stříbra“ v čele s mladoboleslavskou Škodovkou, neprivatizoval hned počátkem devadesátých let? O jeho koupi měl vážný zájem americký gigant Anheuser-Busch, který vedl soudní spory s Budvarem o značku Budweiser.

Politici tehdy vytvořili hrozbu, že Američané chtějí Budvar jen proto, aby ho v lepším případě nechali stagnovat, v horším ho zavřeli, aby ukončili vleklé spory.

V nich Budvar téměř pohádkově argumentuje, že pivo s označením „budějovické“ prostě nemůžete uvařit jinde a jinak než v Českých Budějovicích. Tajemství, z něhož občas pěkně bolí hlava, se prý skrývá v měkké vodě, která nevyžaduje žádnou chemickou úpravu a která se nachází tři sta metrů pod městem v ohromném třetihorním jezeře.

Anheuser-Busch obchodně kontruje, že to je sice hezké, ale byl to on, kdo si první na světě zaregistroval slovo „Budweiser“ jako ochrannou známku. Mimochodem Američané si mezitím koupili konkurenční budějovický pivovar Samson, který je dokonce o sto let starší než Budvar.

Každopádně na dnešní debatě je pozoruhodných hned několik věcí.

Za prvé: Oba pivovary už na většině trhů mají spory vyřešeny, v 70 procentech vyhrál Budvar. A to především v evropských zemích, tedy na klíčových trzích jako je Německo. Jen do Spojených států, na hlavní soupeřovo území, musí pivo vyvážet pod značkou Czechvar.

Za druhé: Proč vlastně s nápadem prodat Budvar a další státní podniky přišla Pekarová Adamová právě teď? „Za všechno může Kalousek,“ hodí se jako odpověď legendární věta. Otec zakladatel kritizoval svou TOP 09, že ve vládě málo tlačí na „rozpočtovou odpovědnost“. Takže strana přijala usnesení, že by se mělo víc šetřit na výdajích a nové příjmy získat prodejem nepotřebného státního majetku.

Za třetí: Máme-li dlouhodobý strukturální problém mezi vládními příjmy a výdaji, tedy velký stát za nízké daně, pak jednorázové příjmy z prodeje jej rozhodně nevytrhnou. V současné krizi by člověk čekal, že budou politici řešit něco jiného, než se hádat o Budvar.

A za čtvrté: Je příznačné, že se dnes vede debata, proč stát v minulosti privatizoval mnoho strategických odvětví. Takže ve stejnou dobu, kdy kvůli krizi mluvíme o prodeji státního pivovaru, se ptáme, proč jsme proboha prodali část energetické společnosti ČEZ? A jak by se teď hodily vodárny, plynovody či strategické zásobníky?

Možná si pojďme na závěr upřímně říct, že pivo je pro nás Čechy strategickou surovinou. A že se ještě bude hodit, když v zimě nebudeme mít na zaplacení elektřiny nebo plynu a stát do každé domácnosti pošle na zahřátí basu piv s regulovanou cenou. To pak může být jediná jistota!

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované