Hlavní obsah

Zdražení mýtného pro kamiony se možná nestihne včas, připustil Kupka

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Šéf resortu dopravy Martin Kupka (ODS) nezastírá, že přestavba mýtného systému je pod velmi silným „časovým tlakem“. Ale chce prý udělat maximum, aby k odkladu zdražení dojít nemuselo a nové ceny naběhly už od března 2024.

Článek

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) poprvé připustil, že jím nedávno avizované zdražení dálničních poplatků pro kamiony o 10 až 15 procent, k němuž mělo dojít od března příštího roku, by mohlo být odloženo. A to v případě, že se nepodaří včas přenastavit mýtný systém, který provozuje firma CzechToll.

„Pokud bychom nestihli úpravu toho systému, tak bychom maximálně ještě nějaký měsíc běželi v tom současném režimu,“ uvedl Kupka pro Seznam Zprávy.

Přiznal, že harmonogram je velmi napjatý, ale chce prý udělat maximum, aby k odložení startu dojít nemuselo.

„O tom, že to v tuto chvíli vyvolává časový tlak, není sporu. Nebude to jednoduché, ale stále věřím, že to zvládneme. Moje zadání směřované k firmě CzechToll, Ředitelství silnic a dálnic i k samotnému Ministerstvu dopravy je zvládnout to v původním termínu. Snažíme se zkrátit všechny lhůty na minimum,“ doplnil.

O výrazném skluzu ve středu informovaly Seznam Zprávy. Sám provozovatel mýtného systému, firma CechToll, na dotaz redakce sdělil, že zpoždění je kvůli pozdnímu startu projektu minimálně půlroční. Později své stanovisko mírně revidoval, ale nový termín nesdělil.

Od 1. března 2024 má být celý systém výběru dálničních poplatků změněn tak, že bude zohledňovat i objem emisí oxidu uhličitého vypouštěných kamiony do ovzduší. A právě v rámci této novinky, odvozené od loňské evropské směrnice, mělo dojít ke zdražení o 10 až 15 procent.

S touto změnou a zakomponováním další složky (už čtvrté) do celkového mýtného poplatku počítá i novela zákona o pozemních komunikacích, kterou jako součást vládního konsolidačního balíčku schválila v prvním čtení Sněmovna. Ministr Kupka dříve avizoval, že zdražení mýtného by mělo státu přinést navíc 1,4 až dvě miliardy korun ročně.

Teď sice ubezpečuje, že v žádném případě nehrozí, že by se mýto na dálnicích vůbec nevybíralo, ale uznává, že během odloženého startu by stát peníze navíc nezískal. „To zdražení by muselo přijít později. Ano, to je pravda,“ řekl Kupka.

K 1. březnu 2024 má dojít i ke zdražení elektronických dálničních známek, které využívají osobní automobily. A také k zavedení úplné novinky – jednodenní dálniční známky.

Tam podle ministra odklad nehrozí. „U známek by to žádný problém být neměl,“ uvedl šéf resortu dopravy, přičemž také poznamenal, že právě „intenzivní práce“ na úpravě systému dálničních známek se částečně podepsaly na tom, že nebylo už tolik času rychleji odstartovat úpravu mýtného systému.

„Pro ministerstvo to (dálniční známky) už tak znamenalo dost výraznou zátěž,“ podotkl Kupka.

Doporučované