Hlavní obsah

Stát přijde o stamiliony z mýta, se kterými počítá v rozpočtu

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr Kupka už avizoval zdražení mýtného pro kamiony o 10 až 15 procent. Změny měly začít platit od března.

Reklama

aktualizováno •

Přestože konsolidační balíček počítá s tím, že emise CO2 se při vyměřování mýtného začnou zohledňovat od března příštího roku, podle provozovatele systému není reálné, aby novinka byla spuštěna dříve než na podzim 2024.

Článek

Po nedávném krachu tendru na poradce hrozí Ministerstvu dopravy další průšvih spojený s mýtným systémem. Ve hře jsou tentokrát i stamiliony korun, o které s vysokou mírou pravděpodobnosti přijde příští rok státní rozpočet.

Jde o to, že od 1. března 2024 měl být celý systém výběru dálničních poplatků změněn tak, že bude zohledňovat i objem emisí CO2 vypouštěných kamiony do ovzduší. 

S touto změnou a zakomponováním další složky (už čtvrté) do celkového mýtného poplatku počítá novela zákona o pozemních komunikacích, kterou jako součást vládního konsolidačního balíčku schválila v prvním čtení Sněmovna. Jenže podle informací Seznam Zpráv je zavedení novinky ve stanoveném termínu nereálné.

Výrazné zpoždění - v „ideálním případě“ minimálně půlroční - v realizaci tohoto plánu na dotaz Seznam Zpráv potvrdili zástupci firmy CzechToll, která český mýtný systém provozuje.

Ministerstvo dopravy se ale ke skluzu doposud nevyjádřilo, ač otázky k tématu obdrželo už v pondělí. „Můžete ale počítat s tím, že se vyjádříme,“ uvedl dnes po urgencích mluvčí ministerstva František Jemelka.

Nejdříve příští podzim

V souvislosti s naznačenými změnami přitom ministr dopravy Martin Kupka (ODS) nedávno oznámil zdražení mýtného o 10 až 15 procent. Stát by tak oproti současným zhruba 15 miliardám měl ročně od autodopravců vybrat až dvě miliardy korun navíc.

„Od 1. března (2024) bude možné do mýta zakomponovat novou položku, která v sobě zahrnuje poplatek za CO2, tedy emise oxidu uhličitého. Zvýší se mýto, počítáme s tím a budeme hledat rovinu – stejně jako v případě dálniční známky –, která by neohrozila naše dopravce,“ řekl Kupka v červnu v České televizi.

Jenže v březnu systém fungovat podle dostupných informací nezačne, tedy stát příští rok žádné peníze navíc nevybere. A pokud ano, tak výrazně méně než dvě miliardy.

„V ideálním případě a po splnění veškerých nezbytných formálních náležitostí předpokládáme termín realizace změn a následné zahájení výběru mýtného se zohledněním emisí CO2 na podzim roku 2024,“ uvedl minulý pátek na dotaz Seznam Zpráv mluvčí společnosti CzechToll Miroslav Beneš.

„Již nyní je zřejmé, že na realizaci potřebných změn zbývá velmi málo času. Zavedení zpoplatnění emisí CO2 vyžaduje komplexní změnu nejen samotného systému, ale i významné změny na straně poskytovatelů EETS služeb a následné otestování funkčnosti před zahájením ostrého provozu,“ vysvětlil Beneš nejen technické souvislosti.

Otázkou zůstává, kdo skluz způsobil. Úprava mýtného systému vychází z evropské směrnice, která byla přijata 24. února loňského roku. Stát měl tedy více než rok, kdy přípravy mohly probíhat, ale zjevně neprobíhaly.

Firma CzechToll uvádí, že se o potřebě úpravy mýtného systému dozvěděla až letos v dubnu a práce fakticky začaly teprve nedávno. „Po potřebných úvodních jednáních jsme na přelomu června a července obdrželi potřebné informace k zahájení přípravných prací na projektu,“ tvrdí Miroslav Beneš.

Nebude to hned

Nejde o banální problémy, které je ještě třeba vyřešit. Stát předně musí s firmou CzechToll podepsat dodatek ke stávající smlouvě. Jenže ještě dříve je třeba vyjasnit „předmět plnění“, co si vlastně stát „přiobjednává“ a za jakou cenu. K ceně by měl být nezávislý znalecký posudek a vše musí posvětit i státní Digitální a informační agentura.

Až bude navržené řešení z obou stran odsouhlaseno a potvrzeno podpisem smluvního dodatku, přijde teprve na řadu vlastní realizace a testování inovovaného systému. Vedle toho je ale nutné změny také projednat s tzv. EETS providery (poskytovateli evropské služby elektronického mýtného) a s vydavateli tankovacích karet.

Kdy konkrétně má být nový systém zohledňující emise CO2 spuštěn, nevědí zatím ani autodopravci.

„My řešíme jen nové mýtné sazby a tam jednání probíhají. Ve hře jsou různé varianty. Pokud vím, tak pořád platí to zdražení o 10 až 15 procent. Co se týče termínu spuštění upraveného mýtného systému, to je věcí ministerstva a provozovatele,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv Martin Felix, mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Nový pohled provozovatele

Přestože Ministerstvo dopravy se ani po urgencích ke skluzu nevyjádřilo, zaslala ve středu vpodvečer dodatečné stanovisko firma CzechToll. Svůj postoj z minulého týdne revidovala a situaci prý nyní vidí o poznání lépe než minulý týden.

„Dnes odpoledne proběhla další (cca tříhodinová) schůzka k technickým aspektům řešení, která přinesla v časovém harmonogramu významné změny. Byť nemohu dát zcela konkrétní termíny, neboť přesné zadání projektu a všechny detaily nyní dáváme do finální podoby, jsme nyní v odhadech termínů dodání potřebných změn významně optimističtější,“ uvedl mluvčí firmy CzechToll Miroslav Beneš, aniž by uvedl, v čem nastal tak významný posun.

AKTUALIZACE: Na konec textu jsme doplnili nové vyjádření firmy CzechToll.

Reklama

Doporučované