Hlavní obsah

O zakázku na dálniční mýto se zajímá policie

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Že se o novou zakázku policie zajímá, potvrdil i ministr dopravy Martin Kupka. Jeho podřízení soutěž na mýtného poradce připravovali.

Reklama

Ministr dopravy chce osud sporné zakázky na mýtného poradce řešit v návaznosti na rozhodnutí antimonopolního úřadu. Ten přitom ve středu část soutěže zrušil a zakázal s už vybraným vítězem uzavírat smlouvu.

Článek

O novou zakázku kolem provozování mýtného systému se kvůli podezření z možného spáchání trestného činu zajímá policie. Potvrdili to jak sami policisté, tak ministr dopravy Martin Kupka (ODS), v jehož resortu se tendr nedávno uskutečnil.

Konkrétně jde o veřejnou soutěž na poradce, který ministerstvu doporučí, jak má pokračovat výběr dálničních poplatků po roce 2029. To vyprší desetiletý kontrakt nynějšímu provozovateli, konsorciu CzechToll/SkyToll, za kterým stojí finanční skupina PPF.

Jak Seznam Zprávy informovaly už v lednu, soutěže na poradce se zúčastnili celkem čtyři zájemci. Zvítězila ale nakonec nejdražší nabídka od sdružení vedeného nadnárodní firmou Ernst & Young, jehož součástí je i pražské ČVUT a advokátní kancelář Rowan Legal.

Tento výsledek byl možný hlavně proto, že byla zvolena metoda hodnocení, kdy cena měla váhu jen 30 procent. Nabídky byly posuzovány hlavně podle odborných předpokladů a dalších subjektivně poměřovaných parametrů, v nichž projekt firmy Ernst & Young a jejích partnerů trio konkurentů přidělenými body „převálcoval“.

Administrátorem soutěže byla advokátní kancelář Havel & Partners. Zadávací řízení dle dostupných informací připravovala ministerská sekce, kterou vede náměstkyně Lenka Hlubučková.

Možné spáchání trestného činu

Způsob posuzování nabídek není zdaleka jediným sporným bodem soutěže, jde zde například i o podezření na nepřiznaný střet zájmů jednoho z hodnotitelů.

Do prověřování tendru se pustil nejen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), ale i policisté z pražské hospodářské kriminálky. Ti se už v minulých týdnech dle informací Seznam Zpráv na některé státní instituce obrátili s žádostí o součinnost.

„Zmiňovanou událostí se v současné době zabýváme a prověřujeme ji pro možné spáchání trestného činu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě,“ uvedl na dotaz redakce mluvčí pražské policie Jan Rybanský.

Zájem ze strany policie potvrdil ministr dopravy Martin Kupka. „Mám informaci, že Policie ČR zaslala k tendru soubor dotazů. Příslušný odbor by měl co nejdříve odeslat odpovědi,“ uvedl. Zatím ale neřekl, jak bude ministerstvo v celé věci dále postupovat. „Vše určí rozhodnutí ÚOHS,“ uvedl v úterý pro Seznam Zprávy Kupka.

Ve středu však už antimonopolní úřad vydal rozhodnutí, že soutěž ruší. Nezrušil ji ale kompletně, ale jen poslední úkony, a to hodnocení nabídek a výběr dodavatele. „Protože zadavatel hodnocení dostatečně nezdokumentoval. Rozhodnutí není pravomocné a může proti němu být podán rozklad,“ sdělil k tomu mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Ministerstvo má zakázáno s dříve vybraným dodavatelem uzavírat smlouvu.

Střet zájmů a reference

Na ÚOHS se obrátily dvě poražené firmy – Inoxive a CGI IT Czech Republic. Obě se domáhaly zvrácení výsledku soutěže. Jak sdělil mluvčí úřadu Martin Švanda, jejich návrhy se zabývaly zejména technickou kvalifikací uchazečů, hodnocením nabídek a možným střetem zájmů.

Podezření na střet zájmů se týká jednoho z členů hodnotící komise Milana Donta. Ten totiž, jak už Seznam Zprávy popsaly, má osobní vztah k vítězné nabídce, když jako externista řadu let vyučuje na pražském ČVUT.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka k tomu už dříve za resort uvedl, že při sestavování komise zadavatel ještě neznal jména účastníků tendru. Také zdůraznil, že nabídky byly hodnoceny v anonymizované podobě. K identifikaci účastníků prý došlo až v závěrečné fázi, kdy za každého z uchazečů před komisí promluvil projektový manažer. A až v samotném finále byla „odhalena cena“.

Vedle těchto pochybností se ale ÚOHS měl vypořádat ještě s dalšími námitkami poražených konkurentů. Ti tvrdí, že vítězné uskupení vůbec nesplnilo kvalifikační předpoklady, když nedoložilo požadované reference ohledně zkušeností s mýtným systémem. Dvě analytické práce pro resort dopravy, které jako referenční ve své nabídce vítěz uvedl, podle argumentace zbylých uchazečů za ucelené a samostatné projekty nelze vůbec považovat.

Jenže antimonopolní úřad se dle informací Seznam Zpráv nakonec nejkřiklavějšími momenty zadávacího řízení vůbec nezabýval. Příslušenou část soutěže zrušil „jen“ kvůli tomu, že nebyly splněny některé formální náležitosti celého výběrového procesu.

Reklama

Doporučované