Článek
Poblíž frekventované výpadovky na Vídeň se na jihu Moravy vystřídaly desítky ministrů a premiérů, když slibovaly dokončení důležitého tahu. Přesto se na D52 už téměř 30 let nekoplo do země. Podle ministrů dopravy a životního prostředí čekání příští rok skončí.
Diskutovaná stavba mezi Pohořelicemi a státní hranicí získala kladný posudek EIA, posuzující dopady na životní prostředí. „Je to velmi důležitá zpráva pro Brno a jižní Moravu. Cestu autem do Vídně to zkrátí o půl hodiny,“ řekl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je to zásadní milník pro dostavbu D52. Prakticky to znamená, že odpůrci mohou stavbu napadnout pouze jednou - při žádosti o stavební povolení.
„Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ uvedl.
Náklady silničáři upřesní, celkově počítají s částkou kolem 10 miliard korun.
Stavba má podle aktuálních informací začít na konci příštího roku. Je rozdělená do tří úseků. Nejblíže zahájení prací je úsek mezi Novomlýnskými nádržemi a státní hranicí. Zbývá také dokončit část mezi Pohořelicemi a nádržemi.
Jako poslední přijde na řadu právě překlenutí vodní stavby, které provázejí dlouholeté spory.

Plán na dostavbu D52.
Dokument EIA stanovuje téměř stovku připomínek pro stavbu. „Pečlivě jsme všechny námitky prošli a posoudili. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné uskutečnit projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí,“ řekl Hladík.
Zmínil například obchvat Nové Vsi u Pohohřelic, ochranu jejich zdroje pitné vody, propojení Perné a Dolních Dunajovic nebo protihlukové stěny na konkrétních místech.
Silničáři počítají se zapracováním podmínek, daných EIA. „Očekávám, že by nám to nemělo zabrat víc než měsíc, dva měsíce. Na začátku roku 2026 bychom chtěli požádat o stavební povolení pro severní a jižní úsek. S velkou pravděpodobností přijde odvolání spolků, které by řešilo ministerstvo dopravy,“ doplnil. Podle něj je reálné začít stavět na přelomu let 2026 a 2027.
Podle něj je na jižní části vykoupeno asi 80 procent pozemků.
Co se týče vedení dálnice přes nádrže, přípravný tým se nyní kloní k sypané hrázi, kopírující současné těleso I/52. „Souvisí s tím nutnost prohloubení nádrže, což nebude jednoduchá záležitost. Musíme si to zanalyzovat,“ řekl šéf silničářů Radek Mátl.
Druhou variantu, která je možná podle stanoviska EIA, představuje průchod nádržemi estakádou. „Tohle musíme na základě stanoviska EIA zpřesnit. V posledním úseku odhadujeme zahájení stavby v roce 2029 a dílo má být kompletně dokončené v roce 2032,“ řekl Kupka.
Součástí jižního úseku od Pohořelic je také obchvat Mikulova. Turistické město bez něj dlouhé rok trpí v náporu aut. „Na silnici I/52 je dneska dlouhá kolona, což je vypovídající situace. Jsme rádi za další krok projednání. Mikulov je přetížený kamionovou dopravou. Odlehčení bude velké,“ řekl místostarosta města Ivo Hrdlička.
Podle něj přípravy trvají opravdu dlouhou dobu a odpor kritiků otupěl. „Je to možná i únava časem,“ dodal.
Do země se nekoplo 30 let
Zatím poslední úsek dálnice z Brna do Pohořelic stavbaři zprovoznili v roce 1996. Plánování dalších etap provázely protesty různých spolků, změny projektování i soudní tahanice ohledně napadených staveb.
Největší diskuze se vedly o tom, jak dálnice překoná Novomlýnské nádrže a okolní cenné přírodní biotopy.
Třeba Andrej Babiš (ANO) přijel v roce 2018 jako premiér v demisi a tepal tehdejšího ministra dopravy Dana Ťoka, ať se jeho resort se stavbou pohne. „Rakušané už jsou téměř u hranic a na naší straně dálnice chybí,“ říkal a stavbu označil za jednu z priorit.
Ani to však nestačilo. Přišly další spory a tak nadále zbývá dokončit 23kilometrový úsek k hranicím.