Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Při jízdě po dálnici se řidiči jeví jako velký stříbrný rám na vozovce. Chytré váhy mají i při vysoké rychlosti zachytit přetížený náklaďák a na dálku jej skrze obce s rozšířenou působností pokutovat.
Jak potvrzují lidé z vedení úřadů, zavádění systému dál provázejí obtíže. Ministerstvo dopravy přitom na konci loňského roku - už po dřívějších odkladech - tvrdilo, že bude v půli roku v plném provozu třicítka vah.
Kritika Nejvyššího kontrolního úřadu
Podle aktuálních dat ministerstva nyní funguje 16 těchto zařízení, do začátku prázdnin má přibýt 10 chytrých vah na pěti dálnicích, které stát nakoupil loni na podzim. Za poslední sady Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) včetně servisování zaplatilo téměř půl miliardy korun. „Avizované nové váhy budou plně funkční a ověřené,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Automaticky to však neznamená, že majitelé přetížených náklaďáků v poště najdou pokuty už z prázdnin. Systém kontrolního vážení aut čelí opakované kritice Nejvyššího kontrolního úřadu.
Nové vysokorychlostní váhy na českých dálnicích
- D10 (umístění na dálnici - 5,7 km), obec s rozšířenou působností: Brandýs nad Labem. Cena včetně servisu: 108 milionů korun
- D0 - Pražský okruh (79,1 km), Černošice, 79 milionů korun
- D11 (79,2 km), Hradec Králové, 90,7 milionů korun
- D6 (11,2 km), Kladno, 86,9 milionu korun
- D3 (91,9 km), Soběslav, 79,3 miliony koun
Pozn. Platí pro oba směry
Nové chytré rámy s čidly a kamerami ohlídají řidiče nedaleko Prahy třeba na D10, konkrétně na kótě 5,7 kilometru a v obou směrech.
Administraci přestupků má zajišťovat městský úřad v Brandýse nad Labem. Reálně to zvládne nejdříve v září. „Náš odbor dopravy byl ze strany ŘSD informován o zahájení administrace pokut a spuštění ostrého provozu od září 2025,“ sdělila mluvčí tamního úřadu Kateřina Stránská.
Na pokuty nejsou lidé
Úřad pracuje na IT zavádění komunikační infrastruktury, až pak vybere příslušný počítačový program, který zvládne administraci pokut. Ani to však nemusí stačit. „Při odhadovaném počtu přestupků se obáváme, že budeme mít potíž plnohodnotně zastat agendu z personálních důvodů. Odbor dopravy má již delší dobu hluboký podstav a zejména kvůli zákonem předepsané potřebné kvalifikaci pro tyto posty se nám nedaří volná pracovní místa obsadit,“ doplnila mluvčí.

Vysokorychlostní váhy v ČR. Stav k půli června.
Podobně to vidí v Hradci Králové, jehož úředníci skrze váhy mají evidovat přestupky na 79. kilometru dálnice D11, spojující Prahu s východními Čechami. Také tam vyhodnotí pokuty nejdříve po prázdninách. „V průběhu zkušebního provozu, který by měl dle předběžné informace skončit v září, se případné potřebné změny budou rovnou zavádět podle možností magistrátu, respektive dodavatelů software či situace na trhu práce,“ uvedla mluvčí magistrátu Kateřina Rohlíčková.
Také jihočeská Soběslav počítá s ostrým provozem až později. A mluví o omezeném záchytu přestupků. „Uvítali bychom větší podporu ze strany státu. Například dodání systému pro výběr pokut spolu s instalací vah. Systém mohl být v celém státě jednotný, což by přineslo lepší možnost zavedení na jednotlivých úřadech, výměnu zkušeností a zcela jistě i menší finanční náklady, než když si každý úřad soutěží tento systém sám a často pořizuje odlišný,“ sdělil tajemník tamního úřadu Radek Bryll.
Problémy přetrvávají také u stávajících vah. Jediná váha na D1 mezi Prahou a Brnem neeviduje přestupky od konce loňského roku. Zařízení na 123. kilometru v obou směrech, jehož údaje zpracovává Jihlava, bylo porouchané. „Začátkem června 2025 nás ŘSD písemně informovalo, že opravilo u váhy i druhé vadné čidlo a že bude zajišťovat ověření ze strany Českého metrologického institutu. Momentálně přestupky nezpracováváme, neboť nám vážní lístky z ŘSD zatím nepřišly,“ sdělil mluvčí jihlavského magistrátu Radovan Daněk.
Kontrolní vážení selhává
Neefektivní ochranu českých dálnic v tomto směru opakovaně kritizuje Nejvyšší kontrolní úřad.
Podle jeho aktuální zprávy systém kontrolního vážení selhává a neplní svou funkci. Zaměřil se období let 2019 a 2024. Namítá, že se drtivou většinu deliktů nedaří pokutovat. Podle zprávy váhy ve sledovaném období zachytily až půl milionu případů přetížení, sankce však padly jen ve zlomcích případů.
Ministerstvo i silničáři namítají, že je Česko „světovým průkopníkem v tak masovém vážení vozidel“, s výtkami nesouhlasí.
„Obce opakovaně odmítaly řešit přestupky z důvodu personálního a softwarového vybavení, kdy byly schopné vyřídit sotva desítky až malé stovky přestupků měsíčně oproti tisícům vygenerovaných vážních lístků,“ reagovalo ministerstvo k zmíněnému období. Podle instituce se však přístup změnil.
Novela silničního zákona umožnila dva režimy vážení - ostré a indikativní. Jinými slovy jsou váhy zapnuté jen po určitou dobu. „Provoz vah s pokutováním všech zachycených přestupků v režimu 24/7 by v praxi znamenal zahlcení dotčených obcí s rozšířenou působností tisíci pokutami denně, na které by potřebovaly přijmout desítky nových úředníků,“ namítlo ministerstvo kontrolorům.
Podle zákona o pozemních komunikacích činí pokuta za každou započatou tunu nad povolený limit 9 000 korun. Při překročení do půl tuny, pokuta dosahuje 5 tisíc korun. Platí je provozovatelé aut.
Některé úřady však nadále mluví o „bezzubém“ systému. Na D2 u Židlochovic vysokorychlostní váhu zavedli jako první. Třeba v roce 2022 tam uložili přes 1500 pohledávek a na pokutách vybrali přes 16 milionů korun.
Po loňských legislativních změnách, kdy se přetížení souprav rozpočítává i na tahače, šla čísla pokut prudce dolů. „Po úpravě odpadá většina zachycených přetížení. Váhou neprošlo jen několik desítek aut měsíčně. Takže efekt nula,“ potvrdil starosta Židlochovic Jan Vitula (Vaše Židlochovice). Tvrdí, že šli zákonodárci až příliš na ruku sdružení nákladních dopravců.
Nízký počet sankcí naposledy vyřizovali i v Jihlavě, když bylo zařízení ještě funkční. „Poslední přestupky z konce roku 2024 jsme řešili letos v únoru. V poslední dávce jsme zpracovávali celkem 236 přestupků. Provozovatelům vozidel bylo uloženo 121 pokut,“ sdělil Daněk.
Ministerstvo avizuje, že lepší „bič“ na přetížené náklaďáky bude mít nově zřízená Inspekce silniční dopravy. Začne fungovat už za 14 dní a zaměří se právě na nákladní dopravu.
V terénu má být od startu prázdnin 26 jednotek čítajících 58 specialistů. „Jejich činnost se mimo jiné zaměří i na přetížené kamiony, přičemž vysokorychlostní váhy využijí pro předvýběr těchto vozidel,“ řekl Jemelka.