Hlavní obsah

Komentář: Pražská MHD o pár korun zdraží. To není řešení

Jan Lipold
Šéfkomentátor
Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Stanice metra Malostranská, ilustrační snímek.

Jednoho dne nějaká generace pražských politiků zjistí, že tolik peněz do Dopravního podniku už sypat nechce, nebo nemůže - a co potom?

Článek

Pražští radní v pondělí schválili zdražení jízdného v příměstské dopravě, se kterým přišel Středočeský kraj. Bylo to nevyhnutelné, jinak hrozilo, že si cestující budou muset na jeden spoj kupovat dva různě drahé lístky, pražský a středočeský. Jednotný tarif Pražské integrované dopravy, vymoženost, která lidem usnadňuje život, by se býval rozpadl.

Nevyhnutelné naopak nebylo zdražení samotné pražské MHD, které radní odklepli také. Ne, že by v době, kdy stoupá cenová i platová hladina, nemohla podražit i veřejná doprava. Ale tak, jak to schválil magistrát, to nedává úplně smysl. Působí to dojmem, že si radní řekli: když zdražuje skoro všechno a navíc i Středočeši, tak držíme krok a trochu vylepšíme rozpočet Dopravního podniku.

„Nesystémové řešení“ je fráze, pomocí níž politici s oblibou vetují nápady svých konkurentů, které jim z nějakého důvodu nevoní. Na aktuální zdražení pražské dopravy ale pasuje.

Půlhodinová jednorázová jízdenka bude od ledna stát 39 místo 30 korun, devadesátiminutová 50 místo 40. Digitální jízdenky v Lítačce zdraží o něco méně - tady Praha od Středních Čech převzala velmi sporný princip, že zákazník bez aplikace za veřejnou komunální službu platí víc než zákazník s aplikací.

Kromě toho podraží také jízdenky na 24 a 72 hodin, jízdné za psa a objemné zavazadlo a také pokuty.

Podrobnou kalkulaci, kolik to dohromady vynese, rada nezveřejnila, ale ze starších údajů o hospodaření Dopravního podniku se dá něco vyčíst. Tržby z jízdenek na jednotlivou jízdu dělaly v roce 2023 asi 1,4 miliardy korun, takže plus minus třicetiprocentní zdražení by mohlo vynést dejme tomu půl miliardy. Když připočteme další zdražované položky, dostaneme se k optimistickému odhadu až necelé miliardy korun navíc. To vypadá jako slušné peníze.

Až na to, že roční náklady na pražskou veřejnou dopravu byly vloni skoro 27 miliard. A tržby z jízdného je zaplatily jen ze 17,5 procenta. Po novém zdražení by se ten poměr mohl o něco málo zvýšit, možná až na pětinu. Čtyři pětiny bude dál dotovat Praha, je to stabilně největší položka jejího rozpočtu. Obří mandatorní výdaj, něco jako důchody v rozpočtu státu.

A tak jako si penzijní systém říká o důchodovou reformu, za nějakou dopravní reformu by stálo i financování MHD v Praze. Zdražení jednorázových jízdenek je tím, čemu se říká „kosmetická úprava“. Podstatu a dlouhodobý výhled neřeší.

To by se komunální politici museli odvážit strategických rozhodnutí. Nejen toho, jestli po letech sáhnout na cenu ročního předplatného, které používá velká většina cestujících voličů. Ale vůbec toho, za co a kolik se v pražské - nejen hromadné - dopravě platí. A na co ty peníze jdou. A jakou dopravu Praha chce a může mít - veřejnou, soukromou, turistickou, pěší a tak dále.

Cena jízdenek by měla být dílkem do skládačky, stejně jako třeba cena parkování. Mimochodem, Praha má propracovanou parkovací strategii na léta 2020 až 2025, a ani v posledním roce její životnosti neplní klíčový bod: zdražení krátkodobého parkování na ulicích oproti parkování v podzemních garážích.

Parádní místo na ulici u Anděla stojí směšných 30 korun na hodinu. Od ledna vyjde levněji než půlhodinová cesta tramvají. Je ve městě plném aut k vidění nějaká strategie?

Dilema, jestli pražská MHD má hodně zdražit, anebo být zadarmo, se může zdát křečovitě zjednodušené - ale základní úvahu, před kterou pražské reprezentace už dlouho stojí, popisuje. Buď se zdražení významně dotkne i ročních kuponů, aby město před cestujícími obhájilo komfort MHD. Anebo ceny zůstanou nízké, s rizikem, že začne klesat kvalita a konkurenceschopnost služby. Jednoho dne nějaká generace pražských politiků zjistí, že tolik peněz do Dopravního podniku už sypat nechce, nebo nemůže - a co potom?

Zdražování MHD „o pár korun“ je pro pražskou dopravu problémem nižšího řádu. I tak jde o nepopulární opatření. Také proto není divu, že se k němu pirátský předseda a politická tvář pražské dopravy Zdeněk Hřib nehlásí. Nebo snad znáte lídra, který sedm týdnů před volbami lidem ve svém obvodu s gustem oznamuje, že jim něco zdražil? Tahle otázka zbytek městské rady trápit nemusela.

Doporučované