Hlavní obsah

Ministerstvo sklízí ostrou kritiku za kampaň Žeru maso

Foto: Jakub Jurdič, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Reklama

„Žeru maso,“ hlásá kampaň Agrární komory na podporu produkce masa. Ministerstvo zemědělství na ni přispělo necelými 4 miliony korun.

Článek

„Jsem masožravec a nestydím se za to,“ stojí ve hlavičce nového webu projektu Žeru maso.

Jeho cílem má být podle Agrární komory „vyvracení mýtů o mase a dávat do souvislostí trendy, které jsou prosazovány v současné výživě“.

Resort zemědělství na kampaň přispěl částkou 3,7 milionu korun. „Ministerstvo při schvalování projektu sleduje zejména cíl, kterým má v případě tohoto projektu být ‚zvýšení pozitivního vnímání chovu hospodářských zvířat a propagace zemědělství‘. Finální podoba kampaně je na příjemci dotace, tedy Agrární komoře ČR,“ reagoval mluvčí Vojtěch Bílý.

Na ministra Zdeňka Nekulu z KDU-ČSL ale nyní cílí kritika.

„Masná lobby“

Například Zelení šéfovi resortu adresovali otevřený dopis, v němž ho vyzvali, aby v budoucnu podobné kampaně nefinancoval.

„Kampaň je lobbistickým nástrojem masné lobby za veřejné peníze. Její obsah je přitom zavádějící jak v oblasti zdraví, tak dopadu na životní prostředí – zejména tím, o čem kampaň mlčí,“ uvedl spolupředseda strany Michal Berg.

Projekt označil za problematický z více důvodů – chybí informace o vlivu hospodářských zvířat na emise skleníkových plynů, informace o welfare zvířat nebo zdravotních rizicích konzumace masa, zejména průmyslově zpracovaného. „Podle nás není rolí státu takto vycházet vstříc jedné lobbistické skupině,“ tvrdí.

Reagovali i zástupci spolku Zvířata nejíme, který se věnuje ochraně zvířat a propagaci veganství. „Je k neuvěření, že v době, kdy světoví vědci varují před klimatickou krizí, za kterou z velké části může chov a konzumace zvířat, věnuje Ministerstvo zemědělství téměř 4 miliony korun na vznik takové kampaně,“ řekla členka organizace Michaela Vincourová.

Podle ní web Žeru maso manipuluje, zkresluje a zamlčuje informace: „Jejich verze ‚vzniku‘ hovězího hamburgeru je směšně zjednodušená a zcela vynechává etickou a ekologickou problematiku, která je důležitou součástí.“

Ministr Nekula uvedl, že kritiku chápe. „Samotné zpracování kampaně nepovažuji za šťastné, nicméně to je především věcí jejího zadavatele a zpracovatele. Já osobně se snažím alespoň dva dny v týdnu držet půst od masa, na druhou stranu živočišné bílkoviny jsou ve výživě jen složitě nahraditelné a maso je od pradávna součástí potravy člověka, neboť je všežravec,“ sdělil prostřednictvím svého mluvčího.

„Samozřejmě má být maso konzumováno umírněně, nicméně jít cestou imitací masa či dalších živočišných produktů nepovažuji za nejvhodnější cestu, neboť jde často o vysoce zpracované potraviny,“ dodal.

Komora se brání

Agrární komora tvrdí, že kampaň není namířená proti náhražkám masa, ale proti vysoce zpracovaným potravinám.

„Projekt má za cíl zdůraznit význam masa v lidské výživě, nezastupitelnost živočišných bílkovin pro optimální vývoj a obnovu tkání a široké možnosti jeho kuchyňského využití. Téma považujeme za relevantní a spolupracujeme na něm s řadou odborníků. Naším cílem není útočit na alternativní způsoby stravování,“ reagoval prezident komory Jan Doležal.

Podporu projektu schvaloval ještě exministr zemědělství Miroslav Toman (ČSSD). Agrární komora žádala o dotaci 4 410 000 korun, nakonec získala 3 704 400 korun.

Foto: Agrární komora České republiky

Kampaň Žeru maso.

Reklama

Doporučované