Hlavní obsah

„Nedokážu si představit, že bych v tom vlaku byl.“ Místní popisují nehodu

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Srážka vlaků na osm hodin ochromila provoz na trati.

Téměř tři desítky lidí skončily v jihočeských nemocnicích po srážce rychlíku s osobním vlakem, někteří jsou ve vážném stavu. Příčiny nehody se vyšetřují. Provoz na trati byl okolo patnácté hodiny obnoven.

Článek

Dvacet minut po šesté hodině ráno veze rychlík z Českých Budějovic desítky lidí za prací, do školy či na návštěvy za příbuznými. Na trati mezi Zliví a Dívčicemi v tu chvíli dochází ke srážce s osobním vlakem.

Mezi cestujícími obvykle bývá i Jan Kácal, který společně se svým otcem jezdívá za babičkou do Vodňan. Dnes ale cestu odložili. Přesto popisuje, jak v ranních hodinách nejprve slyšel sirény záchranných složek a čelní srážku dvou vlaků nedaleko svého bydliště pak viděl na záběrech v televizi.

Na místo se vyrazil podívat se psem. Při pohledu na dva vlaky zaklesnuté do sebe mrazí. „Nedokážu si představit, že bych v tom vlaku byl,“ líčí viditelně otřesený muž. A není se čemu divit. Nebýt shody náhod, s otcem by ve vlaku opravdu seděli.

Sirény záchranných složek na místo přilákaly i dalšího místního, bývalého strojvedoucího Lubomíra Podlahu. Tři roky už vlaky neřídí, železnice je pro něj ale velkou částí života a chtěl proto vědět, co se na trati děje. Na událost se přišel podívat svým odborným okem, konkrétní příčinu si ale odhadovat netroufl. „Vždycky to je shoda více věcí,“ zhodnotil.

+14

Zdravotníci ošetřili téměř 50 lidí

Na místě zasahovalo několik sanitek a hasičských vozů, záchranáři přiletěli i s vrtulníkem a postavili v blízkosti zásahový stan. Hasiči museli mimo jiné vyprošťovat strojvedoucího rychlíku, který zůstal zaklíněný ve vlaku.

Zdravotníci celkem ošetřovali 47 lidí. Čtyři těžce zranění skončili v českobudějovické nemocnici, jeden z jich je ve velmi vážném stavu na anesteziologicko-resuscitačním oddělení a tři na jednotce intenzivní péče. Celkem 27 zraněných záchranáři rozvezli do šesti jihočeských nemocnice.

Z pohledu počtu zraněných jde o jednu z nejzávažnějších nehod za posledních pět let.

Podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky (ODS) a náměstka ředitele Správy železnic Karla Švejdy bylo nejpravděpodobnější příčinou srážky vlaků to, že rychlík projel návěstidlo stůj. V místě se v té době jezdilo po jedné koleji a vlaky se tak musely křižovat.

Evropský zabezpečovací systém ETCS, který má postupně nahradit jednotlivé zastaralé národní systémy, na této trati nebyl zaveden, počítá se s ním až po roce 2030. Trať je totiž před rekonstrukcí. Na jakékoliv závěry je ale podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery brzy. „Protože neznáme příčinu vzniku této mimořádné události, nemůžeme říct, zda by jejímu vzniku tento systém zabránil,“ sdělil Seznam Zprávám Kučera.

Dechová zkouška u obou strojvedoucích byla negativní. Policie oznámila, že ve věci zahájí úkony trestního řízení kvůli podezření ze spáchání obecného ohrožení. Mluvčí jihočeské policie Štěpánka Schwarzová Seznam Zprávám potvrdila, že jde v podobných případech o běžný postup. „Vše je teď otázkou vyšetřování,“ uzavřela.

Zástupci Správy železnic i Českých drah, kterým oba vlaky patřily, vyjádřili nad srážkou politování. České dráhy cestujícím z obou vlaků nabídnou odškodnění za způsobený úraz i za majetkovou újmu.

Provoz na trati byl obnoven kolem třetí hodiny, do té doby byly vlaky v tomto úseku nahrazeny autobusovou dopravou. Šetření ale stále pokračuje. „Souhlas s odklizením neznamená, že šetření skončilo, jen už nepotřebujeme mít vlaky v pozici, v jaké se nacházely po srážce,“ vysvětlil Kučera.

Související témata:

Doporučované