Článek
Lídr středočeské kandidátky Motoristů a europoslanec Filip Turek v dubnu na sociální síti sdílel fotografii z dálnice, na které tachometr ukazoval rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Turek tvrdil, že se jednalo o silnici v Německu. Kvůli podezření, že šlo o dálnici D5 v Plzeňském kraji, ale případ začala řešit česká policie. Europoslanec to později přiznal.
Policie v červnu předala přestupek ke správnímu řízení na Městský úřad v Rokycanech, který v úterý záležitost odložil. Deník N nyní upozornil na důvody, proč k tomu došlo. Podle vedoucího odboru dopravy Ladislava Kőnigsmarka fotografie tachometru nestačí.„Nejsme schopní to prokázat,“ doplnil na dotaz Seznam Zpráv.
Irelevantní pro správní řízení jsou podle Kőnigsmarka také Turkova veřejná vyjádření, ve kterých se k rychlé jízdě v Česku přiznal. „Bohužel s tím nemůžeme pracovat,“ dodává úředník.
„Věc rozhodoval správní orgán v rámci přenesené působnosti státní správy, nejedná se tedy o politické nebo samosprávné rozhodování města jako takového,“ řekla k tomu tisková mluvčí úřadu města Rokycany Natálie Vainarová.
Je nutné být „chycen při činu“, shodují se experti
Podle advokáta Štěpána Ciprýna bývá v obdobných situacích právě prokázání skutku podezřelému největším problémem. „Pokud řidič není ztotožněn přímo na místě a zpětně popírá, že vozidlo řídil, tak je na správním orgánu, aby prokázal, kdo byl v daný moment řidičem,“ říká.
S tím souhlasí také advokátka Veronika Musilová. „Většinou by vás ta hlídka měla chytit přímo při činu, případně vás změřit nějakým pevně daným radarem,“ upřesňuje.
To je klíčové i podle advokáta Jana Greisigera. „Aby byl někdo uznán vinným z přestupku pro překročení rychlosti, je k tomu třeba splnit zákonný postup, zejména tedy změření rychlosti vozidla certifikovaným měřidlem, což v tomto případě nebylo,“ přibližuje.
Obdobnou situací by podle něj bylo, kdyby se někdo vyfotil s lahví alkoholu za volantem a napsal k tomu, že řídí opilý. „Pokud nebyl zastaven hlídkou a nepodrobil se zkoušce na přítomnost alkoholu v dechu, nelze ho uznat vinným,“ říká Greisiger s tím, že odložení případu podle něj bylo vzhledem k okolnostem legitimní a jiný výsledek nečekal.
„Nemohu říct, jak se pan Turek bránil nebo nebránil, a nejsem proto ani schopen říct, proč v tomto konkrétním případě došlo k zastavení řízení. Ale vidím zde prostor pro poměrně širokou argumentaci právního zástupce,“ domnívá se Ciprýn.
Turek se omluvil
Turek v reakci na úterní odložení případu uvedl, že překročení rychlosti považuje za chybu a že tím mohl inspirovat ostatní řidiče k nepřiměřené jízdě. „Svého jednání je mi líto, nedomyslel jsem následky ani to, jak velký mohu mít v tomto směru dopad právě třeba na mladé a nezkušené řidiče, které je naopak nezbytné inspirovat k opatrné jízdě. Poslední, co bych si přál, by bylo, aby se někomu na silnicích něco stalo,“ napsal Seznam Zprávám Turek s tím, že poslal 50 tisíc korun Fondu pro oběti nehod.
Podle soudního znalce Zdeňka Mrázka je přitom vysoká rychlost na silnicích nebezpečná hned ze tří důvodů. Prodlužuje brzdnou dráhu, zkresluje odhad a vytváří dopravní tíseň - řidiči mají méně času na to provést určitý manévr - a zhoršuje následky srážek. Podle Mrázka je proto odložení případu z hlediska bezpečnosti provozu „nešťastné“.