Článek
Asi dvě desítky hasičů a pracovníků specializované firmy každý den odstraňují následky únorové havárie cisternového vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Stovky tun toxického benzenu vytekly do okolní krajiny. Stát pořád nemá jasno, jak pomoci majitelům a uživatelům poškozených pozemků.
Problém se týká asi třicítky vlastníků parcel a jednotek farmářů, kteří poblíž místa havárie hospodařili. Kvůli stavu nebezpečí a sanaci havárie se na pole dál nedostanou.
Podle šéfa České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Petra Bejčka budou o způsobu podpory v nejbližších dnech jednat ministři životního prostředí a zemědělství, straničtí kolegové Petr Hladík s Markem Výborným (oba KDU-ČSL).
Bejček připustil více variant řešení. „Optimálně pokud by se podařilo státu dotčené pozemky vykoupit. Finální fáze sanace by mohla vyjít levněji, což znamená, že by na místě mohly zůstat ochranné ocelové stěny. Ale to je ještě budoucnost. Vše musí propočítat odborníci,“ řekl šéf inspekce v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
Podle něj je na zvážení více možností, stát může vrátit vlastníkům vyčištěné pozemky, další variantou je zmíněný výkup. „Řeší se i náhrady za ušlý zisk. To vše by se mělo probírat na jednání obou resortů,“ naznačil Bejček.
Jak už Seznam Zprávy popsaly, od velké části místních zaznívají pochvaly za to, jak si zasahující složky s obří havárií poradily. Nicméně poukazují na otazníky ohledně odškodnění. „Zatím se s majiteli pozemků jedná vlažně. Byl bych velice nerad, kdyby nás stát odkázal jen na občanskoprávní spor,“ sdělil místostarosta Hustopečí nad Bečvou Zdeněk Vahala. Sám patří k vlastníkům kontaminovaných pozemků, které zasahující dál čistí.
Podle zemědělců má podpora směřovat také k vlastníkům parcel. „Jedna věc jsou škody na plodinách, které vznikly zemědělcům. Ale ne všichni uživatelé jsou vlastníci. Těm mohou vzniknout neméně závažné škody, když farmáři na přilehlých parcelách nebudou chtít hospodařit. Kdy bude s odškodněním jasno, nikdo neví,“ řekl také Vahala.
Mluvčí Ministerstva zemědělství Vojtěch Bílý sdělil, že je „zcela nezbytné“ vyjasnit povahu jednotlivých druhů škody a vyloučit duplicitu takové podpory. „Disponujeme daty od České inspekce životního prostředí, která však obsahují vlastnickou, nikoli uživatelskou strukturu a uvádí i škody, které primárně souvisí s realizací dekontaminačních prací. Často nejde o škody, které je možné odškodnit podle pravidel EU pro státní pomoc v zemědělství,“ reagoval.
V místě havárie je dál uzavřená asi sedmihektarová zóna. Pracují v ní mimo jiné speciální filtry s aktivním uhlím, které ve velkém objemu čistí podzemní vodu. „K 12. srpnu 2025 bylo z lokality odvezeno cca 5250 metrů krychlových kontaminované podzemní vody a odstraněno bylo asi 110 tun benzenu,“ uvedla mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká.
Podle Bejčka už se na hladině podzemních vod objevuje fáze benzenu jen sporadicky. „Dá se to označit za pozitivní zprávu. Podle prvních odhadů by se mohla sanace zlevnit a zkrátit,“ doplnil.
Řekl také, že může etapa čištění aktivním uhlím „hrubým odhadem“ trvat ještě asi půl roku. Navážou na ni menší čisticí práce.
Peníze spojené s likvidací havárie platí Správa železnic (SŹ). Prozatím počítá s náklady kolem 400 milionů korun. Zahrnují obnovu trati a okolní infrastruktury i celkové náklady na sanaci území, které se podle správy mohou na podzim přiblížit částce 258 milionů korun.
K havárii cisternového vlaku se 17 vagony došlo 28. února před polednem. Souprava převážela 1020 tun této toxické látky. Jde o největší světově evidovanou havárii s benzenem.
Podle Drážní inspekce vjel vlak do výhybky rychlostí 94 km/h namísto předepsané čtyřicítky. Souprava vykolejila a 15 cisteren se vzňalo.
Policie zatím nikoho neobvinila. „Vzniklé škody bude možné uplatňovat na viníkovi, až bude určen. Dosud probíhá vyšetřování nehody ze strany Drážní inspekce a Policie ČR,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda.