Hlavní obsah

ODS může opakovat, že chce okruhy, ale nemůže udělat víc než já, říká radní

Foto: ČTK

Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

Reklama

21. 2. 9:51

Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, na čem závisí dostavba Pražského okruhu nebo jak probíhalo licitování o nákupu pozemků od firem rodiny exministra Tomana.

Článek

Velkým předvolebním tématem bude letos – jako už tradičně – dostavba Pražského okruhu. Pražská radnice a pražští politici přitom mají jen omezený vliv na to, kdy tato stavba vznikne – jako ostatní dálnice staví i Pražský okruh stát skrze Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Praha se ale do stavby mocně zapojila ve chvíli, kdy se zavázala postavit kolem nejrušnějších křižovatek zelené zóny ze stromů a přírodních valů, aby odclonila hluk a prach od nejpostiženějších městských částí.

Jak pokračují práce na jedné z nejdůležitějších dopravních staveb v České republice, popisuje v rozhovoru pro Seznam Zprávy radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Na čem nyní skutečně závisí tolik omílaná dostavba Pražského okruhu?

Pro nás je nejdůležitější úsek 511 mezi D1 a D11. Když budeme mít tohle hotové, tak budeme mít téměř všechny dálnice okolo Prahy propojené. Až na D8. Ale i tam, skrze Průmyslový polookruh a Vysočanskou radiálu, projedeme celkem snadno.

Ten úsek se ale potýká s obrovskými problémy. Získal EIA (vyhodnocení vlivů na životní prostředí) už před dvaceti lety, od té doby bojuje o územní rozhodnutí. To bylo několikrát zrušeno, i soudně. Tím pádem se ta stavba vůbec neposunuje dál. Poslední vydané nepravomocné územní rozhodnutí bylo shozeno na podjatosti s tím, že to neměl vydávat náš pražský magistrát. Teď to posuzují v jižních Čechách. Úřad Jihočeského kraje zatím neoznámil, v jakém termínu rozhodne.

Foto: ŘSD

Navrhovaná komunikace úseku 511 je ve vybrané variantě vedena jihovýchodně od území hl. m. Prahy. Ze všech zbývajících částí okruhu je právě úsek mezi Běchovicemi a dálnicí D1 patrně nejpotřebnější. Jeho dokončení zásadně sníží intenzitu dopravy na Štěrboholské radiále a Jižní spojce. Úsek měří 12 637 metrů.

Výkup pozemků pro úsek 511 nicméně už začal. Jak důležité to je pro dokončení stavby?

Pro nás je zásadní ukázat občanům, že tu stavbu myslíme vážně, včetně zelených pásů. U Běchovic má vzniknout val, u kterého se dohadujeme, zda bude 30, nebo 35 metrů vysoký. Odstíní veškerý hluk a emise, které by jinak šly do zástavby. Proto jsem chtěl začít vykupovat pozemky, ty budou zčásti v tom zeleném pásu a zčásti pod samotnou dálnicí. Když už se to vykupuje od jednoho majitele, tak má smysl, aby se to vykupovalo najednou. Proto jsem chtěl domluvit s ŘSD, abychom už začali vykupovat. Oni řekli, že nemohou, že mají vnitřní předpisy, že se vykupuje až po územním rozhodnutí.

Já myslím, že to není úplně dobré. My třeba pro dostavbu Městského okruhu (menší Městský okruh staví Praha, zatímco větší Pražský okruh staví stát, pozn. red.) vykupujeme pozemky, i když nemáme územní rozhodnutí. Předcházíme tím třeba i spekulativnímu nákupu těch pozemků a blokování stavby.

Jak ta spolupráce hlavního města s ŘSD konkrétně vypadá?

Začal jsem vyjednávat, to byl ještě ministrem Dan Ťok. Za něj jsme rozjeli memorandum mezi námi a ŘSD, které bylo posléze dokončeno, schválilo ho jak ministerstvo dopravy, tak naše zastupitelstvo (v létě 2017, pozn. red.). Ministerstvo, potažmo ŘSD, udělalo výjimku, že se skutečně mohou vykupovat pozemky i bez územního rozhodnutí, tím pádem jsme mohli začít vyjednávat s majiteli.

Vykupovat se nakonec skutečně začalo. Jak se tím stavba posunula?

Je to administrativní či procesní martyrium, ale je to obrovský krok pro tu stavbu. Občané skutečně vidí, že to se zelenými pásy myslíme vážně a že nechceme dělat jenom dopravní stavbu, ale rozumíme i jejich jiným připomínkám a chceme jim vyhovět.

Praha za pozemky zaplatila necelých 110 milionů korun rodině exministra Tomana, jednání údajně nebyla jednoduchá. Jak to licitování vypadalo?

Původně tam byl nesoulad asi okolo 40 milionů, což my nemůžeme jen tak dát. My musíme skutečně postupovat podle znaleckého posudku. Bavili se spolu třeba i ti posudkáři a zjišťovalo se, proč jejich posudek je tak odlišný od našeho. Nakonec asi po osmi měsících souhlasili s naší cenou. Město to nacenilo na 109 milionů a jejich odhad byl přibližně 150 milionů. Podařilo se to dojednat na té spodní hranici.

Foto: okruhprahy.cz

Dálnice D0 – silniční okruh kolem Prahy.

Jak pokračuje výkup dalších pozemků nutných pro zelené plochy kolem okruhu?

Dalších přibližně 30 procent ploch už historicky máme. Jednáme se státem, který také vlastní nějaké plochy, je to třeba Výzkumný ústav živočišné výroby, který vlastní některé pozemky. Tím výkupem jsme získali asi 50 procent pro zelené pásy. Teď jednáme o pozemcích hlavně u Koloděj, kde je také jeden velký majitel. Myslím si, že to jde správným směrem.

Počítá se s tím, že budování zelených pásů proběhne zároveň se stavbou okruhu?

To je podmínka. To chtěly dotčené obce, především Běchovice a Újezd nad Lesy, mají tam velice vytíženou komunikaci Českobrodská.

Kdy je reálné, že se doopravdy začne stavět?

Já nevím. Každý premiér říká, že v jeho volebním období se to začne stavět. Já doufám, že se doopravdy stavět začne, protože je to to nejdůležitější, co česká dálniční síť potřebuje. Nedokážu odhadnout, co je pro to ŘSD schopné udělat, jak je schopné s tím postoupit.

Pokud letos získají územní rozhodnutí a neshodí ho soud, tak v příštím roce mohou mít stavební povolení. A pokud ani to neshodí soud, tak v dalším roce mohou začít stavět.

Chápu, že vyjednávání s minulou vládou musela být složitá, jednalo se třeba o penězích na Městský okruh výměnou za stavbu vládní čtvrti v Letňanech, nakonec z toho sešlo. Slibujete si od současné vlády lepší přístup?

Byli jsme v kontaktu s panem ministrem Kupkou už jako náměstkem pro dopravu středočeské hejtmanky. Společně jsme vedli jednání s ministerstvem dopravy a ŘSD, nejenom o této části okruhu, ale samozřejmě i o úseku 518 a 519.

Okruh je velké téma ODS. Podzimní komunální volby se blíží, jak to může ovlivnit přípravu stavby?

Byl jsem překvapený, že když zastupitelstvo hlasovalo o tom velkém odkupu pozemku, tak ne všichni z opozice, tedy ODS a ANO, hlasovali pro. Samozřejmě mě překvapilo, že starosta městské části Horní Počernice (Petr Měšťan z ODS, pozn. red.), která ani přímo nepřiléhá k té stavbě, se odvolal proti územnímu rozhodnutí. Já jsem s ním mnohokrát a mnohokrát jednal. Chtěl jsem, aby to odvolání stáhl, protože to podával za samosprávu, za politické vedení městské části. Nikdy to nevedlo k cíli. Obávají se, že se jim zvýší doprava na úseku 510.

ODS může tisíckrát opakovat, že jejich tématem jsou okruhy, okruhy a nic než okruhy, ale v podstatě nemohou udělat víc než já. Nemám podněty, co jsem udělal špatně nebo co jsem mohl udělat víc, aby tato stavba pokročila dál.

Jsou nějaké dopravní stavby nebo změny, které skutečně závisí na dostavění okruhu? Třeba uzavření Smetanova nábřeží pro tranzitní dopravu?

Když se podíváme na mapu, kde je Smetanovo nábřeží a kde je okruh, tak je jasné, že význam okruhu pro Smetanovo nábřeží je téměř nulový. Co záleží na Pražském okruhu, je třeba budoucnost Spořilovské spojky, ta do dostavění okruhu nemůže být realizována. Stejně tak Radlická radiála je podmíněna dokončením úseku 511. Jsou to velké stavby, které jsou podmíněny dostavbou přinejmenším úseku 511.

Foto: JK ARCHITEKTI s.r.o.

Vizualizace zastřešení Spořilovské spojky.

Dotáhnete omezení provozu v centru, třeba právě na Smetanově nábřeží?

V tomto volebním období už to nedotáhnu, protože městské části v centru se pod vedením ODS semkly, všechny to odmítly. Já proti nim nepůjdu, je to místní vedení. Já pouze dotáhnu Smetanovo nábřeží tak, aby alespoň veřejné prostranství a tramvajové zastávky byly na úrovni toho, že je to jedno z nejkrásnějších nábřeží. Nejpozději v létě by tam mělo vzniknout nové stromořadí, nové dvě tramvajové zastávky, rekonstruované chodníky.

Jakou stavbu stihnete před volbami otevřít?

Když jsem nastoupil, tak jsem nepřevzal jediné stavební povolení na důležitou stavbu ve městě. Dokonce i stavební povolení na Trojskou lávku jsme dotáhli až my, ta se nám podařila otevřít už v předminulém roce.

Tři roky jsme se věnovali rekonstrukcím silnic, důležitých radiál, aby základní dopravní infrastruktura byla v dobrém technickém stavu. Nyní se posouváme k tomu, abychom se konečně mohli věnovat rozvoji té infrastruktury.

Proto jsme loni v létě zahájili stavbu tramvajové trati z Barrandova do Holyně. Na podzim jsme dokončili velký parkovací dům u Černého Mostu a začali jsme stavět parkovací dům v Nových Butovicích. Zahájili jsme stavbu lávky Holešovice–Karlín a zároveň jsme zahájili stavbu první nové trolejbusové trati po sedmdesáti letech. Na jaře bychom chtěli začít stavět tramvajovou trať Modřany–Libuš a Divoká Šárka – Dědina. Začne se toho stavět hodně, doufám, že i Dvorecký most. Uvidíme, na kom bude stříhání pásek.

Foto: praha.eu

Vítězný návrh Dvoreckého mostu, který by měl spojit břehy Vltavy mezi Podolím a Zlíchovem.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované

Hlavní zprávy