Hlavní obsah

Po několika odkladech je jasno. Brněnská náplavka se má otevřít příští týden

Foto: Nela Cesarová, Seznam Zprávy

Stezky na náplavce by se měly otevřít příští pátek.

Brněnská náplavka by se po opakovaných odkladech měla definitivně otevřít příští pátek. Původně se se zprovozněním stavby za 1,5 miliardy korun počítalo už před dvěma lety. Termín se ale posouval například kvůli loňským povodním.

Článek

Nová náplavka a s ní spojená protipovodňová opatření měla být dokončená 30. června, ale ani tento termín se nepodařilo dodržet. Stezky v okolí brněnského Poříčí by se veřejnosti měly definitivně otevřít příští pátek 18. července. Seznam Zprávám to řekl investiční náměstek brněnské primátorky René Černý (ANO).

Podle něj je to sice později než město plánovalo, stále ale dříve než stanovují smlouvy. „Naší snahou bylo, aby široká veřejnost mohla užívat cyklostezky a pěšiny již od začátku léta, tedy zprovoznit celou stavbu o několik měsíců dříve. Vlivem nepříznivé souhry technických a legislativních okolností však k otevření cyklostezek dojde 18. 7. 2025,“ vysvětluje Černý.

Celý projekt nyní na první pohled působí dokončeně, na místě přesto ještě hlučí stroje. „Probíhají tu dodatečné práce, které si vyžádal investor, policie nebo stavební úřad,“ vysvětluje mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.

Někteří lidé se přesto už po náplavce pohybují. Například v druhé polovině června někdo vstoupil na nezaschlý beton a stavbu poškodil. Na mnoha místech totiž nejsou stezky důsledně uzavřené. Zákazy vstupu pak lidé často ignorují nebo si jich vůbec nevšimnou – některé brány leží na zemi, případně jsou odsunuté ke kraji.

Foto: Nela Cesarová, Seznam Zprávy

Většina zábran je ze stezek odsunutých.

„Vzhledem k tomu, že je v případě protipovodňových opatření staveniště tak rozsáhlé, tak jej nejde zcela uzavřít nebo dokonale znemožnit přístup. Přesto ale bylo označeno tak, jak je u staveb zvykem,“ říká Poňuchálek.

Dvouleté zpoždění

Se zprovozněním brněnské náplavky se počítalo už před dvěma lety a prodlužování stavby místní kritizovali. Náměstek Černý tvrdí, že projekt převzal ve velmi špatném stavu, a proto se dokončení stavby prodlužovalo. „V průběhu stavby se zjistila přítomnost inženýrských sítí, které nebyly v projektu nebo byly zakresleny v jiné poloze. Bylo nutné upravit profil koryta řeky, což ovlivnilo další stavební objekty,“ popsal Černý.

Stavbu náplavky poté také výrazně zkomplikovaly zářijové povodně, které ji zčásti poškodily. Velká voda mimo jiné také zanesla koryto řeky nánosy naplavenin. Dodržet se poté nepodařilo nejprve dubnový a ani červnový termín dokončení.

Za stavbu město zaplatí 1,511 miliardy korun bez DPH. Podle původního projektu přitom měly být náklady minimálně o 200 milionů nižší. Podle Černého ale nejde o „prodražení“ v pravém slova smyslu. „Navýšení reflektuje rozšíření rozsahu stavebních prací a dodávek oproti původní projektové dokumentaci, ale také reflektuje nepříznivé klimatické podmínky,“ vysvětluje.

Změny by podle něj měly posílit protipovodňovou funkci a zvýšit dlouhodobou hodnotu náplavky. ,,Věříme, že tyto změny přispějí k vyššímu komfortu a spokojenosti návštěvníků, pro které je tato stavba určena,” dodává.

Zda se termín 18. července skutečně dodrží, ukážou až následující dny. Město však věří, že tentokrát už nic nebrání tomu, aby se Brňané po nové náplavce mohli oficiálně konečně projít.

Doporučované