Hlavní obsah

Praha 2026. Jak se metropole promění v příštím roce

Foto: Radek Vebr, Seznam Zprávy

Největší stavba, kterou plánuje hlavní město v příštím roce zkolaudovat, je bezpochyby Dvorecký most.

Dvorecký most, Hydropolis nebo nová lanovka na Petřín. To jsou některé z projektů, které by hlavní město mělo v roce 2026 dokončit. Na novou linku metra nebo obnovení tramvají na Václaváku ale Pražané ještě budou pár let čekat.

Článek

V nadcházejícím roce bude Praha pokračovat v několika rozjetých stavebních projektech. Některé klíčové stavby budou v roce 2026 dokončeny – například Dvorecký most, celkově již 19. pražský most přes Vltavu a také první, který metropole zkolauduje od slavnostního otevření Trojského před 11 lety.

Co se týče dopravy, hlavní město plánuje začít s výstavbou nové tramvajové linky v Malešicích, v březnu také otevře zrekonstruovanou stanici metra B Českomoravskou. Po dvou letech bude také znovu jezdit lanovka na Petřín a posun se plánuje i na poli soukromého bydlení.

Nový most přes Vltavu

Tím největším projektem, který Praha plánuje v následujícím roce dokončit, je již zmíněný Dvorecký most. Stavba propojí městské části Podolí se Zlíchovem. Most, v jehož podobě se potkávají styly kubismu a brutalismu, lze již od podzimu letošního roku přejít suchou nohou. Na jaře 2026 by se pak projekt měl slavnostně dokončit a zkolaudovat.

Autem se Pražané po stavbě neprojedou – most bude sloužit pěším, cyklistům a MHD. Kromě tramvají budou po stavbě jezdit i autobusy. Vedení metropole si od projektu slibuje mnohé – kromě zkrácení doby cestování má stavba být i architektonickou ozdobou Prahy, což zajistí i sochy a objekty známého umělce Krištofa Kintery, které oživí okolí mostu.

+9

Petřín čeká proměna

Z důvodu havarijního stavu tratě byla v září roku 2024 uzavřena lanová dráha na petřínskou rozhlednu a turisté a místní tak byli při návštěvě oblíbeného místa odkázáni na pěší procházku.

To by se mělo změnit v létě následujícího roku, kdy na Petřín poprvé vyjedou nové vozy a rekonstrukce dráhy bude dokončena. Dvojice nových vozů, které navrhovalo české studio designérky Anny Marešové, má mít větší okna a prosklenou střechu. Obsahovat budou i interaktivní prvky – když kolem sebe budou vozy projíždět, jeden na druhého „mrkne“ a druhý „zčervená“.

+1

Zároveň čeká rozhlednu v příštích dvou letech revitalizace. V suterénu objektu vznikne nové bistro, v přízemí nová pokladna, giftshop nebo také kavárna. Práce v hodnotě 95 milionů korun začnou v příštím roce, dokončeny by měly být v roce 2027.

Posun i v bytové výstavbě

Nové byty na Roztylech, Žižkově a pokračování ve výstavbě na Smíchově nebo Vysočanech. I to čeká Prahu v roce 2026.

V první zmiňované čtvrti bude koncem roku dokončená druhá etapa výstavby bytového parku TOIVO Roztyly. Ta předchozí, díky níž vzniklo 88 nových bytů, skončila ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku. Na Praze 3 v žižkovské Hartigově ulici bude zase již začátkem nového roku dokončen projekt Vivus Žižkov, který odstartoval již v roce 2017. Místním nabídne více než 162 bytových jednotek.

Výstavba bude pokračovat i na největším staveništi v novodobé historii Česka. Na Praze 5, kde se již od roku 2020 staví „město ve městě“ takzvané Smíchov City, se v novém roce plánuje zahájení stavby bytového domu SM8. Ten má být dokončen v polovině roku 2028.

Stavět se plánuje i v dalších částech metropole – konkrétně na Praze 9, kde bude vznikat projekt Dvory Vysočany a v centru metropole na Praze 1, kde se začne stavět rezidence Petrská 18.

+3

„Jířák“, kampus na Albertově nebo Hydropolis

Na konci příštího roku také ožije areál v okolí Vinohradské vodárny, kde má vzniknout „unikátní vodárenské osvětové centrum“ zvané Hydropolis. Projekt, v rámci kterého probíhá rekonstrukce historické vodárenské věže a celého objektu, běží už od roku 2023.

Nedaleko od vodárny bude také pokračovat revitalizace náměstí Jiřího z Poděbrad. Ta začala již začátkem roku 2024 a dokončena má být v roce 2027. Pokračovat budou i práce na Kampusu Albertov – investičním projektu Univerzity Karlovy za celkově osm miliard korun, v rámci něhož mají do poloviny roku 2028 vzniknout dvě vzdělávací centra.

Foto: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy, Seznam Zprávy

Na pražských Vinohradech vznikne koncem příštího roku Vodárenské osvětové centrum Hydropolis.

Rekonstrukce Flóry a znovuotevření Českomoravské

V následujícím roce má pokračovat i výstavba metra D. Na modrou linku metra si však obyvatelé Prahy ještě počkají – otevření její první části se plánuje až na rok 2029. Termín celkové dostavby metra D zatím není jasný, i kvůli zrušenému tendru na výstavbu druhé části trasy.

Ohledně podzemní dopravy však přijdou v následujícím roce i dobré zprávy – zatímco na konci prosince 2025 se po téměř roční výluce znovu otevřela stanice na Pankráci (C), v březnu 2026 bude dokončena rekonstrukce i Českomoravské stanice (B). Ta je pro Prahu důležitá, protože se nachází pod libeňskou O2 arenou.

Rekonstrukce čeká v příštím roce i jednu ze stanic metra A. Flora se uzavře v únoru 2026 a následujících deset měsíců jí budou vlaky pouze projíždět.

Co se týče železniční dopravy odehrávající se nad zemí, Praha plánuje v roce 2026 začít s výstavbou nové tramvajové trati Počernická na Praze 10. Pokračovat bude i projekt navrácení tramvají na Václavské náměstí, tam budou ale stroje jezdit až v roce 2027. Do roku 2028 má pak v hlavním městě vzniknout celkově šest nových tramvajových tratí.

Doporučované