Článek
Roztříštěnost, grafický chaos, někdy i nevkus. Tak dosud působí značení institucí spojených s Pražským hradem a prezidentem republiky. Konkrétně jde o samotný Hrad, kancelář hlavy státu či zámek a oboru Lány. Od devadesátých let minulého století se na jejich grafice nic neměnilo ani nemodernizovalo.
Hradní objekty mají různá loga, plakáty a informační brožury nemají jednotný vzhled, propagační předměty de facto neexistují. Přibližně před rokem se proto Hrad rozhodl ke změně. V lednu ve spolupráci s organizací Czechdesign vypsal designérskou soutěž na novou grafiku, přihlásilo se do ní na 55 zájemců.
„Naším cílem bylo sjednocení, modernizace, sladění jednotného písma,“ uvedl při představení novinky vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Milan Vašina.

Nová podoba plakátů. Jednotícím prvkem je autorské písmo.
Pražský hrad je podle něj výkladní skříní, symbolem české státnosti s miliony návštěvníků. „Lidé z Česka i turisté jej ale nevnímají jako několik samostatných subjektů, které v rámci něj působí, ale souhrnně jako Pražský hrad. Jednotná grafika, která by toto reflektovala, však dosud chyběla,“ vysvětlil kancléř s tím, že je velmi důležité, aby vizuální prezentace byla důstojná, kultivovaná i moderní.

Autorské písmo „Hrad Display“ bude využíváno ve všech jazycích.
Dosavadní roztříštěnost je podle kancléře zároveň nevhodná pro digitální éru a nové komunikační kanály. Právě v online prostředí se přechod na novou grafiku projeví nejdříve.
Nadčasovost i praktičnost
Vítězem dvoukolové soutěže se stalo grafické studio Marvil, jehož návrh zaujal odbornou porotu nadčasovým přístupem a hlavně propracovaným, unikátním autorským písmem. V tom se podle Olgy Hesounové z tohoto studia snoubí tisíciletá historie Pražského hradu – začíná gotickou linií a jde až po styl někdejšího hradního architekta Josipa Plečnika.
„Vyznačuje se kombinací elegantní trajánové proporce a gotizujících kaligrafických prvků. Na charakteristických literách R a K je zřetelné, že se do podoby písma propsala nejen architektura, ale i otevřenost samotné instituce Hradu,“ doplnila.

Jednotný styl se bude týkat i značení.
Na financování nové vizuální identity si podle kancléře Vašiny Hrad vydělal sám z turistického roku. Příprava soutěže a analyzování přišly na půl milionu korun, vítěz pak za svůj návrh obdržel milion a půl, dodal kancléř.

Unikátní hradní písmo se objeví i na všech tiskovinách.
Nové hradní písmo a s ním celá vizuální identita budou implementovány postupně. Nejprve se objeví v online komunikaci, následně v grafice vybraných výstav a kulturních programů a nakonec také v orientačních a informačních systémech přímo v areálu Hradu. Kompletní grafický manuál by měl být hotov do května příštího roku.

Novou podobu dostanou i vizitky či hlavičkové papíry.
Nový vizuál má i vláda
V hledání nové grafiky není Hrad osamocen. V červenci vláda schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy, jehož cílem je rovněž sjednotit dosavadní roztříštěnou vizuální komunikaci institucí, zvýšit přehlednost pro občany a posílit důvěryhodnost státu navenek i dovnitř.
Součástí návrhu je nejen logo, ale celý systém pravidel pro úřední tiskoviny, elektronické výstupy i digitální prostředí. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun.
Vládní vizuální identitu bude vytvářet studio Najbrt. Jeho návrh vychází z malého státního znaku – ve kterém figuruje bílý, respektive stříbrný, dvouocasý lev jako pradávný symbol české státnosti.
Ačkoli Hrad půjde vlastní cestou, podle kancléře Vašiny má zájem o jednotného lva. „Jsme momentálně v jednání s Ministerstvem zahraničních věcí o využití symbolu,“ uvedl. Lev by tak ve finále mohl propojit vládní a hradní vizuální komunikaci, která je jinak samostatná. „Za sebe si myslím, že jednotný lev by dával velký smysl. Jsme tomu otevřeni,“ uzavřel.