Článek
Novou vizuální identitu Česka, jejímž hlavním autorem je Jakub Spurný ze Studia Najbrt, vybralo jednomyslně v otevřené soutěži z celkových dvanácti návrhů čtrnáct porotců. Soutěže se mohli zúčastnit studenti i zkušení grafici.
Návrhy musely obsahovat tradičního českého lva, a to buď v červeném štítu nebo na červeném podkladu. Podle zadání mělo logo vycházet z malého státního znaku, ale být s ním nezaměnitelné. Porotci při výběru poněkud netradičně neznali totožnost jednotlivých autorů.
Nové písmo: Czechia Sans
Celá identita se podle autora návrhu Jakuba Spurného skládá ze tří částí: z českého lva, z písma a z celkové kompozice.
Vítězné logo obsahuje i nepatrný detail – dvouhlavý ocas tradičního českého lva tvoří tvar srdce či převráceného lipového listu. Jakub Spurný popisuje, že zásadním bylo, aby lev byl dobře čitelný při použití v malém měřítku a zároveň si zachoval eleganci při zvětšení.
Vítězný font, tedy typ písma, který bude nové logo neodmyslitelně doprovázet, se jmenuje Czechia Sans. Jeho autorem je Tomáš Brousil.
Logo budou používat nejen ministerstva, ale i další státní instituce, například Český statistický úřad nebo Státní správa hmotných rezerv. Nasazení nového loga do terénu by mělo začít příští rok.
Úspora a lepší pověst v zahraničí
Podle ministra zahraničí Jana Lipavského se jedná v českých poměrech o přelomovou záležitost, která je však v zahraničí běžná. Dosud mělo 31 ústředních orgánů státní správy každý odlišnou vizuální identitu, tedy rozdílná loga, fonty i formuláře.
Jejich sjednocení má přinést především lepší orientaci pro občany komunikující se státem, vyšší bezpečnost a také zvýšit důvěryhodnost státních institucí v zahraničí.
V dlouhodobém horizontu má sjednocení vizuální identity přinést také významné finanční úspory, které se podle zmocněnce pro jednotnou prezentaci České republiky v zahraničí Marka Pyszka mohou vyšplhat od 60 až do stovek milionů korun.
Dosavadní a očekávané náklady tvoří tři miliony korun, z toho 1,3 milionu připadá na samotnou soutěž – odměna vítězi a skicovné dalším umístěným. Zbylých 1,7 milionu připadne na tvorbu grafického manuálu, na kterém budou v nejbližších měsících spolupracovat zástupci státu s vítězným grafickým studiem.
Celá iniciativa je součástí širší snahy o pozvednutí pověsti České republiky v zahraničí.
Například projekt Dobré ráno, Česko!, o kterém Seznam Zprávy nedávno psaly zde, sbírá od veřejnosti dotazníkově data o tom, v čem je Česká republika úspěšná a čím by se mohla prezentovat v zahraničí.
Z nedávného Průzkumu Image Česka vyplývá, že Česká republika není v zahraničí příliš známá. Okolo poloviny cizinců z dvaceti zemí o Česku slyšelo, ale nemá o něm žádné podrobnosti. Obdobné procento Němců nedokáže poznat Česko na mapě a pouze devětadvacet procent cizinců jasně rozlišuje Československo od České republiky.