Hlavní obsah

Česká volba: Nový lev funguje, teď ještě dořešit značku „Czechia“

Ian Willoughby
redaktor Radio Prague International
Foto: Profimedia.cz

Novou vizuální identitu České republiky vytvořilo Studio Najbrt. Ilustrační fotografie.

Vláda nedávno posvětila jednotný vizuální styl, který má zemi reprezentovat doma i v zahraničí. Je to povedený počin, teď je třeba zabrat s propagací anglického názvu země.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Těsně před letní dovolenou kabinet schválil nový vizuální styl státní správy. Možná už jste zahlédli vůbec první národní „logo“: tradičního dvouocasého lva na červeném pozadí, v některých verzích doplněného modrým pruhem na pravé straně.

Za návrhem stojí Studio Najbrt, známé díky dlouhodobé spolupráci s Karlovarským filmovým festivalem. Patří mezi špičku českého grafického designu – a v anonymní soutěži vyhrálo zakázku za tři miliony korun. Pro projekt vytvořili i speciální písmo s hravým názvem Czechia Sans.

Úředníci připomínají, že vizuální značku už dávno mají mnohé evropské státy. Irsko, odkud pocházím, symbolizuje harfa. Najdete ji na našich euromincích i na prezidentském praporu.

Češi o jednotném logu mluvili už roky. Záměr je jasný: víc přehlednosti pro občany a profesionálnější obraz země navenek.

Možná mě ovlivňuje třicet let strávených v Česku a moje náklonnost k téhle zemi (kde jsem už pár let také občanem), ale nové logo považuji prostě za skvělé. Ostré drápy symbolizují bojového ducha, mezi konci lvích ocasů se nenápadně skrývá srdíčko. Přesně ve stylu éry emotikonů. Povedla se kombinace svěžesti a důstojnosti.

Česká volba

Ptáme se inspirativních osobností, co by se mělo změnit v oboru, který je jim blízký. Jakým výzvám čelí česká společnost? Co by měla prioritně udělat nová vláda? Kde by mělo Česko stát za pět let? Jaká by měla být pozice Česka ve světě a v Evropě? Případně co bychom měli předat našim dětem? V názorové sérii, která běží až do říjnových voleb do Poslanecké sněmovny, píší desítky akademiků, vědců, investorů, expertů, publicistů a dalších osobností.

Jedna věc mi ale zkazila radost. Když se v červenci zveřejnila série vizualizací loga v různých kontextech, objevila se vedle panelů oslavujících české úspěchy zase slova „Czech Republic“. Ne „The Czech Republic“ (což je gramaticky správně) – ale hlavně ne „Czechia“, tedy název, který si sama vláda schválila jako preferovaný.

Řada Čechů možná ani netuší, že stát se už několik let snaží prosadit kratší, údernější jméno Czechia. Český ekvivalent „Česko“ máme dávno, stejně jako Slováci mají Slovensko. A anglické Slovakia. První pokus o přechod na Czechia se konal už v roce 2016, když byl ministrem zahraničí Lubomír Zaorálek. Některé mezinárodní organizace jednoslovný název přijaly, ale celkově to byl spíš propadák.

Důvodů selhání bylo víc. Jedním z nich to, že anglicky mluvící svět si teprve začínal zvykat na přechod od Československa – a najednou měl akceptovat další změnu. Já osobně si myslím, že ideální, možná jediný logický čas pro start značky „Czechia“ byl rok 1993.

Často se také říká, že Czechia se plete s Čečnou. Vždycky jsem to považoval za nesmysl – až do roku 2022, kdy na Valném shromáždění OSN úředník představil Jana Lipavského jako ministra z „Chech-ia“.

Současné vedení ministerstva zahraničí se ale nevzdalo a zhruba před třemi lety spustilo novou vlnu propagace. A tentokrát to jde o něco líp, i díky tomu, že se Czechia víc používá v mezinárodním sportu.

Moje domovská redakce, Radio Prague International, které patří pod Český rozhlas a financuje ho Ministerstvo zahraničních věcí, používá název Czechia už pravidelně. A přiznávám, že i já, dlouholetý odpůrce, jsem si na to časem zvykl a občas to taky říkám.

Nicméně: za celou dobu jsem v Irsku neslyšel nikoho říct Czechia v běžné konverzaci. Ani jednou. Kamarádi z Británie tvrdí totéž. A pochybuju, že je to jinde v anglofonním světě jiné. Pokud má „Czechia“ někdy opravdu zdomácnět, čeká ji ještě hodně dlouhá cesta.

Proč se tedy název Czechia neobjevil ani v materiálech k novému logu? Podle úředníků šlo o drobný přešlap. Krátký název prý bude součástí detailního manuálu k vizuální identitě, který má vyjít ještě letos.

S napětím si to přečtu – dřív než se logo začne příští jaro používat oficiálně, nejdřív online, pak i na tištěných materiálech a nakonec třeba i na tabulkách ambasád.

A zatím? Lev od Studia Najbrt už má tolik fanoušků, že se prý v Černínském paláci dokonce ptali, jestli by logo nemělo posloužit i pro oficiální merchandising. Tak kde se dá předobjednat tričko?

Doporučované