Hlavní obsah

Projekt lanovky kreslila firma sponzora ANO, zároveň má na trase pozemek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: cobude.brno.cz, Seznam Zprávy

Lanovka v Brně má spojit lokalitu kolem nové multifunkční arény s univerzitním kampusem.

Reklama

V Brně má vzniknout veřejná lanovka za téměř miliardu korun. Projektovou dokumentaci za 12 milionů korun zhotovila firma byznysmena Jaromíra Černého. Mezistanici nakreslila na soukromý pozemek jiné podnikatelovy společnosti.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Jedinečná lanovka v Brně, která má propojit území kolem nové multifunkční haly s univerzitním kampusem, dráždí opozici i ochranáře přírody. Podle zjištění Seznam Zpráv to není jediná kontroverze kolem diskutované stavby.

Stavbu za 950 milionů korun dlouhou 1700 metrů, která má ulehčit přetížené veřejné dopravě, pro brněnský dopravní podnik naprojektovala firma AiD team podnikatele Jaromíra Černého. Podle veřejné smlouvy z roku 2020 jí za projektovou dokumentaci městská firma zaplatila přes 12 milionů korun.

Černý dříve sponzoroval hnutí ANO. Zároveň je majitelem developerské firmy CD XXI, která v prostorách kampusu desítky let vlastnila a vlastní rozsáhlé pozemky. Na jednom z nich - o velikosti přes 1400 metrů čtverečních - má v budoucnu vyrůst mezistanice lanovky Kampus. Parcela sousedí s bohunickou ulicí Netroufalky.

+1

Jinými slovy, Černého projekční kancelář AiD za městské peníze nakreslila zastávku na soukromém pozemku jiné developerovy společnosti.

Podnikatel v tom problém nevidí. Namítá, že stál u myšlenky celého univerzitního kampusu už v devadesátých letech minulého století. „Kdybychom ten pozemek neschraňovali, už by tam byl hotel nebo wellness. Nabízeli nám obrovské peníze, navzdory tomu jsme pozemek 20 let udrželi a uchránili myšlenku lanovky,“ sdělil.

„Vyprojektoval stanici na svůj pozemek“

Doplnil, že už tehdy bylo trasování lanovky dané. „Je to technicky náročná stavba. Nemůžete uhnout ani o stupeň. Už někdy kolem roku 2000 byla zadaná nástupní a výstupní stanice a s tím se nemůže pohnout. Naopak si necháváme znehodnotit pozemek tím, že na něm bude dopravní stavba,“ namítl. Jak říká, k parcele dokonce přivedl elektřinu. Nicméně konečné rozmístění zastávek určila teprve technická studie z roku 2020 i s ohledem na plánovanou multifunkční halu. Podílel se na ní právě Aid Team.

Opoziční politici to kritizují. „Developer si vyprojektoval stanici lanovky přímo na svůj pozemek. Celý projekt vypadá účelově. Je to další vážný důvod pro pochybnosti,“ reagoval lídr brněnských Pirátů Marek Lahoda. Podle něj lanovka v těchto místech ani nedává dopravní smysl.

Brnu vládne koalice v čele s ODS a hnutím ANO. Jejich špičky jsou projektu nakloněné, mimo jiné upozorňují na blízkost zmíněné multifunkční haly za 4,4 miliardy korun, která vzniká v areálu brněnského Výstaviště. Zdůrazňují, že zrychlí spojení mezi dvěma uzly a odlehčí přetížené dopravě.

Garantem projektu je radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). Tvrdí, že se o mezistanici na parcele developera dozvěděl před pár měsíci. „Říkám na rovinu, že to bezpochyby působí nepříjemně. Vypořádáním pozemků jsem se nezabýval. Nedokážu nyní posoudit, jestli to bude do budoucna problematické,“ uvedl.

Později redaktorovi napsal, že si celou věc nechá u kolegů prověřit.

Podobně velké stavební pozemky v lokalitě mají ceny několika milionů korun. Podnikatel Černý tvrdí, že se domluvě ohledně parcely nebrání. „Spolupracujeme s městem i Masarykovou univerzitou 20 let. Řešení určitě najdeme. Můžeme pozemky směnit, pronajmout. Nechci předjímat,“ reagoval.

Lanovka už získala stavební povolení. Server zdopravy.cz nyní jako první informoval, že před pár dny dostala zelenou také od Ministerstva dopravy, které vypořádalo námitky odpůrců stavby.

Šéf brněnského ANO: Nic o tom nevím

Kratochvíl zdůrazňuje, že majetkové poměry pro stavbu řeší dopravní podnik. Lanovka zatím nemá zajištěné financování. „Nic jsme neřešili, než jsme získali stavební povolení. Pokud najdeme peníze na lanovku, budeme muset vypořádat i tento pozemek. To je ale další etapa kroků. A určitě se město nenechá tlačit, kam nechce,“ dodal.

Náměstek primátorky René Černý a šéf brněnské buňky ANO tvrdí, že o zmíněných majetkových souvislostech nemá tušení. „Nikdy jsem se tím nezabýval. Nic o tom nevím. Je to pro mě nová informace. Podíváme se na to. Ani nevím, jestli je pravda to, co mi říkáte. Nicméně lanovka je vynikající projekt,“ reagoval pro Seznam Zprávy.

Dotčené pozemky pro stavbu jsou přitom také vypsané ve čtyři roky staré technické studii.

Jak už Seznam Zprávy v minulosti informovaly, podnikatel Jaromír Černý dal s manželkou v roce 2014 hnutí ANO sponzorský dar 900 tisíc korun, čímž tehdy patřili k nejštědřejším dárcům hnutí.

Developerská firma CD XXI platila a stále platí v lokalitě univerzitního kampusu za velkého hráče. S městem tam mimo jiné směnila lukrativní pozemky na stavbu atletické haly, developer díky tomu získal jiné cenné parcely ve městě. Z plánované haly sešlo a nedaleko FN Brno a univerzitního areálu zůstává prázdný pozemek. Výhledově tam má vyrůst venkovní atletický ovál.

„Na celý projekt vrhá pochybnosti, když jej firmy jednoho člověka projektují a zároveň tam mají pozemky. Pan Jaromír Černý zároveň dříve ANO sponzoroval. Je to podezřelé,“ oponoval Lahoda.

Náměstek Černý spojitost hnutí se jmenovcem Jaromírem Černým odmítá. „Trasování lanovky přece neprovádělo hnutí ANO.“ Dodal, že projekt vznikal v roce 2020, tedy v době, kdy bylo ANO na radnici v opozici. Nicméně jak je patrné z veřejných materiálů, investiční záměr na lanovku vznikl již v roce 2015, kdy brněnské radnici vládlo hnutí ANO.

Jakoukoli souvislost se sponzoringem odmítá také podnikatel Černý.

Mezistanice Kampus má stát jen pár desítek metrů právě od pozemků, které město směnou s Černým v minulosti získalo pro stavbu zavržené atletické haly. Nabízí se tak otázka, zda mezizastávka nemůže vyrůst na parcele města? „To je technicky nemožné. Ta lanovka se nedá výškově ohýbat,“ reagoval Jaromír Černý.

Bouří se ochránci přírody i místní lidé

Město i jeho dopravní podnik chtějí stovky milionů korun na lanovku získat z evropských dotací. „Součástí žádosti bude i zpracovaná analýza nákladů a přínosů, která prokáže význam projektu. Do analýzy tak budou vstupovat nejen ekonomické náklady, ale i náklady socioekonomické, jako je třeba zrychlení přepravního času, zatraktivnění dopravy a snížení dopravní zátěže na komunikacích,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Dopravní projekt v posledních týdnech vzbudil řadu emocí. Ornitologové namítají, že stavba naruší lesní ekosystém s jedinečným nocovištěm havranů. Protestují také lidé z okolních domů. Internetovou petici podepsalo okolo čtyř tisíc lidí. Jak upozornila MF DNES, projekt se neopírá o dopravní studii, která by ukázala na lanovku jako na nejvhodnější řešení pro danou lokalitu.

„Lanovka je u haly nakreslená řadu let. Nikdo se nad ní nepozastavoval. Nikdy se nezavděčíte všem,“ zdůraznil Kratochvíl. Opozice chce stavbu řešit i na úterním zasedání zastupitelstva.

Reklama

Doporučované