Článek
Správa železnic zahájí výkup pozemků pro první vysokorychlostní železniční trať v Česku, která povede mezi Prosenicemi u Přerova a Ostravou-Svinovem. Bude se muset domluvit s více než 1500 vlastníky, se zhruba 60 procenty z nich je už dohodnuta. Stavba úseku by měla začít v roce 2028. Na úterní tiskové konferenci to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Po trati budou vlaky moci jezdit rychlostí až 320 kilometrů za hodinu, nyní je nejvyšší rychlost na tuzemských železnicích 160 kilometrů za hodinu. Vysokorychlostní trať je určena pouze pro osobní vlaky.
Dvoukolejná vysokorychlostní trať Moravská brána mezi Brodkem u Přerova a Ostravou-Svinovem bude měřit 74 kilometrů, souhlasné stanovisko EIA se týká 63,4 kilometru dlouhého úseku mezi Prosenicemi a Ostravou. Stavba celé trati z Brodku u Přerova do Ostravy si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Financována by měla být formou partnerství veřejného a soukromého sektoru, tedy PPP (Public Private Partnership).
Podle Kupky je získání kladného posouzení EIA důležitým milníkem pro další posun ve výstavbě vysokorychlostních tratí v ČR. Správa železnic by nyní měla zahájit výkup potřebných pozemků. Podle generálního ředitele správy Jiřího Svobody si už správa udělala první analýzu. Z ní vyplynulo, že bude muset jednat s více než 1500 vlastníky. Se zhruba 60 procenty z nich je podle Svobody už na výkupu téměř domluvena.
Kromě toho by na pozemcích měly brzy začít také například archeologické průzkumy a další přípravné práce.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo souhlasné stanovisko k chystané stavbě a zakomponovalo do něj šest desítek podmínek. ČTK informaci získala z databáze EIA. Stanovisko pro posuzováni vlivu stavby na životní prostředí EIA je důležitým podkladem pro rozhodování v územním a stavebním řízení, úřady se jím musí řídit.
Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) hodnocení vlivů stavby na okolí prokázalo, že provoz na plánovaných úsecích nezpůsobí překročení hlukových limitů a celkové dopady na životní prostředí i veřejné zdraví jsou akceptovatelné.
„Výjimkou je negativní vliv záměru na lokalitu soustavy Natura 2000, který bude předmětem samostatných postupů podle zákona o ochraně přírody a krajiny,“ podotkl Hladík. Připomněl, že šlo o první takto velký železniční projekt, kterým se z pohledu stanoviska EIA muselo MŽP zabývat. Zkušenosti z celého procesu budou podle ministra klíčové i pro další projekty.