Článek
V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval. ČTK to v pátek řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Neví se ale který a jakým způsobem. Vše je předmětem vyšetřování, které bude podle Kučery trvat několik dnů či týdnů. Inspekce poté zveřejní zprávu, z níž vyplyne i poučení, co by se případně mělo změnit, aby se čtvrteční situace neopakovala.
Zřejmé také není, zda vlak nakonec zastavil strojvůdce, nebo systém ETCS, který má fungovat jako pojistka, když selže člověk a situace hrozí srážkou. Spěšný vlak vjel na druhou staniční kolej, na které stál rychlík z Prahy do Brna. Vlaky od sebe zůstaly stát 53 metrů. Jelikož oba vlaky byly ve stanici, nebylo potřeba cestující evakuovat, vystoupili sami. Jediná škoda 300 000 korun tak podle Kučery vznikla na výhybce, kterou spěšný vlak takzvaně přeřízl, protože byla nastavená do odbočky pro rychlík.
ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač. Funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak. Hardware je instalovaný jak v lokomotivách, tak na tratích. Systém má omezit dopad lidských chyb, především strojvedoucích, a sjednocuje zabezpečovací technologie na železnici v zemích Evropské unie, což má usnadnit mezistátní cesty vlaků.
Správa železnic spustila fungování ETCS letos postupně v lednu na 622 kilometrech koridorových tratích a také na trati z Olomouce do Uničova. V dalších letech se bude spouštět výhradní provoz ETCS na dalších koridorových tratích i na některých regionálních, které ústí do uzlu na koridorové trati.