Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Obce Sokoleč uzavřená uprostřed zhruba 13 kilometrů dlouhé železniční smyčky, kde mohou vlaky se zvláštním povolením jezdit až rychlostí 230 kilometrů za hodinu, slaví první úspěch ve svém boji za to, aby nebyla odříznutá od světa.
Přes železniční smyčku totiž vedly pouhé čtyři nadjezdy. Jeden z nich, který spojoval Sokoleč s nedalekou Vrbovou Lhotou, byl ovšem v havarijním stavu a jeho majitel, České dráhy, nejdříve nechal položit zátarasy, které znemožňovaly přejezd autům nebo traktorům, a následně byl v most minulých dnech i zbořen.
„Nikdo se s námi o ničem nebaví. České dráhy mluví o demolici, stavební úřad mluví o demolici. A my chceme slyšet i to další. Že když padlo územní rozhodnutí, že budou čtyři nadjezdy, mělo by to být zachováno,“ popisoval jednání v dubnové reportáži Seznam Zpráv Marián Sipajda, starosta Sokolče (Volba PRO Sokoleč).
V úterý 27. května se ovšem dočkal osobního jednání mimo jiné s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), pod jehož gesci spadají České dráhy. A dostal příslib, že se postaví nový nadjezd.
„Původně nemělo být místo nadjezdu nic, pak nám v roce 2024 nabídli cyklostezku, nějakou lávku a teď se bavíme o nadjezdu. Nebude mít parametry silnice třetí třídy, ale umožní prostupnost pro osobní auta, pro IZS a to je pro nás klíčové,“ popisuje starosta výsledek zatím ústní domluvy, kterou vnímá jako nadějnou.
Starosta Sipajda mluví i o tom, že by chtěl společně podepsat alespoň rámcovou smlouvu do září, aby slib nepadl po letošních volbách do Poslanecké sněmovny.
Schůzku i dohodu potvrzuje i mluvčí Ministerstva dopravy František Jemelka. Popisuje, že Výzkumný ústav železniční, jakožto provozovatel zkušebního okruhu, poskytne finanční prostředky na vypracování studie možného budoucího přemostění v místě zbouraného nadjezdu.
„A to v parametrech odpovídajících přemostění účelové cesty s využitím pro cyklistickou i pěší dopravu a pro ostatní místní dopravní obslužnost, včetně vozidel IZS. České dráhy zároveň deklarovaly, že jsou ochotny se podílet na spolufinancování takovéto investiční akce,“ uvádí mluvčí.
Nutná je podle něj dohoda dotčených obcí a kraje na tom, kdo bude mít přemostění ve vlastnictví a správě. „Přičemž Středočeský kraj deklaroval, že by byl ochoten vzít tuto hotovou stavbu do své správy a vlastnictví,“ říká František Jemelka.
Každý nadjezd je potřebný
Redakce Seznam Zpráv dění kolem demolice nadjezdu u Sokolče popisovala v dubnové reportáži.
Tamní obyvatelé vysvětlovali, proč je v jejich situaci každý nadjezd přes železniční smyčku zásadní.
„V okolí jsou plánované různé uzavírky. Bude problém se sem dostat. Začnou opravovat třeba silnici do Pňova a jsme zase minus jeden nadjezd. Nebo se bude předělávat silnice na Poděbrady a zase jsme bez jedné cesty,“ popisovala Valérie Keltnerová, knihovnice v Sokolči.
Zmiňovala, že v případě mimořádné události bude chybět důležitá cesta, kterou by například mohly využít sanitky nebo hasičská auta.
„Nadjezd, o který přijdeme, jsme používali také při cestě na dálnici D11,“ zmiňovala Keltnerová.
Železniční zkušební okruh také přeťal pole. Nadjezd proto byl důležitý i pro zemědělce. „Když zruší nadjezd, bude zemědělec potřebovat půl hodiny, aby se dostal o deset metrů dál, než byl původně,“ konstatoval Milan Spremo, ředitel společnosti Agro Sokoleč.
Ostatně lidi žijící v těsné blízkosti železničního okruhu využívali nadjezd k procházkám do lesů uprostřed smyčky.
„Když chcete jít se psem do lesa, tak nepojedete okolo, abyste se nakonec podívali padesát metrů za svůj dům. Buď tam nepůjdete vůbec, nebo budete riskovat přechod přes koleje, kde jezdí vlaky dvě stě kilometrů za hodinu,“ zmiňoval Pavel Rek, starosta Ratenice, jedné z dotčených obcí u okruhu.
Železniční zkušební okruh u Poděbrad
- Unikátní zkušební laboratoř drážních vozidel je ve vlastnictví Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ).
- Na dvou okruzích – velkém a malém – zde mohou klienti z celého světa testovat jízdní vlastnosti drážních vozidel, včetně brzdových zkoušek a zkoušek hluku, osvětlení a vibrací.
- Stejně tak lze podle výroční zprávy provádět i řadu dalších specifických zkoušek: od energetických a trakčních zkoušek přes zkoušky pevnostní a únavové až po zkoušky dveřních systémů.
- Podle poslední výroční zprávy za rok 2023 měl VÚŽ výnosy 860,55 milionu korun. Výsledky překročily předpokládané plány. Podle výroční zprávy mimo jiné naplněním maximální kapacity okruhových služeb.
- Výstavba zkušebního okruhu začala v roce 1960 a dokončená byla v roce 1963. Stoprocentním vlastníkem VÚŽ jsou České dráhy, jejichž jediným vlastníkem je Česká republika.