Hlavní obsah

Nová kancelář: dva dny ve vlastním obýváku a zbytek losovačka o místa

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Kvůli pandemii pevně zakořenil home office. Firmy se tomu budou muset přizpůsobit, zmenší plochy svých kanceláří a potřebný prostor si budou nárazově pronajímat.

Článek

Po několikatýdenním nuceném pobytu doma se zaměstnanci ochuzení o sociální kontakt na pracovišti vrátili mezi své kolegy a kolegyně. Z nedávné globální studie provedené společností JLL mezi třemi tisícovkami zaměstnanců však vyplývá, že i ti, kteří mají své pracoviště skutečně rádi, by uvítali možnost pracovat jeden až dva dny v týdnu z domova.

Home office se začal prosazovat už před pandemií, ta jeho nástup jen urychlila. Ale kromě práce z domova bude mít také dopady na poptávku po kancelářských prostorách, jejich vybavení a možnosti úprav.

Na tento trend a jeho možný vývoj do budoucna upozorňuje JLL ve své nejnovější zprávě, z ní mimo jiné vyplývá, že v roce 2030 bude 30 procent veškerých kancelářských prostor řešeno jako flexibilní pracoviště, kde si firmy jen pronajmou místo pro část svých lidí.

Flexibilní kancelář (coworking)

Koncept flexibilních kanceláří si oblíbily zejména velké firmy, které mohou výrazně ušetřit za pronájem prostor.

Jde o sdílený pracovní prostor pro nezávislé profesionály a jiné distanční pracovníky, kteří zde nezávisle na sobě vykonávají svou běžnou práci.

„Kancelářské prostory se budou v důsledku pandemie dále vyvíjet a zřejmě budou ještě výrazněji než doposud ovlivňovat spokojenost a produktivitu zaměstnanců,“ poznamenává Ben Munn, který se na průzkum JLL podílel.

„Díky zkušenosti s pandemií covid-19 se firmy snaží nastavit novou strategii práce, která bude chránit jejich zaměstnance a zajistí jim maximální flexibilitu a mobilitu. Řešením je tzv. hub & club koncept, kombinace klasického sídla firmy v kancelářské budově s několika menšími huby ve flexibilních kancelářích či coworkingu. To umožní zaměstnancům snadnější dojíždění za prací a současně firmám flexibilnější řešení nečekaných situací nebo navyšování či snižování pracovních míst,“ dodal Munn.

Hlavně se nevázat

Ačkoli je pravděpodobné, že zahuštění prostor, jež bylo běžné před pandemií covid-19, se minimálně dočasně sníží, faktory, které vedly k poptávce po flexibilních pracovištích a k jejich boomu, pandemie neovlivnila. Poptávku navíc umocní neochota firem zavazovat se k dlouhodobým pronájmům a upřednostnění předem vybavených kancelářských prostor nabízejících flexibilní nájemní řešení.

„Očekáváme, že způsob využívání kancelářských prostor se zásadně změní,“ podotýká Alex Colpaert, šéf průzkumu v JLL. „Provozovatelé coworkingových center za sebou mají cyklus dramatického růstu a propadu, přičemž pandemie onemocnění covid-19 staví tento sektor před nové výzvy. Prostory budou rychlé, flexibilní a zábavné. Vybavené kanceláře, agilní design, integrace technologií, flexibilní nájemní podmínky a nabídka služeb z oblasti pohostinství, to vše se stane normou a bude komerční nemovitosti transformovat z komodity na spotřebitelský produkt,“ vysvětluje Colpaert.

S tím, jak se práce z domova stává běžnou součástí profesního života, stojí za to připomenout, že ne každý dokáže v tomto pracovním režimu dlouhodobě udržet svou produktivitu a že spojení domácnosti a pracoviště nemusí vždy být optimálním řešením. Firmy dnes kancelářské prostory již nevnímají jen jako výdaj, ale jako strategický faktor přispívající k pracovnímu výkonu zaměstnanců a sounáležitosti se společností.

Změny provedení a účelu kancelářských prostor se pravděpodobně projeví také větším důrazem na spolupráci. Mezi hlavní priority po návratu nájemníků do kanceláří bude patřit zajištění kontinuity a odolnosti provozu. A protože flexibilní prostory lze získat snadno a rychle, společnosti pravděpodobně budou preferovat flexibilní řešení, která jim v dnešní době ekonomické nejistoty umožní redukovat portfolia i šetřit náklady.

V Česku je flexibilních 72 center

Aktuální nabídka flexibilních kancelářských ploch v Praze činí ke konci druhého čtvrtletí 2020 přibližně 76 600 metrů čtverečních.

„Do konce roku 2020 očekáváme otevření dalších 13 200 metrů čtverečních, čímž se celková nabídka flexibilních ploch v Praze navýší na bezmála 90 000 metrů čtverečních v rámci 72 center. I přes celosvětovou pandemii spojenou s onemocněním covid-19 evidujeme čtyři nově podepsané lokality za první pololetí tohoto roku, což dále svědčí o růstu významu tohoto segmentu. Na druhou stranu evidujeme centra, která byla nucena svůj provoz ukončit, a dále se tak potvrzuje, že lokalita je zásadním předpokladem pro úspěch,“ uvedl Martin Stričko, senior analytik v české pobočce JLL.

Podle Silvie Dudychové, konzultantky zaměřující se na flexibilní pracovní prostory, koronavirus vývoj flexibilních kanceláří jen krátkodobě zpomalil. Již na konci druhého čtvrtletí se na českém trhu poptávka po servisovaných kancelářích výrazně zvýšila.

„Jsou flexibilnějším řešením hlavně v délce nájmu a velikosti, čímž umožní rychleji a velmi pružně reagovat na ekonomické dopady pandemie ve firmách a na případný měnící se počet zaměstnanců. Provozovatelé těchto flexibilních center nabízejí řešení nejen malým firmám, ale i velkým korporacím,“ vysvětluje.

Jako příklad za všechny poslouží americký gigant Google, který s formou flexibilní práce přišel už dávno.

Technologičtí obři jdou příkladem

Google už dříve oznámil, že s ohledem na šířící se nákazu bude většina zaměstnanců pracovat na dálku do konce letošního roku, přičemž někteří pracovníci se mohou do kanceláří vrátit dříve. Server CNN uvedl, že prodloužením možnosti práce z domova firma naznačuje, že se připravuje na dlouhodobou pandemii.

Generální ředitel společnosti Google Sundar Pichai ve zprávě zaměstnancům uvedl, že společnost opět otevřela 42 kanceláří po celém světě. „Abychom našim zaměstnancům poskytli možnost dlouhodobě plánovat, prodloužili jsme možnost pracovat z domova až do 30. června 2021. Platí to pro pracovníky, kteří nemusejí být v kanceláři a tuto možnost si dobrovolně vyberou,“ napsal Pichai.

Změna platí pro kanceláře technologické firmy po celém světě. Alžběta Houzarová z týmu korporátní komunikace za Google potvrdila, že prodloužení opatření se týká i České republiky. „Zaměstnanci, kteří chtějí a mohou, mají možnost pracovat z domova. Pokud o home office nebudou mít zájem, mohou chodit do kanceláře,“ uvedla Houzarová.

Většina zaměstnanců Googlu stále pracuje z domova. Jelikož může být v kancelářích jen určitý počet lidí, systém funguje na rotační bázi, kdy se zaměstnanci v kanceláři střídají a home office opouštějí jen několikrát za týden. „Náš návrat do kanceláří bude obecně pomalý, velmi obezřetný a postupný,“ říká Houzarová.

Také technologická společnost Microsoft poslala své zaměstnance během pandemie na home office. Pracovat z domova jim ale umožňuje i nyní. „Někteří se postupně dobrovolně vracejí do kanceláří. Situaci ale neustále monitorujeme a případná doporučení přizpůsobujeme aktuální situaci,“ uvedla Klára Žižková, ředitelka lidských zdrojů z Microsoftu Česká republika a Slovensko.

Reklama

Doporučované