Článek
Na automatizaci v autech si zvykla už řada řidičů. Adaptivní tempomat, systém pro sledování pruhů nebo asistence při parkování dokáže usnadnit jízdu. Pokud ovšem systém funguje. V opačném případě mohou nefunkční služby řidiče zmást a ohrozit bezpečnost jízdy.
To je případ například řidiče Škody Kodiaq, který si před lety pronajal vůz na firmu skrze operativní leasing, aby jej mohl pracovně využívat. Totožnost řidiče redakce SZ Byznys zná, přál si ovšem zůstat v anonymitě.
Auto registrované v červnu 2023 se v posledních měsících začalo „ztrácet“. Podle řidiče zmatená GPS chybně vyhodnotila, kde se právě vůz nachází. To způsobilo problémy zejména, když řidič zapnul asistenční služby.
„Někdy v létě se auto začalo chovat divně. Při průjezdu Prahou, například po ulici Poděbradská, mi ukazovalo, že jedu po Českobrodské,“ sdělil řidič redakci SZ Byznys.
Podle řidiče zmatek v infotainmentu, multimediálním systému auta, představuje nebezpečí v případě, kdy člověk využívá asistenty, například adaptivní tempomat, který dokáže přizpůsobit rychlost jízdy vozidla podle rychlosti okolních aut. Při jízdě na dálnici například zmatený systém chybně vyhodnotil, že řidič vjel do obce a z rychlosti 130 km/h software automaticky zpomalil na 50 km/h.
„Nebo jedete v Praze v tunelu rychlostí 50 a auto vyhodnotí, že může jet až rychlostí 80, tak jede 80,“ popsal svou zkušenost řidič.
Dejte auto do servisu, radí dealer
Podle Jiřího Jandla, ředitele provozoven například značky Škoda a Volkswagen, které nabízí dealerská skupina TUkas, mohou mít nepřesnosti v rozpoznání nejvyšší povolené rychlosti více důvodů.
„Je možné, že senzor vozu nezaznamenal dopravní značku, která například nemusela v danou chvíli být vidět či senzor neměl výhled. Může to pramenit i z odlišností v mapě, do které ještě nedorazila pravidelná aktualizace. Pokud uživatel má podezření, že vůz nepřesně udává svoji polohu dle GPS, doporučujeme navštívit autorizovaný servis Škoda, kde bude provedena oprava,“ uvedl ředitel a na stejné odpovědi se shodla i automobilka Škoda, kterou SZ Byznys také oslovil.
Řidič se na několik autorizovaných servisů obrátil. „Servisy nám přiznaly, že se jedná o vadu, která je v tomto okamžiku neopravitelná a že se ve Škodovce chystá velký softwarový upgrade, ale servisy nevědí, kdy bude. V autě, které stojí přes milion korun, podle nich nemáte používat tempomat a ideálně s autem vůbec nejezdit,“ popsal. Vůz řidič dosud nadále používal, spustit asistenční služby se ovšem neodvážil.
Až po několika týdnech nabídl řidiči poskytovatel operativního leasingu výměnu řídicí jednotky.
Podobné potíže zaznamenalo i autocentrum Barth. „Jako zástupce autorizovaného servisu Škoda Auto mohu hodnotit pouze četnost výskytu tohoto problému. Ano, evidujeme chybné vyhodnocení povolené rychlosti při použití adaptivního tempomatu na modelech Kodiaq, Superb, Octavia. Jedná se ale pouze o velmi malé množství v řádech jednotek vozidel,“ uvedl vedoucí servisu Škoda Jiří Linhart.
Není to poprvé, co se software škodovek potýká s problémy. V minulosti si majitelé typu Škoda Octavia stěžovali například na nefunkční hlasovou asistentku Lauru, jež vyžadovala aktualizaci. Těch ale systém vyžadoval několik najednou, což nakonec vedlo k tomu, že se poškodila řídicí jednotka airbagu a musela se vyměnit, jak upozornil server Auto.cz.
Ten upozornil i na to, že u řady vozů značky Škoda nefunguje služba Apple CarPlay nebo Android Auto. Podobné problémy s infotainmentem se vyskytovaly i u jiných značek, jež stejně jako Škoda patří do koncernu Volkswagen.
Problémy se softwarovým systémem v minulosti hlásili i řidiči modelu EX30 značky Volvo, jak loni informoval server Aktuálně.cz. Obrazovka, jež slouží jako centrum ovládání podobně jako u automobilů Tesla, často zčernala a nebylo možné s ní pracovat. Týkalo se to zhruba 72 tisíc vozů.