Hlavní obsah

Mánie Labubu: Kupec v aukci zaplatil miliony, aniž by postavičku viděl

Foto: ALL TEXTURES, Shutterstock.com

Hračka, jež trhá rekordy.

Proslavily ji celebrity, které ji začaly nosit jako přívěsek na kabelkách a batozích. Postavička Labubu pak zaplavila sociální sítě. A brzy se z ní stal sběratelský kousek.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Něco mezi zubatým skřítkem, králíkem a vlkem se zlověstným pohledem. Tak nějak vypadá postavička Labubu, která je na světě už zhruba deset let. Navrhl ji hongkongský umělec a ilustrátor Kasing Lung, který se inspiroval skandinávskou mytologií. Nyní jsou za ni fanoušci hlavně v Číně ochotní dát statisíce.

V Pekingu se v úterý vydražila mátově zelená panenka Labubu v lidské velikosti za 1,08 milionů čínských juanů. V přepočtu se tedy postavička prodala za necelých 3,3 milionu korun. Do nabídky přitom šla v tzv. blind boxu - lidé tedy nevěděli, jak panenka měřící 131 cm na výšku přesně vypadá. Aukce se tak postarala o novou rekordní cenu za vydražení „blind boxu“.

Čínská společnost Pop Mart, která postavičky Labubu vyrábí, prodává podle agentury Reuters blind boxy s klasickými malými postavičkami ve svých obchodech za 50 juanů, přibližně tedy za 150 korun. Právě zavedení prodeje těchto „záhadných“ balení považuje deník New York Times jako jeden ze způsobů, kterým Pop Mart zvedl zájem o tyto hračky. Na americké webové stránce Pop Mart se ceny za blind boxy pohybují mezi 20 a 40 dolary, zhruba tedy mezi 400 až 900 korunami.

Agentura Bloomberg s odkazem na čínská média píše, že se v aukci dražilo 48 limitovaných Labubu panenek dohromady za 3,73 milionů yuanů, tedy více než 11 milionů korun. Průměrná cena za jednu položku tak dosáhla více než 200 tisíc korun.

Hračky za velké peníze

Akce pořádaná společností Yongle International Auction, která se věnuje modernímu umění a šperkům, byla první aukcí zaměřenou na tyto postavičky. Vysokých cen dosáhly i další položky v aukci. Například hnědá labubu z limitované edice se vydražila za 820 tisíc juanů, což je v přepočtu téměř 2,5 milionu korun.

Aukce zaujala tisíce lidí. Agentura Reuters uvádí, že se jí zúčastnilo osobně zhruba 200 lidí, další tisícovka se připojila online. Agentura cituje účastnici aukce, která měla v úmyslu utratit maximálně 20 tisíc yuanů (zhruba 60 tisíc korun. „Moje dítě to (Labubu) má rádo, takže pokaždé, když Labubu vydá nový produkt, koupíme jeden nebo dva předměty. Jeho popularita se těžko vysvětluje, ale musela s touto generací pohnout,“ uvedla.

Nejmladšímu účastníkovi aukce bylo pouhých devět měsíců, jeho rodina za něj koupila Labubu panenku za 32 tisíc yuanů, v přepočtu lehce přes 96 tisíc korun.

Labubu je trendy

Pop Mart začal postavičky Labubu vyrábět v roce 2019, kdy se s jejím autorem dohodl na udělení licence. Oblíbenost postavičky významně stoupla až v momentě, kdy ji začaly nosit jako přívěsky na taškách celebrity. Například jedna členka populární korejské popové skupiny Blackpink začala nosit Labubu na veřejnosti i ji veřejně vyzdvihovat v rozhovorech a na sociálních sítích.

V květnu se například přidal i bývalý fotbalista David Beckham, když na svém instagramovém profilu sdílel fotografii Labubu postavičky připnuté na své tašce. Pop Mart od začátku roku díky zvýšené poptávce zaznamenal nárůst akcií o 180 procent. Za rok 2024 společnost vykázala tržby 1,8 miliardy dolarů.

Právě panenky Labubu a související figurky ze série zvané The Monsters Tribe patřily k nejprodávanějším artiklům. Jejich prodeje vynesly dohromady společnosti zhruba 400 milionů dolarů. Oproti předešlému roku tak Labubu zaznamenaly nárůst prodejů o 726 procent. Plyšovou zubatou hračku lidé viděli nosit například i zpěvačky Rihannu nebo Duu Lipu. Originálním postavičkám na trhu konkurují i levnější napodobeniny, kterým lidé na internetu přezdívají Lafufu.

Související témata:

Doporučované