Článek
Malá zubatá příšerka s velkýma očima. Nejnovější sběratelský výstřelek, po kterém touží mladí po celém světě. Táboří kvůli němu před obchody, čekají hodiny na internetu, než je opět naskladní, a dokonce kupují i falešné - jen aby měli aspoň něco.
To je Labubu. Ušatá plyšová postavička z dílny hongkongského umělce Kasinga Lunga. Pokud máte sociální sítě, je dost pravděpodobné, že jste na ni už někdy narazili – byť jen letmo. Internet v posledních měsících tyto příšerky doslova zaplavily, vyrábí je čínský řetězec Pop Mart a bývají téměř neustále vyprodané.
Kasing Lung při tvorbě čerpal inspiraci z folkloru a mytologie, se kterou se seznámil během svého dětství v Nizozemsku. Labubu přitom není jediná postavička – je součástí celé skupiny zvané The Monsters, do které patří například Zimomo, Tycoco, Spooky.
Příšerky se narodily sice už před deseti lety, masivně populární se však staly teprve minulý rok. A to především díky podpoře celebrit. Svou příšerku má například Lisa z k-popové skupiny Blackpink. „Labubu je moje dítě,“ uvedla dokonce v nedávném videu pro Teen Vogue. Pochlubily se s ní také například zpěvačky Dua Lipa nebo Rihanna.
Fanoušci si příšerky připínají na tašky, nosí je na páscích, vystavují na poličkách nebo je převlékají. A často za ně utrácejí velké peníze. Základní cena sice bývá v řádu několika set korun, jenže kvůli omezenému množství se Labubu hojně přeprodávají. Prodávají se navíc v takzvaném „blind boxu“ - člověk tedy dopředu neví, jakého plyšáka dostane. A to je součástí toho vzrušení.
Ceny některých figurek tak mohou vyšplhat až na stovky dolarů, tedy na tisíce korun. Podle webu Variety se dají najít i kousky nabízené za 700 dolarů.
Platí přitom jednoduché pravidlo – čím menší je šance, že se figurka objeví v mystery boxu, tím vyšší je její hodnota. Jednou z nejvzácnějších verzí je takzvaná „Secret“ figurka, kterou podle Variety rozbalí jen 1,4 procenta kupujících. Na aukční platformě StockX se aktuálně prodává za 1 920 dolarů.
Emily Broughová, vedoucí licenčního oddělení společnosti Pop Mart North America, uvedla pro NBC News, že série blind boxů vynesla v roce 2024 přes 419 milionů dolarů, což představuje meziroční nárůst o 726,6 procenta.
Co stojí za popularitou
Za popularitou Labubu nestojí pouze celebrity, ale i sociální sítě. Na TikToku jsou videa s jejich rozbalováním virální senzací. Uživatelé natáčejí, jak s napětím odhalují, kterou figurku získali, sbírají je v různých barevných verzích a snaží se ulovit limitované edice.
„Koupila jsem si ho, protože jsou roztomilí. Nejdřív mi přišli docela oškliví, ale tak dlouho jsem byla nucená koukat se na ně na TikToku, až jsem si zvykla na jejich vizáž a teď se mi líbí,“ uvedla pro redakci SZ Byznys Zuzana, majitelka několika příšerek. Na Labubu ji prý baví také to, že dopředu netuší, jakého si kupuje.
Podle marketingového odborníka Karla Novotného je popularita podobných věcí neuchopitelná. Upozorňuje ale, že každá generace několik takových supernov zažije.
„Kdyby to šlo jakkoli racionálně popsat, tak takových věcí kolem nás jsou spousty, byl by to zlatý důl pro spoustu podnikatelů. Podobně jako kdyby někdo věděl, jak napsat garantovaný rádiový hit. Pardon youtubový,“ komentuje.
Dobrým příkladem je podle něj například trend dubajské čokolády.
„Možná zvláštní pozornost si ještě zaslouží ten fenomén ošklivosti – myslím, že výrobci hraček moc dobře vědí… Kolik se prodá slizu, zombíků, prdění, fekálních věcí obecně? Konec konců každé malé dítě miluje fekální humor. To je dost možná otázka spíš na dětské psychology. Nicméně ošklivost jako nástroj organického šíření je dosti používaný, do určité míry není efekt bulváru nic jiného,“ myslí si.
Samotní majitelé Labubu si však jejich popularitu vysvětlují také jako útěk od reality dospělosti. Plyšáci prý probouzejí jejich vnitřní dítě.
„Myslím, že jako dospělí máme spoustu povinností – věci, o které se musíme starat, účty, lidi kolem sebe. Člověk tak trochu uvízne v rutině. A myslím, že Labubu lidi vrací do dětství. Je to o tom je oblékat, jak jsou roztomilí, jen se na ně dívat. Je to jako malý plyšák, kterému můžete dát svou podobu. Myslím, že to lidem léčí vnitřní dítě,“ vysvětlovala serveru NBC News svou lásku k příšerkám jednatřicetiletá Thania Gonzalezová.
Labubu nebo Lafufu? Populární jsou i padělky
Stejně jako každý populární produkt i Labubu má své napodobeniny. Říká se jim Lafufu a jsou prakticky skoro stejně populární jako originální plyšáci. Sehnat se dají mnohem jednodušeji a výrazně levněji než originál.
„Labubu jsou všude vyprodaní a celá komunita těch, co je sbírají, je v pohodě s tím, že si koupí fejkového. Fejkového Lafufu si lidé kupují cíleně a vědomě. Zavazují se k tomu, že se o něj budou starat stejně jako o pravého Labubu, je to součást toho meme,“ vysvětluje Zuzana.
Někteří prodejci však Lafufu inzerují jako originální plyšáky. Po internetu tedy koluje spousta tipů, jak rozpoznat padělek od původní příšerky. Originální plyšáci mají podle serveru The Beat kvalitnější srst, devět různě velkých zubů a „průkazku totožnosti“.