Hlavní obsah

Dálnice zdražují bydlení. Ceny u nových úseků rychle rostou

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Pokrok ve výstavbě tuzemských dálnic se projevuje i na cenách nemovitostí na prodej. V lokalitách, ze kterých se lidé díky nové dálnici dopraví do velkých měst rychleji, rostou ceny i o desítky procent.

Článek

Česko letos zažilo další vlnu otevírání nových dálničních úseků. Jedná se o další z dokončených dopravních staveb, které jasně ukazují, že cena nemovitostí je vázaná na stav infrastruktury v okolí. Nemovitosti, od nichž lze nově rychleji dojet do Prahy nebo do Brna, často zdražují i o desítky procent.

Asi nejvíce se podle dat realitního portálu Bezrealitky do cen nemovitostí promítlo postupné prodlužování dálnice D6 k vnější hranici Středočeského kraje. V přilehlých lokalitách nejvíce vyrostly nabídkové ceny rodinných domů a pozemků, a to asi o 25–30 % nad lokální průměr. Zhruba o pětinu dráž se pak nabízí rekreační objekty.

Zejména oblasti na samé hranici kraje dostávají očekávaný impuls. V řadě případů není nadsázka mluvit o tom, že se zde neprodejné nemovitosti mění na nemovitosti s potenciálem.

„Ještě před lety se například do lokality Jesenicka na Rakovnicku, mimochodem jedné z oblíbených prvorepublikových rekreačních oblastí, jezdilo skoro hodinu a půl. Nyní dojezd klesl na hodinu do hlavního města. To je pro zhodnocení pozemků i rekreačních nemovitostí zásadní,“ vysvětluje Zdeno Dubnička, šéf společnosti Bezrealitky.

„Nová infrastruktura celou lokalitu posouvá do kategorie, kdy se může počet zájemců o nemovitosti doslova znásobit.“

Města zasažená dopravou

Růstem cen reagují i sídla v trase dostavované dálnice D35. Zde se v letošním roce otevře několik úseků mezi Pardubicemi a Olomoucí, ale také nová část z Hradce Králové směrem na Liberec. Současná silnice první třídy dlouhodobě zatěžovala několik velkých měst na své trase. Například Vysoké Mýto se dálničního obchvatu dočkalo už letos, Litomyšl si na něj ještě počká.

Ceny v obou městech však na výstavbu dálnice reagují už nyní. V Litomyšli rostou podle Bezrealitky až o 40 % rychleji oproti lokálnímu průměru, v případě Vysokého Mýta je to asi 30 % v případě bytů. Nejrychleji se zvedají přímo v blízkosti původní hlavní silnice, která se brzy stane běžnou městskou komunikací.

„Nové dálnice mají velký dopad na zklidnění dopravy ve městě, takže kolem původní silnice první třídy rostou ceny pozemků, domů i bytů. Tím, že se v minulosti jednalo o nemovitosti znehodnocené, bude teď jejich růst opravdu rychlý,“ zmiňuje Zdeno Dubnička.

„Krásně je to vidět na příkladu Litomyšle, která je považována dlouhodobě za prémiovou lokalitu. Ze zrušené hlavní silnice chtějí již za pár let vybudovat městský bulvár, o záměru navíc dlouhodobě mluví, což zhodnocuje ceny okolních nemovitostí již nyní.“

Těsnou blízkost komunikace od vlastněné nemovitosti komentuje také realitní makléř RE/MAX Horizont Štěpán Gjurič.

„Ideální vzdálenost od dálnice je u rezidenčních nemovitostí zhruba jeden až tři kilometry. Obyvatele neruší zvýšený hluk a zároveň netráví příliš času na okreskách při cestě k dálnici,“ uvádí.

Hodinový dojezd do Brna

V letošním roce byla také definitivně dokončena dálnice D1, když se v polovině letošního prosince otevřel poslední úsek mezi Přerovem a Kroměříží. I zde měla dostavba vliv na ceny nemovitostí přímo v trase původní silnice. Dostavbou posledního úseku se Přerov dostal také do „hodinového“ pásma dojezdu do centra moravské metropole, což ve vzdálenější budoucnosti podpoří i výstavba nové kapacitní železniční trati.

„V případě Přerovska dostavba infrastruktury přímo dopadá na hodnotu nemovitostí takřka ve všech okolních obcích. Hodinový dojezd do Brna a zhruba dvacetiminutový dojezd do Olomouce už jsou velká lákadla. Ceny pozemků, domů i bytů tu přitom na řadě míst porostou z podprůměru, přestože se nejedná o špatné lokality,“ vysvětluje Zdeno Dubnička.

Čtvrt milionu dojíždějících denně

Nepřekvapí, že Češi nejčastěji dojíždějí do Prahy. Do metropole podle anonymizovaných dat mobilního operátora O2 z loňského března pravidelně dojíždí více než 250 tisíc lidí. Z některých okresů do hlavního města pendluje i více než třetina populace.

Ještě před sedmi lety při měření spádovosti přitom data ukazovala, že do Prahy dojíždí za prací okolo 140 tisíc lidí, v roce 2002 se tato hodnota pohybovala okolo 95 tisíc.

Doporučované