Hlavní obsah

Stavební zákon čeká otočka. ANO plánuje centrální úřad i povolení do roka

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Vítězné hnutí ANO, chystá návrat ke starší verzi stavebního zákona i zavedení centrálního stavebního úřadu. Cílem je rychlejší povolování staveb s méně úředníky. Podle odborníků ale hrozí, že další reforma zůstane jen na papíře.

Článek

Na tom, že stavební právo v Česku potřebuje zásadní změnu, se dlouhodobě shodují stavebníci, právníci, ekonomové i zástupci samospráv. Povolování staveb se v Česku často mění v letitý maraton, který brzdí výstavbu a odrazuje investory. Zásah je nevyhnutelný, a otázkou je jenom jak.

Vítěz voleb, hnutí ANO, se stavební zákon chystá přepsat. Plánuje návrat ke starší verzi z dob tehdejší ministryně Kláry Dostálové (ANO).

Návrat k verzi z roku 2021

Změna stavebního zákona patří podle místopředsedy hnutí ANO Karla Havlíčka k hlavním prioritám vlády. „Současná podoba zákona způsobuje zmatky a prodlužuje stavební řízení. Zákon je zásadně nedotažený – nejen v digitalizaci, ale i v procesu a obsahu. Je potřeba v tom udělat pořádek,“ uvedl pro Seznam Zprávy ještě před volbami.

Zásadní část plánovaných změn se týká samotné struktury úředníků, kteří mají stavební povolení na starosti. Vláda chce opustit současný model, kdy je rozhodování rozptýlené mezi stovky úřadů, a převést ho pod jeden centrální státní úřad. Cílem je sjednotit rozhodovací praxi, odstranit roztříštěnost a vyřešit dlouhodobý problém takzvané systémové podjatosti.

Stavební povolení už nebudou vyřizovat úřady po celé zemi, z nichž každý má vlastní personální zázemí a tempo. Dnes se běžně stává, že dva podobné projekty dostanou v různých městech úplně jiné rozhodnutí. Někde úřady pracují rychle, jinde se řízení vleče měsíce i roky. To by se podle nově nastupujícího vedení země mělo změnit tím, že bude agenda svedena pod centrální stavební úřad a zavedou se jednotná pravidla.

„Současný model je roztříštěný a neefektivní. Na řadě úřadů bojují s nedostatkem odborného personálu. Když úředník onemocní nebo jede na dovolenou, úřad přestane fungovat a lze jen těžko vymáhat dodržování lhůt,“ říká Karel Havlíček, místopředseda hnutí ANO.

„Jakýkoliv krok vedoucí ke zjednodušení agendy a její důsledné řízení s umožněním sdílení kapacit povede ke zefektivnění. Nepomíjejme ani problém průtahů prostřednictvím napadání systémové podjatosti jako obstrukčního nástroje. Toho se musíme zbavit,“ uvedl.

Potřetí za pár let

Zákon o stavebním řízení prošel v posledních čtyřech letech kompletním obratem. Nejprve nové znění zákona prosadilo ANO, poté jej vláda Petra Fialy zásadně přepsala. Teď má přijít další radikální změna. Právě časté reformy jsou přitom podle odborníků jedním z hlavních problémů. Developeři totiž plánují řadu let dopředu a stejně připravují dokumentaci, u které musí mít jistotu, že je zhotovena správně.

„Pokud by nový zákon reagoval na to, co dlouhodobě prosazujeme, tedy dodržování lhůt, fikci souhlasu při nečinnosti, funkční digitalizaci, můžeme to jen podpořit,“ říká Emil Holub, člen správní rady Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí a partner advokátní kanceláře Clifford Chance.

Otázkou ale podle jeho slov přesto vždy bude, zda po tak krátké době od přijetí zcela nového zákona je nutné opět celý systém měnit od základů, nebo by stačilo udělat funkční novelu. „Stavební procesy i nyní ovládá spíše chaos a další radikální změna by jim moc neprospěla,“ uvádí.

Podle Davida Musila, ředitele developmentu v Penta Real Estate, je ale nový zásah nezbytný. „Stavební zákon a navazující normy potřebují další komplexní novelu. Změny, ke kterým došlo v končícím volebním období, nebyly dostatečné. Vítáme proto, že je to priorita i pro vítěze voleb. Čím dříve ke změně dojde, tím lépe,“ uvedl.

Záměr vítá i další velký hráč. „Potřebujeme předvídatelný, rychlý a jednotný systém. Dnes je to chaos. Jeden úřad rozhoduje tak, druhý úplně jinak,“ shrnuje Michaela Váňová, výkonná ředitelka Central Group. Podle ní by centralizovaný model mohl zaručil nejen stabilitu, ale i možnost přenášet rozhodování tam, kde je dost vyškolených úředníků.

Stavební řízení aktuálně

Digitalizaci stavebního řízení provázely potíže, které vedly k odvolání ministra Ivana Bartoše. Úřady fungují provizorně s „bypassem“ a nový systém má být hotový v roce 2028.

Klíčová je kapacita úřadů

Změna zákona sama o sobě ale nestačí. „Česká republika nemá jinou možnost než dramaticky zrychlit povolovací procesy, pokud chceme konkurovat vyspělým ekonomikám. Nestačí ale pouze změna zákonů či přijetí nového zákona a ani zřízení nových úřadů,“ říká Gabriel Achour, člen správní rady ARTN a partner advokátní kanceláře Achour & Partners.

Podle něj je současná právní úprava jen hybridem dvou koncepcí a zůstala na půl cesty. Samotný text zákona ale podle něj není hlavním problémem. „Jde o systémovou věc, o celkové personální zabezpečení stavebních úřadů, jejich technické vybavení a metodické vedení. Jakýkoli zákon, byť sebelepší, může fungovat jen tehdy, pokud se zároveň posílí kapacity úřadů a jejich moderní fungování,“ dodává Achour.

Na druhé straně ale zaznívá obava, že sjednocení systému a vznik centrálního stavebního úřadu mohou mít i negativní dopady. Pro obce by to znamenalo ztrátu části kompetencí i lidí, do jejichž vzdělávání a fungování samy investovaly.

„Úředníky jsme školili, platili, a teď bychom je měli předat státu, aniž by stát tuto ztrátu jakkoliv kompenzoval?“ ptá se místopředseda Svazu měst a obcí Pavel Drahovzal.

Navíc není jisté, že se lidé vůbec rozhodnou přejít z městského úřadu do státní služby. „Někteří odejdou, jiní se nechtějí nechat přesouvat z jednoho konce republiky na druhý,“ varuje Drahovzal. Obce se tak obávají personální krize a s ní i možného ochromení stavebních řízení.

Pokud by k centralizaci stavební správy skutečně došlo, musela by podle jeho slov být na místě dostatečná kompenzace, ať už v podobě finanční náhrady, nebo dohody o převodu majetku nebo pozemků, o které obce dlouhodobě usilují. „Možností je více, ale musí se o tom otevřeně jednat. Není možné, aby obce přišly o klíčové lidi i kompetence a nedostaly za to vůbec nic,“ dodává.

Návrat k verzi zákona z roku 2021 by byl komplikovaný také podle Ministerstva pro místní rozvoj. „Změnily se i další zákony, které se stavební legislativou souvisejí,“ uvedl mluvčí resortu Petr Waleczko.

Novela by ale navzdory doporučením zvýšit lidské kapacity podle původního vzoru zákona počítala s pravým opakem. „Dnes mají stavební úřady včetně dotčených orgánů přibližně 13 tisíc zaměstnanců. Čekáme, že se stavy sníží přibližně o čtyři až pět tisíc lidí,“ popisovala plány v době schvalování staré verze zákona tehdejší ministryně Dostálová.

Otázkou je, zda stažení tisíců úředníků do jednoho kolosu opravdu zásadně zrychlí povolování staveb. Hnutí ANO ve své hospodářské strategii slibuje povinné dodržování maximální celkové doby jednoho roku pro vydání povolení, s automatickým schválením po uplynutí této lhůty.

Takové opatření by pro projekty, které dnes čekají na rozhodnutí celé roky, opravdu znamenalo zásadní zrychlení. Objevují se ale hlasy, jestli by automatické schvalování po uplynutí lhůt bylo správným krokem a nevedlo k vzniku staveb v rozporu se zákonem.

Doporučované