Hlavní obsah

Jezdí s ním Flixbus a říká: Česko je mlýnek na maso, jde jen o peníze

Pavel Steiner je šéf firmy Umbrella Mobility, která patří mezi největší evropské smluvní partnery FlixBusu.Video: Zuzana Hodková

 

Reklama

Jeho společnost nyní čeká investice za 900 milionů korun. Loňský rok byl pro firmu Umbrella Mobility nejlepší v historii. Zatímco účet za covid Pavel Steiner vyčíslil na více než miliardu, rok 2023 přinesl tržby přes tři miliardy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

V devadesátých letech se živil fotbalem, dnes jsou jeho svět autobusy. Pavel Steiner má ve své společnosti Umbrella mobility 370 vozů, zaměstnává 1300 lidí v celé Evropě a patří mezi největší partnery zeleného dopravce FlixBus. A kromě Česka vyhrává zakázky také v Německu.

Česko? Kvalitu zválcuje nízká cena

„Princip hromadné dopravy v obou zemích je víceméně stejný, ale podmínky výběru už jsou jiné. V Česku je vše vypsané jenom na cenu, v Německu je to více na kvalitu. Tam je to opravdu hodně obšírné a nemůže se stát, že zakázku dostane někdo s dumpingovou cenou,“ říká Pavel Steiner s tím, že v Česku je jediný klíč, a to je cena z bodu A do bodu B.

„V Česku je to takový mlýnek na maso, kam se všechno hodí a vypadne z toho ten, kdo pojede za co nejmenší peníze. Je jedno, jakým vozovým parkem pojede i jestli má lidi,“ dodává a říká, že to se pak projevuje i v platových podmínkách českých řidičů.

Rozdílná je pak samozřejmě i cena, kterou platí cestující tady a v Německu.

„Teď vyhráli příměstskou oblast ve Středočeském kraji s cenou přes dvě eura. Pokud by byla stejná soutěž v Německu, bude to kolem 3,45 eura,“ dodává Steiner. Podle něj ve Středočeském kraji jeho firma zkoušela všechny tendry, uspěla v jediném – tam, kde si díky blízkosti svého zázemí mohla dovolit cenu postavit velmi nízko. „Ta šance v České republice vyhrát s kvalitním vozovým parkem a službou, která k tomu náleží, je hodně malá,“ dodává.

Nejlepší rok v historii

Loni si Umbrella připsala nejlepší rok v historii. Zatímco účet za covid v minulosti Pavel Steiner vyčíslili na více než miliardu, rok 2023 přinesl tržby více než tři miliardy.

Aktuálně firmu čeká investice 900 milionů. „Každoročně měníme zhruba 25–30 autobusů, teď jsme navíc vyhráli zakázku v Německu, kde bude potřeba zhruba 33 autobusů.

Zrovna minulý týden jsme se s finančním ředitelem bavili, že letos budeme financovat vozový park zhruba za 680 milionů. Výběrové řízení v Německu znamená dalších deset milionů eur, které budou potřeba,“ říká Steiner.

Bezemisní autobusy? Minimálně 10 procent navíc v ceně

Právě kvůli potřebě obřích investic se proto firma už dnes děsí momentu, kdy kvůli evropským normám bude muset být dálková i hromadná doprava bezemisní.

„Je to politická záležitost. Politici ten přechod nakonec trochu zvolnili, protože věděli, že to nikdo nezaplatí,“ říká s tím, že aktuální verze normy Euro 7 v případě autobusů znamená, že každý autobus podraží o deset procent. „V ten moment si musí všichni uvědomit, že se zvedne vše okolo. Tedy i cena jízdného. A najednou se všichni budou divit, že to stojí tolik peněz,“ dodává. A připomíná, že podle něj to pro dopravce znamená jen problémy – nákladnou obnovu vozového parku a nákladné školení zaměstnanců.

Investor? Kvůli covidu si nadělal do textilu

V minulosti Steiner přizval do Umbrelly investora – skupina RSBC finančníka Roberta Schönfelda však vydržela jen tři měsíce a v covidu, kdy trh zamrzl, mu odprodala svou polovinu zpět s výraznou slevou. „Je potřeba říci, že RSBC mělo smůlu na načasování – přišel covid. Na druhou stranu by mě v životě nenapadlo, že si za tři měsíce nadělají do textilu a utečou jako malé děti,“ dodává Steiner.

Steiner také říká, že kvůli jedné špatné zkušenosti určitě nezanevře na to, aby do firmy partner či investor přišel. Zároveň trvá na tom, že to nemůže být někdo, kdo jen přinese peníze a bude čekat, jak mu rostou. Investoři a dokonce i kupci se prý hlásí. O prodeji ale neuvažuje. Naopak – minulý týden převzal dopravní firmu v Německu, která se v Sasku zaměřuje na příměstskou dopravu a závazkovou dopravu. Název společnosti nechce až do zápisu v Obchodním rejstříku sdělovat – investice však byla ve výši 1,2 milionu eur.

V Česku se podle něj na rozdíl od Německa příliš firmy neprodávají. „Češi budou pytlíkovat ten svůj byznys, dokud to nějak půjde. Je hromada lidí, kteří si neumí představit, že by to prodali někomu jinému. A pokud ano, tak představa za kolik je dost nesmyslná. Dostávám nabídky, a když řeknu: Budeme se bavit konkrétně, šestkrát EBITDA, víc ne a chci vědět, co všechno v tom je, tak kolikrát ani nevědí, jakým jazykem na ně mluvím,“ dodává.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Reklama

Doporučované