Hlavní obsah

Expert: Náklaďákům hrozí přísné euronormy. Pokud projdou, všechno zdraží

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Petr Novák v AutoSAP zastupuje dodavatele do automobilového průmyslu. Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

 

Reklama

Ceny osobních aut rostou i kvůli kvůli přísným emisním normám. A nově budou nejspíš zdražovat i náklaďáky a autobusy. Jejich výrobce totiž děsí norma Euro 7, která je podle nich i po „zjemnění“ příliš přísná.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Zatímco výrobci osobních automobilů hrozbu nové normy Euro 7 nejspíš zažehnali, automobilky zaměřené na nákladní vozy a autobusy ale ještě očekávají problémy.

Evropská komise chtěla pomocí normy Euro 7 omezit emise automobilů. Nakonec se však na stole objevil kompromisní dokument, který byl nejen pro Českou republiku, velkého kritika původního návrhu, přijatelný. Automobilky by tak měly snižovat emise nových vozů méně a zároveň by měly mít na přípravu změn delší dobu.

Nová pravidla by měla zůstat na úrovni, kterou už dnes obsahuje platná emisní norma Euro 6. Pokud jde ale o nákladní automobily, limity budou o něco přísnější.

Normu zatím schválil výbor pro životní prostředí. V listopadu o něm bude hlasovat celé plénum Evropského parlamentu a pak budou následovat takzvané trialogy, které jsou stěžejní součástí přijímání unijních norem.

Náklaďáky bez emisí prodraží dopravu

„Evropská komise tam předložila první návrh, který byl velice striktní a velice agresivní. Teď došlo k prvním pozměňovacím návrhům, ale i tam je to obrovský tlak. Pokud se ale budeme bavit o nákladních automobilech, je tam závazek snížit emise CO2 do roku 2030 o 45 procent. Do roku 2035 pak o 65 procent, ta v roce 2040 o devadesát procent,“ říká v pořadu Inside Talks expert na automobilový průmysl Petr Novák z koncernu JTEKT s tím, že stanovené limity jsou velký problém a znamenají obří investice.

„78 procent zboží v Evropě je dopravováno kamionovou dopravou. Pokud tam bude tento závazek, hrozí nárůst cen pro všechny z nás. Nejlevnější nákladní automobil stojí jednotky milionů, pokud se ale budeme bavit o těch elektrifikovaných, je cena dvoj- až trojnásobná. To se musí někde projevit,“ dodává Novák s tím, že v autobusech není situace lepší.

Městské autobusy na elektřinu

„Prvotní návrhy komise byly, že do roku 2030 musí být příměstské a městské autobusy plně elektrifikované. To je šílený závazek i vzhledem k tomu, že příměstské autobusy jsou i v menších městech, kde dnes není žádná infrastruktura,“ vysvětluje Novák.

Podle něj totiž i přes to, že nakonec došlo ke změně návrhu a posunu o dalších pět let, musí být do roku 2035 sto procent městských autobusů elektrifikovaných. „Jestli je to reálné, ukáže čas, ale rok 2035 je šibeniční termín. Už proto, že u nákladních automobilů a autobusů je cyklus uvádění nových modelů na trh delší než v osobních autech,“ říká Novák.

Zatímco u osobních vozů mělo v boji proti normám Česko podporu řady dalších zemích, podpora nákladní dopravy prý zaostává. „Překvapivě to další členské státy nijak neřešily,“ dodává Novák s tím, že taková regulace znamená jediné – navýšení cen jízdného.

Kvůli normám auto dražší až o 50 tisíc korun

Novák tvrdí, že už teď stávající legislativa a aktuální normy ceny automobilů v Evropě prodražují. „Studie, které jako AutoSAP máme, ukazují, že na základě současných emisí vozy zdražily o 50 tisíc korun,“ dodává.

Aktuálně platná norma Euro 6 totiž stanovuje v emisích oxidu uhličitého u prodávaných automobilů limit 95 g na kilometr. To u naftových aut odpovídá spotřebě 3,6 l na 100 kilometrů.

Tesla vydělává prodejem zelených kreditů

„Výrobci si skutečně uvědomili, že nemají jinou možnost než snižovat spotřebu u stávajících vozových parků a elektrifikovat, protože tam se počítají nulové emise,“ dodává Novák. Podle něj je další cestou, jak limity splnit, nákup kreditů od výrobců, kteří mají své flotily stoprocentně elektrické. „Tesla v roce 2022 vydělala 1,6 miliardy dolarů jenom tím, že prodávala tyto kredity,“ říká Novák.

Inside Talks

Pořad, ve kterém bude Zuzana Hodková se stálým týmem expertů rozebírat zákulisí byznysu. Tito insideři popíší, jakými tématy žijí průmysl, potravinářství, reality, startupy, finance, energetika nebo automobilový průmysl, a vysvětlí klíčové momenty a souvislosti.

Insidery je tato skupina šéfů:

  • Tomáš Kolář z Linetu
  • Petr Palička z realitní divize Penty
  • Petr Novák z divize automotive společnosti JTEKT
  • Tomáš Spurný z Moneta Money Bank
  • Ondřej Fryc z Reflex Capital
  • Martin Durčák z ČEPS
  • Karel Pilčík z MP Krásno
Foto: Seznam Zprávy

Inside Talks. Každý pátek na SZ Byznys.

Padla už i pokuta za překročení limitů - v roce 2020 překročila flotila koncernu Volkswagen závazek 95 g CO2 na kilometr o půl gramu. Automobilový kolos za to musel zaplatit 250 milionů euro.

Norsko jen elektrické

I proto se teď automobilky snaží co nejvíce vyrábět a prodávat elektromobily. Nisan oznámil, že každé jeho nové auto uvedené v Evropě bude elektrické a koncern VW končí s prodejem vozů s benzinovými a dieslovými motory v Norsku. Jenže zatímco v Norsku jsou obrovské dotace na nákup elektromobilů a úlevy v podobě poplatků za parkování či dálniční známky, v Česku nic podobného není.

„Jsme jedna z mála zemí v Evropské unii, která podporu ve formě dotací pro nákup elektrických vozidel pro fyzické osoby nemá,“ dodává Novák.

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Reklama

Doporučované