Hlavní obsah

Kellnerovi proti Berlusconiovým: bitva o vliv v německé televizi

Foto: T. Schneider, Shutterstock.com

O vliv v německé společnosti ProSieben usilují Renáta Kellnerová i Pier Berlusconi.

aktualizováno •

Italská MFE rodiny Berlusconiových znovu útočí na německou mediální společnost ProSieben. Tentokrát se utkává s českou investiční skupinou PPF Renáty Kellnerové.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Německá televizní skupina ProSiebenSat.1 se ocitla v centru soupeření dvou velkých investorů o to, kdo bude určovat budoucnost jednoho z největších komerčních mediálních domů v Evropě.

Na jedné straně je MediaForEurope (MFE), televizní skupina kontrolovaná italskou rodinou Berlusconiů, která před pár dny zvýšila svou nabídku na převzetí ProSiebenSat.1, přičemž ji ohodnotila na zhruba 2,2 miliardy eur (54 miliard korun). Na druhé straně je česká investiční skupina PPF rodiny Renáty Kellnerové. Každá skupina představuje jinou vizi budoucnosti evropského mediálního trhu v době, kdy tradiční televize čelí tlaku amerických streamovacích gigantů.

Bývalý italský premiér a mediální magnát Silvio Berlusconi (zemřel 2023), otec současného šéfa MFE Piera, se o německou mediální firmu zajímal už před dvaceti lety. V roce 2006 zvažoval pětimiliardovou nabídku na převzetí ProSiebenSat.1.

Dluhy MFE

Jeho zájem tehdy vyvolal politickou debatu o vlastnictví médií v Německu. Proti Berlusconimu se postavila středolevá vláda kancléře Gerharda Schrödera, a možná i díky tomu německou stanici tehdy nezískal. K myšlence se ale vrátil jeho syn Pier Silvio v roce 2019, přičemž dnes Berlusconiovi vlastní v ProSiebenSat.1 přes 30 procent.

„Je třeba se zaměřit na vybudování toho, co tady zatím chybí: silné, evropské skupiny dostatečné velikosti s lokálními kořeny, která by byla schopna konkurovat na globální úrovni. To by nám umožnilo spojit trhy, posílit redakční nabídku a vytvořit novou hodnotu jak pro diváky, tak pro investory,“ uvedl Pier Silvio Berlusconi, který vede rodinné televizní společnosti v Itálii a ve Španělsku.

Berlusconi podal dobrovolnou veřejnou nabídku na převzetí ProSiebenSat.1 letos v březnu. V reakci na protinabídku české PPF ji pak před pár dny zvýšil na 4,48 eur za akcii v hotovosti a 1,3 nově vydané akcie MFE. Berlusconi tak aktuálně nabízí za jednu akcii ProSieben přibližně 8,15 eur (závisí to na pohybu akcií MFE).

Podle analýzy Bloomberg Intelligence však MFE čelí významným finančním omezením. Na přelomu roku si na své expanzivní plány vzala půjčky v celkové výši 3,4 miliardy eur, což nyní omezuje její finanční možnosti v nabídkové válce.

Výpočty naznačují, že společnost si může dovolit hotovostní složku pouze do výše přibližně 5 eur za akcii, protože potom by riskovala porušení dluhových závazků. Pro akcionáře ProSieben tak není moc atraktivní, že dostanou v hotovosti jen část a zbytek v akciích italské MFE. Berlusconiho firma na zaslané otázky SZ Byznys nereagovala.

Česká PPF Group odpověděla v květnu vlastní nabídkou. PPF nabídla za akcii 7 eur v hotovosti, což představovalo významnou prémii jak oproti tržní ceně, tak oproti původní nabídce MFE. PPF v pátek ráno oznámila, že svou nabídku zvyšovat nebude, protože ji považuje za výhodnější.

„Upozorňujeme akcionáře, aby pečlivě zvážili všechny okolnosti a náležitosti obou nabídek, protože se podstatně odlišují. Akcie MFE třídy A byly v minulosti relativně nelikvidní. Současně není jisté, zda akcionáři budou moci při jejich prodeji realizovat plnou hodnotu implikovanou celkovou nabídkou,“ uvedl Kasper Taczek, investiční ředitel PPF Group.

Podle Taczka je nabídka PPF ve výši 7 eur za akcii v hotovosti výhodnější i vůči aktualizované Berlusconiho nabídce, protože stávajícím akcionářům poskytuje jistotu, že na svém účtu po prodeji uvidí opravdu tuto částku. Podle něho toto nabídka MFE nezaručuje, a to z důvodu možné nelikvidity a nejistoty ohledně vývoje ceny jejích akcií.

PPF vlastnila v době nabídky 14,94 procenta akcií německé firmy a chce zvýšit svůj vliv, respektive zabránit Berlusconimu, aby německou mediální firmu v budoucnu ovládl. Podle Bloomberg Intelligence cílí PPF na podíl těsně pod 30procentní hranicí. Současná 7eurová nabídka PPF pro odkup akcií běží do 13. srpna, aktualizovaná nabídka MFE pak až do konce srpna.

Panevropská strategie

Berlusconi dlouhodobě tvrdí, že výhody jeho plánů s ProSieben jsou jasné: spojením se ušetří náklady, televizní obsah bude dostupný pro širší publikum a především se zvýší příjmy z reklamy, která se bude prodávat ve větším balíku. MFE vidí ProSieben jako klíčovou součást plánované celoevropské mediální skupiny schopné konkurovat americkým streamovacím gigantům jako Netflix a Amazon.

Analytici jsou však skeptičtí. „Jsou přesvědčeni, že budou schopni oslovit globální inzerenty s celoevropskou alternativou ke Googlu nebo k YouTube. Mohou to zkusit. Ale i když budete mít Itálii, Španělsko a Německo, nemáte celou Evropu,“ uvedl například analytik televizního trhu François Godard z Enders Analysis.

PPF Group, kterou ovládá Renáta Kellnerová s rodinou, nevěří, že je budoucnost v celoevropské televizi. Spíš věří v silné lokální stanice s lokálním obsahem a také lokálními příjmy z reklamy, které jsou spojeny do volného většího celku, který používá stejné distribuční kanály, například společnou streamovací platformu pro pevná i mobilní zařízení.

PPF, která působí v televizním byznysu ve střední a východní Evropě a Skandinávii, tvrdí, že chce zachovat nezávislost ProSiebenSat.1. Současně také na rozdíl od MFE netlačí na rychlý prodej majetku, který německá společnost vlastní, ale netvoří základní část byznysu. Jde třeba o online obchody jako Flaconi.de a Parship Meet.

Zásah německé vlády

Situace získala politický rozměr, když se do sporu – podobně jako před 20 lety – vložila německá vláda. Německý ministr kultury Wolfram Weimer pozval Piera Silvia Berlusconiho na schůzku, kde chce projednávat nezávislost a svobodu médií. „Změna ve vlastnické struktuře nesmí vést k omezení novinářské nezávislosti,“ uvedl Weimer.

Souboj o ProSieben tak odráží širší změny na evropském mediálním trhu. Tradiční televizní skupiny čelí klesajícím příjmům z reklamy a rostoucí konkurenci streamovacích služeb. A musí se transformovat na moderní technologické firmy. Česká PPF chce být u toho.

Doplnili jsme aktuální vyjádření skupiny PPF.

Související témata:
MediaForEurope (MFE)

Doporučované