Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
2700 kurýrů, 1100 automobilů a sedm milionů rozvezených objednávek ročně. Logistická společnost DODO má za sebou úspěšný rok. V pilotním provozu nastartovala rozvoz balíků v přesných hodinových slotech podle přání zákazníka a vykázala zatím rekordní tržby, které se vyšplhaly na 1,7 miliardy korun.
V příštím roce společnost očekává, že se její hospodaření už překlopí do zisku. „Dnes jsme sice ziskoví na každé objednávce, ale stále investujeme spoustu peněz do rozvoje. To je jediný důvod, proč zatím nejsme ziskoví celkově,“ vysvětluje v rozhovoru pro SZ Byznys Michal Menšík, šéf logistické společnosti DODO. Jen do technologií podle něj společnost investovala zhruba 15 milionů eur a díky tomu je schopna pojmout současné množství objednávek a zásilek. „Myslím, že teď už budeme na těchto investicích víc a víc kapitalizovat,“ věří Menšík.
Nečekaná krize
DODO si nedávno prošlo turbulentním vývojem – společnost, která pravidelně bodovala v žebříčcích nejrychleji rostoucích evropských firem v roce 2023, náhle zpomalila a začala propadat. „Přišla válka na Ukrajině, všechna naše auta jezdí na plyn a ten byl najednou desetkrát dražší. Poptávka po e-commerce klesla a naši zákazníci se spíš trápili. Najednou vůbec neměli čas řešit lepší službu pro zákazníka a rychlejší doručování. E-commerce obecně moc nerostlo. Tohle byly ty hlavní důvody,“ zpětně vysvětluje Michal Menšík a přiznává, že možná tehdy mělo DODO víc zpomalit.
„Beru to jako svou manažerskou chybu a ponaučení. Měl jsem za tu ruční brzdu zatáhnout dřív, a ne se tak horlivě snažit. Celkově v těch časech musí být člověk rozvážnější. Jenomže válka přišla měsíc po našem podpisu smlouvy s investorem (1,5 miliardy korun vložili do firmy Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, pozn. red.) a ta investice byla postavená s určitým byznys plánem. Dnes se na to už nedá vymlouvat, ale měli jsme se k tomu tehdy postavit lépe,“ říká Menšík.
Doručení v hodinových slotech versus úložné boxy
Už loni se ale DODO vrátilo na růstovou trajektorii a teď se snaží prosadit s takzvaným slotovým doručováním - tedy naprostým opakem doručování do boxů, který naopak v Česku razí další velcí hráči na trhu rozvozu a doručování, jako je třeba PPL či Zásilkovna.
„Boxy vznikly proto, že vám to firmy neuměly doručit v čas, který chcete. Když dostanete zprávu: ‚zboží doručíme zítra od devíti do devíti‘, je to pro zákazníka složité. V tomto dávají boxy velký smysl, ale já věřím, že slotová služba a kvalitní doručování na trhu své místo určitě má. V zahraničí je spousta příkladů, které nám ukazují, že to bude fungovat,“ je přesvědčený Menšík.
Službu, která je v Česku známá u doručování potravin a ve velkém ji provozují známé firmy jako Rohlík či Košík, společnost DODO zatím u balíků jen testuje, zejména u léků či rozvozu alkoholu.
Dosud šlo o cenu - teď přichází kvalita
„V posledních dvou letech dělal každý vše pro to, aby byla co nejlepší cena a kvalita služeb nehrála zas až takovou roli. Když se chcete ale odlišit od konkurence, věřím, že hlavní bude právě kvalita služby,“ říká Menšík.
Zatím je pro DODO stále největším trhem Česko, ale už brzy by se mělo jedničkou stát Německo. „Roste i Maďarsko, ale další expanzi jsme teď pozastavili. Právě z toho důvodu, že se soustředíme na stávající velké trhy,“ dodává Menšík. Firmu také čeká přechod z plynové automobilové flotily na elektrickou.
„V určitou dobu byl pro nás plyn ideální, ale tyhle časy jsou pryč. Teď koukáme do budoucna na elektriku. Tady je ale primární infrastruktura,“ dodává Menšík.