Článek
Pop Mart, výrobce velmi populárních panenek Labubu, oznámil, že po srpnovém uvedení miniaturních verzí těchto hraček s motivem monster na trh došlo k prudkému nárůstu prodeje.
Čínská firma uvádí, že její globální tržby za tři měsíce do konce září vzrostly oproti předchozímu roku o přibližně 250 %.
K tomuto nárůstu přispěl prodej mimo Čínu, kde například tržby v Americe vzrostly o více než 1200 % a v Evropě o více než 700 %.
Aktuální údaje o ziscích navazují na nedávnou sérii silných prodejů společnosti Pop Mart. Její akcie tento týden v Hongkongu posílily o více než 5,5 %, což jí přineslo tržní hodnotu přibližně 45,5 miliardy dolarů, v přepočtu asi 955 miliard korun, píše BBC.
Labubu vytvořil hongkongský ilustrátor Kasing Lung už v roce 2015, když publikoval sérii knih The Monsters, což je kolekce příběhů a ilustrací fantazijních bytostí inspirovaných evropskými pohádkami.
Skutečnou slávu jí ale přinesla až spolupráce s čínskou Pop Mart, která v roce 2019 zařadila postavičku do své série tzv. blind box hraček – tedy malých krabiček, v nichž zákazník předem neví, kterou figurku dostane. Tajemství obalu a možnost získat vzácné edice vyvolávají u sběratelů silnou motivaci nakupovat opakovaně a kompletovat celé sady. Tato marketingová metoda byla kritizována za to, že podporuje hazardní chování a kompulzivní nakupování.
„Za značkou Labubu stojí čínská společnost Pop Mart, která není jen výrobcem hraček, ale i silným hráčem na kapitálových trzích. Firma vstoupila v roce 2020 na hongkongskou burzu a v letošním roce si získala pozornost celého trhu,“ upřesňuje Petra Hrdličková, investiční analytička Swiss Life Select.
Co by vás mohlo zajímat o hračce Labubu
V současnosti Pop Mart provozuje přes dva tisíce prodejních automatů neboli „roboshopů“ po celém světě. Kamenné obchody pak jsou ve více než 30 zemích světa, od USA a Velké Británie až po Austrálii nebo Singapur.
Labubu se stalo vyhledávaným předmětem pro sběratele, kteří jsou ochotni stát dlouhé fronty, a přitom často nevědí, co v jejich krabičce bude. Propracovaný marketing vede k dalším a dalším nákupům. Okamžitě se také objevily padělky, kterým se říká Lafufu, a miliony těchto náhražek zaplavily celou Evropu.
Labubu se prosadilo zejména v USA díky podpoře celebrit, jako jsou Kim Kardashian a Lisa z K-popové skupiny Blackpink. Globální úspěch Labubu si Peking pochvaluje. Státní tisková agentura Nová Čína v červnu uvedla, že to „ukazuje přitažlivost čínské kreativity, kvality a kultury v jazyce, kterému svět rozumí“, a zároveň dává každému šanci vidět „skvělou Čínu“.
Partnerství s významnými jmény, jako je Coca-Cola a manga franšíza One Piece, také pomohlo zvýšit profil Labubu po celém světě. Například Labubu v životní velikosti se letos v Pekingu vydražila v přepočtu za zhruba 3,5 milionu korun.
Společnost začala prodávat své akcie na hongkongské burze v roce 2020 a od té doby jejich cena vzrostla o více než 280 %.
Akcie Pop Martu ale také v posledních týdnech poklesly kvůli obavám, které vyjádřila například investiční banka JPMorgan z Wall Street, že jsou nadhodnocené a že firma pravděpodobně nedokáže udržet popularitu svých hraček.
















