Hlavní obsah

Menší verze příšerek vydělává velké peníze. Labubu našlo další zlatou žílu

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Milovaná i proklínaná hračka Labubu od čínské firmy Pop Mart má nový způsob, jak vydělávat miliardy. Poté, co se začala prodávat její zmenšená verze, akcie společnosti prudce poskočily. Vývoje si všiml britský server BBC.

Článek

Pop Mart, výrobce velmi populárních panenek Labubu, oznámil, že po srpnovém uvedení miniaturních verzí těchto hraček s motivem monster na trh došlo k prudkému nárůstu prodeje.

Čínská firma uvádí, že její globální tržby za tři měsíce do konce září vzrostly oproti předchozímu roku o přibližně 250 %.

K tomuto nárůstu přispěl prodej mimo Čínu, kde například tržby v Americe vzrostly o více než 1200 % a v Evropě o více než 700 %.

Aktuální údaje o ziscích navazují na nedávnou sérii silných prodejů společnosti Pop Mart. Její akcie tento týden v Hongkongu posílily o více než 5,5 %, což jí přineslo tržní hodnotu přibližně 45,5 miliardy dolarů, v přepočtu asi 955 miliard korun, píše BBC.

Labubu vytvořil hongkongský ilustrátor Kasing Lung už v roce 2015, když publikoval sérii knih The Monsters, což je kolekce příběhů a ilustrací fantazijních bytostí inspirovaných evropskými pohádkami.

Skutečnou slávu jí ale přinesla až spolupráce s čínskou Pop Mart, která v roce 2019 zařadila postavičku do své série tzv. blind box hraček – tedy malých krabiček, v nichž zákazník předem neví, kterou figurku dostane. Tajemství obalu a možnost získat vzácné edice vyvolávají u sběratelů silnou motivaci nakupovat opakovaně a kompletovat celé sady. Tato marketingová metoda byla kritizována za to, že podporuje hazardní chování a kompulzivní nakupování.

„Za značkou Labubu stojí čínská společnost Pop Mart, která není jen výrobcem hraček, ale i silným hráčem na kapitálových trzích. Firma vstoupila v roce 2020 na hongkongskou burzu a v letošním roce si získala pozornost celého trhu,“ upřesňuje Petra Hrdličková, investiční analytička Swiss Life Select.

V současnosti Pop Mart provozuje přes dva tisíce prodejních automatů neboli „roboshopů“ po celém světě. Kamenné obchody pak jsou ve více než 30 zemích světa, od USA a Velké Británie až po Austrálii nebo Singapur.

Labubu se stalo vyhledávaným předmětem pro sběratele, kteří jsou ochotni stát dlouhé fronty, a přitom často nevědí, co v jejich krabičce bude. Propracovaný marketing vede k dalším a dalším nákupům. Okamžitě se také objevily padělky, kterým se říká Lafufu, a miliony těchto náhražek zaplavily celou Evropu.

Labubu se prosadilo zejména v USA díky podpoře celebrit, jako jsou Kim Kardashian a Lisa z K-popové skupiny Blackpink. Globální úspěch Labubu si Peking pochvaluje. Státní tisková agentura Nová Čína v červnu uvedla, že to „ukazuje přitažlivost čínské kreativity, kvality a kultury v jazyce, kterému svět rozumí“, a zároveň dává každému šanci vidět „skvělou Čínu“.

Partnerství s významnými jmény, jako je Coca-Cola a manga franšíza One Piece, také pomohlo zvýšit profil Labubu po celém světě. Například Labubu v životní velikosti se letos v Pekingu vydražila v přepočtu za zhruba 3,5 milionu korun.

Společnost začala prodávat své akcie na hongkongské burze v roce 2020 a od té doby jejich cena vzrostla o více než 280 %.

Akcie Pop Martu ale také v posledních týdnech poklesly kvůli obavám, které vyjádřila například investiční banka JPMorgan z Wall Street, že jsou nadhodnocené a že firma pravděpodobně nedokáže udržet popularitu svých hraček.

Doporučované