Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Začátek školního roku je pro výrobce školních batohů vrchol sezony. „U nás ve společnosti každoročně poslední dva až tři měsíce vládne čilý ruch. Na skladě se naši zaměstnanci a brigádníci nezastaví, podniková prodejna je plná od rána do odpoledne,“ říká obchodní ředitelka společnosti Topgal Hana Večerková.
Právě v období od června do srpna se podle ní uskuteční zhruba 70 procent všech prodejů.
Češi stále šetří
Letošní sezona je podle Večerkové podobná těm předchozím. „Nevnímáme nějaké velké výkyvy, držíme stabilní prodeje a čísla jsou uspokojivá,“ vysvětluje. Přiznává ale, že Češi i nadále zvažují své výdaje. „Ano, Češi pořád šetří,“ potvrzuje Večerková.
Pro výrobce to znamená i tlak od levnější konkurence, hlavně z Asie, která na trh přichází s batohy za zlomek ceny. „Je to náročné, ale rodiče přemýšlejí i ekonomicky. Rozhodují se, jestli koupí batoh za šest set korun, ale budou ho muset kupovat každý rok, nebo investují do batohu, který vydrží tři roky,“ vysvětluje. Roli samozřejmě hraje i to, zda jde o prvňáčka, pro kterého chtějí rodiče to nejlepší, ale zároveň toho musí kupovat relativně nejvíce, a móda, která se mění každou sezonu.
Přesto se ani česká značka, jež se orientuje na kvalitnější, ale tedy i logicky dražší batohy, nevyhnula krokům, které výrobní náklady snížily. Už před více než dvaceti lety přesunula výrobu do Číny.
V evropských podmínkách by se podle obchodní ředitelky společnosti totiž proces ekonomicky nevyplatil. „Výroba batohu obsahuje minimálně sto kroků, z nichž většina je manuálních,“ popisuje Večerková. A právě lidská práce je jedna z nejdražších položek výroby.
Návrat do Evropy si už nedokáže představit. „Klíčové komponenty, třeba zipy, se v Evropě nevyrábějí. Dvě největší firmy na světě jsou v Číně a v Japonsku. Ty se sem stejně musí dovážet,“ dodává.
Na rychlé trendy není čas
Právě složitost výroby je i důvodem, proč je pro firmu obtížné přizpůsobovat se rychle se měnícím trendům v dětské módě. „Naše reakce na trendy může být v řádu měsíců, spíše ale roku,“ říká Večerková. Krátkodobé fenomény, které mezi dětmi vznikají prakticky ze dne na den, proto Topgal nestihne zachytit. „Na labubu asi reagovat nebudeme,“ dodává a s nadsázkou tak připomíná aktuální módu postaviček od čínské firmy Pop Mart.
Nové kolekce se připravují s velkým předstihem. „Už nyní finalizujeme objednávku na další sezonu,“ popisuje obchodní ředitelka. Do nabídky se proto dostávají spíše motivy, které mají delší životnost, například pixel art grafika známá z her typu Minecraft. „To není jen o Minecraftu, je to celý styl grafiky, který je trendový napříč výrobky,“ vysvětluje.
Podle Večerkové se mění i samotné preference dětí. „Vidíme, že děti dnes dospívají rychleji. Dříve si barevnější motivy vybíraly delší dobu, minimalistické černé nebo šedé batohy chtěly až na střední škole. Dnes přicházejí do čtvrté třídy a už chtějí jednoduchý tmavý batoh,“ říká.
Topgal a konkurence na trhu
- Společnost v září 1993 založili Radomír a Dana Bryndovi.
- Obrat skupiny dosáhl v roce 2024 přes 200 milionů korun.
- Ročně společnost vyrobí kolem 100 tisíc batohů.
- Kromě českého trhu působí na Slovensku, v Maďarsku, Polsku a v Německu.
Kromě společnosti Topgal v Česku vyrábějí školní batohy například společnosti Stil nebo Baagl.
Směr zahraničí
Topgal se vedle českého trhu snaží prosadit i v zahraničí. Před dvěma lety vstoupil do Německa nejprve přes internetová tržiště a letos spustil vlastní doménu pro německé zákazníky. „Byla to cesta, jak si trh osahat. Dosavadní výsledky jsou zatím z posledních měsíců, ale zpětná vazba zákazníků je pozitivní a míra vratek je nízká,“ říká Večerková.
Firma se zároveň připravuje na širší expanzi v Evropě. Otevřela anglickou internetovou doménu, která má obsluhovat více zemí, a sází hlavně na online prodej. „Češi jsou k internetovým nákupům otevření a platí to i jinde v Evropě. Lidé jsou dnes zvyklí objednat si zboží domů, vyzkoušet ho a v případě potřeby vrátit,“ uzavírá obchodní ředitelka.
Agenda
Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.
Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.
Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.