Hlavní obsah

Devět zubů a tisíc procent. Čínská hračka Labubu pobláznila burzu

Foto: Shutterstock.com

Zubatá figurka Labubu s dlouhýma špičatýma ušima.

Figurka s roztomilým úsměvem pobláznila svět a z čínské firmy Pop Mart udělala burzovní hvězdu. Sběratelská mánie kolem Labubu žene prodeje i ceny akcií do závratných výšin a vytváří fronty před obchody i rekordní aukce.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Zubatá figurka Labubu s dlouhýma špičatýma ušima se během jediného roku stala globálním fenoménem a proměnila čínskou firmu Pop Mart v jednoho z nejrychleji rostoucích hráčů v zábavním průmyslu. Popularita postavičky žene vzhůru nejen prodeje hraček, ale i cenu akcií na hongkongské burze.

Labubu vytvořil hongkongský ilustrátor Kasing Lung už v roce 2015, když publikoval sérii knih The Monsters, což je kolekce příběhů a ilustrací fantazijních bytostí inspirovaných evropskými pohádkami.

Skutečnou slávu jí ale přinesla až spolupráce s čínskou Pop Mart, která v roce 2019 zařadila postavičku do své série tzv. blind box hraček – tedy malých krabiček, v nichž zákazník předem neví, kterou figurku dostane. Tajemství obalu a možnost získat vzácné edice vyvolávají u sběratelů silnou motivaci nakupovat opakovaně a kompletovat celé sady.

V mnoha případech je jedinou cestou, jak získat konkrétní figurku, sekundární trh, kde ceny rostou raketově – čím vzácnější postavička, tím vyšší částka.

Cena běžné figurky se pohybuje v rozmezí 400 až 500 korun, na sekundárním trhu ale některé vzácné kusy dosahují desítek i stovek násobků své původní ceny.

Fronty, aukce i pomoc celebrit

„Z investičního pohledu představuje Pop Mart učebnicový příklad firmy, která dokázala monetizovat kulturní trend. Značka si vytvořila loajální komunitu, zvládla e-commerce, omezenou nabídku i silnou produktovou cykličnost,“ říká Petra Hrdličková, investiční analytička Swiss Life Select.

Model založený na vzácnosti a limitovaných edicích se ukázal jako zlatý důl. Fronty před prodejnami, losování o možnost koupě a následně raketově rostoucí ceny na sekundárním trhu se staly běžným obrázkem nejen v Číně, ale i ve Spojených státech či v Evropě.

Labubu v životní velikosti se letos v Pekingu vydražila v přepočtu za zhruba 3,5 milionu korun.

K rozšíření fenoménu pomohly i celebrity a sociální sítě. Například americká mediální osobnost první velikosti, slavná Kim Kardashian, ukázala svou sbírku Labubu a módní média zmiňovala i zpěvačku Rihannu s přívěsky na kabelkách. Na sociálních sítích jako TikTok a Instagram se masově šíří videa, v nichž lidé rozbalují tajemné krabičky s figurkami, a v některých městech se Labubu proměnila ve vyhledávaný suvenýr. YouTube je zase zaplaven monotónními písničkami a říkankami ke kresleným skečům s Labubu.

Rekordní čísla a raketový růst akcií

Popularita je tak vysoká, že Pop Mart musel v Číně zavést limity nákupů a místy i dočasně pozastavit prodeje, aby zvládl přetížení svých obchodů. Do hry vstoupily i bezpečnostní orgány – britské úřady varovaly před nebezpečnými padělky figurky, které mohou představovat riziko pro děti. V médiích se těmto kopiím někdy přezdívá „Lafufu“.

„Za značkou Labubu stojí čínská společnost Pop Mart, která není jen výrobcem hraček, ale i silným hráčem na kapitálových trzích. Firma vstoupila v roce 2020 na hongkongskou burzu a v letošním roce si získala pozornost celého trhu,“ upřesňuje Petra Hrdličková, investiční analytička Swiss Life Select.

A výsledky Pop Martu mluví jasně. Tržby za rok 2024 vzrostly o 107 procent na 13,04 miliardy jüanů (zhruba 41,7 miliardy korun) a čistý zisk dokonce o více než 200 procent. Série The Monsters, jíž je Labubu součástí, se na celkových tržbách podílela přibližně jednou čtvrtinou. Obrat této produktové řady meziročně vzrostl o neuvěřitelných 727 procent.

Firma navíc expanduje mimo Čínu – více než třetina tržeb už přichází ze zahraničí. V Americe Pop Mart v prvním čtvrtletí letošního roku zaznamenala zhruba devítinásobný meziroční růst tržeb. Společnost zároveň otevírá nové kamenné prodejny a investuje do zábavních parků pod značkou POPLAND.

Když sběratelství ovládlo trh

  • Pokémon karty (1999, 2020): první velká vlna zájmu přišla už koncem 90. let, druhý boom pak během pandemie. Rekordní aukční ceny šplhaly až k 900 000 USD (Pikachu Illustrator), v soukromých prodejích i přes 5 milionů USD.
  • Beanie Babies (90. léta): plyšové hračky, kolem nichž vznikla bublina s astronomickými cenami, která po roce 2000 rychle splaskla.
  • LEGO limitky: vyprodané sety na sekundárním trhu dlouhodobě rostly v průměru kolem 11 procent ročně (1987–2015), rychleji než zlato i akcie.
  • NFT (2021): digitální „sběratelské obrázky“, jejichž ceny v roce 2021 vystřelily (např. Beeple za 69 milionů USD), ale následně prudce klesly.

Rizika regulace a budoucnost trendu

Na burze mezitím zavládla euforie. Od března 2024 vystřelily akcie Pop Mart na hongkongské burze o více než tisíc procent a hodnota firmy se přiblížila hranici 50 miliard dolarů – tedy zhruba jednoho bilionu korun.

Úspěch ale provázejí i rizika. Čínské úřady už v roce 2023 zpřísnily pravidla pro tzv. „blind boxy“ – zakázaly jejich prodej dětem do osmi let a nařídily uvádět pravděpodobnost výskytu jednotlivých figurek. Letos v červnu pak státní tisk upozornil na riziko „závislosti“ mládeže na sběratelských hračkách. Akcie Pop Mart na varování reagovaly krátkodobým propadem.

„Co když trend Labubu brzy nahradí jiná postavička? Také hrozí regulační hrozba, například čínské úřady zvažují omezení prodeje ‚slepých krabiček‘ kvůli možné závislosti u mladých lidí,“ upozorňuje Hrdličková.

Podle ní je u podobných alternativních aktiv vždy problém s likviditou – tedy s možností rychle je prodat. „Figurku možná prodáte za dvojnásobek, ale také možná nikdy. Stejně jako Pokémon karty nebo LEGO sety, i Labubu může projít vývojem od sběratelské mánie k trvalé značce, nebo rychlému vyhasnutí. To je riziko, které k alternativním investicím vždy patří,“ shrnuje analytička.

Doporučované