Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Němci a Rakušané vlastní podstatnou část tuzemského bankovního trhu. Pavel Řehák ze skupiny Direct ale obrátil běžný scénář naruby. Nedávno koupil malou rakouskou banku A1 a plánuje její expanzi i do Česka.
I když banka, dříve vlastněná rakouským Telekomem, zatím operuje pod původní rakouskou licencí, Direct už teď chystá její přenesení i do České republiky. „Hned po schválení regulátorem začneme rozvíjet podnikání v Rakousku, zároveň ale připravujeme převod licence do Česka, abychom mohli nabídnout bankovní služby i našim klientům tady,“ popsal šéf skupiny pro SZ Byznys.
Jak v Rakousku, tak v tuzemsku má banka sloužit zejména malým a středním firmám, které podle Řeháka narážejí na neefektivitu tradičních finančních domů. „Dnes často trvá vyřízení financování týdny. My věříme, že by to mělo být otázkou hodin. A jde to. Ukazujeme to na našem pojišťovnictví, kde jsme zkrátili dobu výplaty z pěti dnů na 6,5 hodiny.“
Banka dostane nové jméno a půjde do Česka
Banka A1 bude čistě digitální. Vše půjde vyřídit „bez papírů“. Se scoringem klientů, se zpracováním faktur a vyhodnocováním dokumentů pomůže umělá inteligence. Do rozvoje banky se mají investovat stovky milionů korun, sdělil Řehák.
Se jménem A1 se banka rozloučí. V novém jméně se nejspíš objeví Direct. „Velmi pravděpodobně to bude brand, který se bude hlásit k identitě Directu. Máme několik jmen, která teď testujeme, ale určitě to bude něco Direct.“
Celková aktiva A1 Bank činila v roce 2023 přes 70 milionů eur (v přepočtu přes 1,7 miliardy korun). Čistý zisk byl přibližně 3,3 milionu eur (přes 80 milionů korun). V Rakousku patří k nejmenším bankám, přesto vnímá Řehák deal jako přelomový. „Strčili jsme v Rakousku nohu do dveří,“ glosuje další „dobytou“ zemi. Stejně jako na polském a slovenském trhu chce i Rakušanům servírovat další své služby.
Od loňska vlastní Direct i investiční platformu Fondee. Vyrostl ale na pojišťování, zejména automobilů. Před čtyřmi lety začal auta i distribuovat a servisovat pod značkou Direct auto. A od léta už vozy i prodává, ostatně právě prodej aut se má nyní stát jedním z pilířů celé skupiny. V červenci otevřel Direct auto na 25 tisících metrech čtverečních obří autopark v Horních Počernicích s více než tisícovkou vozů, z nichž skoro tři čtvrtiny tvoří ojeté vozy. Celkem má nyní tři pobočky.
V každém krajském městě nový autopark
V této kategorii je přitom v Česku už teď dost těsno. Kromě silné skupiny AAA Auto (která patří pod Aures Holding) tu působí i Auto Esa, Auto Palace, do prodeje zánovních vozů se pustil i Louda Auto.
Podle Řeháka ale prostor pro nového hráče ještě zbývá. Kupující se podle něj u starších aut bojí, že naletí. „My se nepouštíme do ničího rybníka. Slyším od klientů, že je strašně málo možností koupit si auto s klidem na duši. Mají obavy, jestli si koupili auto, které má opravdu tu historii, jakou prodejce uvádí.“
Proto nabízí možnost si auto tři dny vyzkoušet, vrátit ho bez udání důvodu nebo ho během 14 dnů vyměnit za jiné. Že by benefitů zákazníci zneužívali a udělali si z autoparku „půjčovnu zadarmo“ si Řehák nemyslí. „Pilotní provoz běží už rok a půl. Zneužívání jsme nezaznamenali. Věříme, že většina lidí je poctivá, a nedává smysl kvůli 5 % podvodníků komplikovat život těm 95 %, co se chovají fér,“ popisuje Řehák zkušenosti z první olomoucké pobočky.
Jeho expanzní plány jsou ambiciózní. „Chceme být přítomní ve všech krajských městech. V tuto chvíli máme rozjednáno pět dalších poboček. Celkově cílíme na 15 až 20 poboček. A samozřejmě už se koukáme i do Rakouska a Polska.“
Obavu z přísnějších evropských pravidel ohledně ojetých vozů majitel skupiny nemá. „Trh s ojetinami nevymře. V České republice jezdí zhruba 9 milionů aut. Ročně se prodává 1,2 - 1,5 milionu a z toho je nových jen 250 tisíc. Není možné, aby vozový park, který má v průměru 14 let, najednou skočil do tří až pětiletých aut a klienti to ekonomicky unesli,“ míní Pavel Řehák.