Článek
Neštěstí se 14 oběťmi vyšetřuje Národní úřad pro bezpečnost dopravy (NTSB). Podle dosavadních zjištění ze stroje při startu odpadl jeden ze tří motorů a letadlo se pak zřítilo jen několik set metrů od vzletové dráhy.
Americký letecký úřad FAA vydal o víkendu nařízení, podle kterého všechny letouny McDonnell Douglas MD-11 nesmí až do odvolání létat. Úřad podle svého prohlášení došel k závěru, že „nebezpečný stav pravděpodobně existuje, anebo se může vyvinout i u dalších produktů stejného konstrukčního typu“. Nelze tedy vyloučit, že podobná nehoda hrozí i u ostatních letounů stejného typu.
Třímotorový typ MD-11 dnes slouží výhradně u nákladních dopravců. Jeho hlavními provozovateli jsou zásilkové firmy UPS a FedEx.
Zpráva o uzemnění letadel zastihla zásilkové firmy v době, kdy se chystají na nejdůležitější sezónu celého roku. Kurýři by měli po USA v předvánoční době doručovat více než dvě a čtvrt miliardy balíčků – alespoň podle odhadů analytické společnosti ShipMatrix. Velká část zásilek musí alespoň část cesty urazit ve vzduchu. A tedy i v kontejnerech nákladních letadel.
Plně naložená MD-11 dokáže na jeden zátah přepravit asi 20 tisíc balíků. UPS měl před nehodou podle údajů na svém webu 27 těchto strojů – a jejich uzemněním přišla skoro o každé desáté letadlo ze své flotily. FedEx provozuje podobný počet letounů MD-11, tvoří ale menší díl jeho flotily. Odstávka každého letounu je v předvánoční době citelnou ztrátou.
Američané si budou muset na dárky počkat
Obě firmy proto sáhly k nouzovým plánům. Podle Patricka Penfielda, který se na Syracuse University věnuje dodavatelským řetězcům, firmy nasadily tempo srovnatelné s vrcholem vánoční sezóny. „Už teď mají napilno, jako kdyby byly svátky, a bude to pořád náročnější,“ okomentoval to Penfield v magazínu Fortune.
FedEx i UPS ujišťují, že zákazníci by prozatím neměli nic poznat. Nakupování na Vánoce ale sotva začíná a podle Penfielda bude tou největší výzvou teprve prosinec. V jeho polovině by se prý Američanům už mohly zpožďovat balíky, protože nebude dost kapacit na přepravu. Zpoždění by se podle něj mělo držet v řádu jednoho či dvou dnů.
Výpadek letadel MD-11 mohou dopravci zčásti pokrýt alternativními cestami. Podle expertů oslovených americkou veřejnoprávní stanicí NPR z toho budou těžit například ostatní aerolinky. Hlavně hodnotnější zásilky se už teď převážejí v nákladových prostorech linkových letadel a jejich provozovatelé se můžou rostoucí poptávce narychlo přizpůsobit. Část zásilek zvládnou obstarat i vlaky a kamiony. Adresáti si ale v takovém případě budou muset počkat o něco déle.
Několik sekund ve vzduchu, potom výbuch
Američtí vyšetřovatelé mezitím odhalili první podrobnosti o nehodě u letiště Louisville. Letadlu při rozjezdu na vzletové dráze začal hořet levý motor a následně odpadl z křídla. MD-11 se pak ještě odlepila od země a po několika vteřinách dopadla na budovy za letištním areálem. Stroj byl v tu chvíli plně natankovaný a po dopadu následovala exploze a prudký požár.
Neštěstí se v některých rysech podobá zatím největší letecké nehodě v amerických dějinách. Konkrétně pádu letadla DC-10 v roce 1979, kterému při startu na letišti v Chicagu odpadl levý motor a stroj se zřítil po několika vteřinách nekontrolovatelného letu. Část letecké komunity naráží i na to, že MD-11 částečně vychází právě z DC-10. Vyšetřovatelé současné nehody se ale srovnávání vyhýbají. Podle jejich šéfa Todda Inmana musí ke každému neštěstí přistupovat bez předsudků a řídit se pouze získanými fakty.
McDonnell Douglas MD-11
MD-11 dlouhodobě platila za problematický stroj. Letadlo je druhým nejméně spolehlivým dopravním letounem na světě, který je momentálně v provozu – a to podle analýzy, kterou letos v dubnu zveřejnil výrobce Boeing, který před lety společnost McDonnell Douglas ovládl. Z celkem 200 vyrobených kusů jich mělo hned 11 nehodu, která skončila úplným zničením (tzv. hull loss). Tou možná nejznámější byl let Swissair 111, který kvůli konstrukční vadě a následnému požáru skončil havárií s 229 oběťmi.
Stroj byl původně zamýšlený jako letadlo na přepravu cestujících. Kvůli nízké hospodárnosti ale našel uplatnění hlavně v nákladní přepravě. V té jsou nároky na spotřebu paliva nižší, protože nákladní stroje létají v porovnání s těmi osobními méně. Platící pasažéři letěli s MD-11 naposledy v říjnu 2014.
NTSB se soustředí například na historii oprav. Letadlo vyrobené v roce 1991 mělo před několika měsíci technické problémy a více než měsíc nemohlo létat. Důvodem byla prasklina v jedné z palivových nádrží. Úřady ale zatím nemají důkazy, že by za tragédií mohla stát například špatná údržba. První předběžnou zprávu vydají 30. den po nehodě.
Další rána pro Boeing
Pád letadla MD-11 představuje problém i pro jeho někdejšího výrobce – tedy pro Boeing, který se v roce 1997 spojil s konkurenčním McDonellem, a převzal tak zodpovědnost i za jeho stroje. Boeing vyzval k uzemnění všech těchto letadel už v předstihu. Den předtím, než to kvůli nehodě v Kentucky nařídily americké úřady. A firma ujišťuje, že je v úzkém kontaktu s vyšetřovateli i všemi provozovateli.
Letečtí dopravci se od modelu postupně odklání. FedEx dlouhodobě přechází na modernější stroje a ke stejné změně se rozhodlo i UPS, které chtělo poslední MD-11 vyřadit z flotily začátkem příštího desetiletí. Třetím provozovatelem jsou Western Global Airlines, které jsou ve finančních problémech a většinu svých strojů ani nevyužívají.















