Hlavní obsah

V realitách dělají miliardy, teď míří na cestovní ruch a plánují loď i kemp

Agenda SZ Byznys s Janem Hasíkem, většinovým majitelem holdingu Purposia. Jeho firma je i partnerem českého pavilonu na výstavě Expo 2025.Video: Zuzana Hodková, Seznam Zprávy

Stavební holding Purposia vstupuje do nové oblasti a založil společnost zaměřenou na cestovní ruch. Ta bude pronajímat letadlo a lodě a chystá i vybudování rekreační oblasti.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Holding Purposia Jana Hasíka se na českém developerském a realitním trhu zjevil před dvěma lety a s miliardovými tržbami a zahraniční expanzí se okamžitě zařadil mezi největší hráče trhu. Jeho zakladatel Jan Hasík je přitom v oboru už dvacet let. A teď „jen“ konsolidoval čtyřicítku svých firem pod jednu střechu.

„Založení holdingu byla výborná věc. A řekl bych, že přišla za minutu dvanáct. Firmy byly propojené jen mnou, nebo fyzickými osobami mých kolegů a to nebylo efektivní pro řízení. Určitě to nebyla strategie, která by mohla vydržet po staletí - a o to nám jde,“ dodává Hasík.

Aktuálně má Purposia 41 firem a většina z nich loni zaznamenala rekordní rok. „Holdingová čísla jsou skvělá a celkový obrat bude přes 3,6 miliardy korun. Hospodářský výsledek je desetiprocentní, tedy přes 360 milionů korun,“ dodává Hasík.

I když se loni podle statistik stavebnictví příliš nedařilo, skupina získala nové trhy a rozšířila svou činnost. „Máme teď firmu v Rakousku. Hledáme pozice tam, kde jsme předtím nebyli,“ dodává Hasík. Další plány má firma i ve Slovinsku, kde také zvažuje založení pobočky. „Vnímáme, že pro ten trh je lepší mít tam tu firmu.“

V zahraničí rychleji a udržitelněji

Největší rozdíl na jednotlivých trzích vidí Jan Hasík ve „fungování“ jako takovém.„I když nejsme aktivním účastníkem povolovacích procesů, všímáme si toho, že to tam funguje jiným způsobem – lepším - než u nás. Minimálně to jde rychleji. Je tam také kladen větší důraz na bezpečnost práce a na udržitelnost. Tam jsou investoři připraveni investovat peníze, protože stavby z udržitelných materiálů s udržitelnými technologiemi jsou zkrátka dražší. A nejsou to jen jednotky procent, jak někteří tvrdí. My, co skutečně stavíme, víme, že to jsou minimálně desítky procent,“ říká.

Haly, domy, ale i vlastní kemp, letadlo a loď

Purposia se dnes zaměřuje nejenom na výstavbu hal a skladů, což byla její hlavní činnost, staví i multifunkční halu nebo kostel. „Stále hledáme nové příležitosti, jak po stránce generálních dodávek, tak v developmentu. Koncem roku jsme koupili v Ostravě bývalý Hotel Palác, který je příležitostí pro vybudování vlastního projektu. Aktuálně tam probíhá mezinárodní architektonická soutěž,“ vysvětluje Hasík. Nově se navíc Purposia pustí do úplně nové oblasti.

„V Ostrožské Nové Vsi (nachází se mezi Kroměříží a Hodonínem, pozn. red.) máme výrobu prefabrikátu, ale část velkého pozemku je podle územního plánu určena pro rekreaci a sport. Půjdeme tedy do nové oblasti, a to je cestovní ruch, rekreace a sport. Aktuálně tam zvažujme několik možností a třeba i vybudování kempu,“ vysvětluje Hasík.

Pro oblast cestovního ruchu Purposia založila společnost Fordek, do které už vložila i potřebné movité věci. „Vlastníme letadlo, které využívá holding, ale zhruba 40 procent už máme nasmlouvaných pro pronájem externím firmám. Dále budeme kupovat novou loď, kterou také budeme pronajímat,“ dodává. Nová divize bude mít na začátku jen pár zaměstnanců, ale holding na její rozvoj dává více než sto milionů korun.

Strategii Purposie Jan Hasík naplánoval na 300 let. „Byli bychom rádi, kdybychom už po sto letech byli významná značka,“ dodává Hasík. V holdingu je aktuálně 41 firem, ale plánuje růst. „Číslo 41 určitě není konečné. Budeme samozřejmě nakupovat. Máme v plánu ještě rozšířit portfolio firem. Zejména v cestovním ruchu a dopravě, ale samozřejmě také ve stavebnictví, které tvoří gró naší činnosti,“ dodává Hasík s tím, že dosud Purposia do nákupu svých firem investovala přes miliardu korun.

70 procent v holdingu drží právě Jan Hasík. Do budoucna ale nevylučuje, že se poměr sil změní. „V krátkodobém horizontu určitě ne, ale do budoucna to úplně nevylučujeme. Za patnáct let je možná i cesta investičního fondu. Zatím ale hospodaříme jen s našimi penězi,“ dodává Hasík.

Expo i pro zaměstnance

Purposia se stala partnerem české účasti na Expo 2025 a, jak říká Jan Hasík, rozhodně nelituje. „Dlouhodobě sledujeme světové výstavy a stavební veletrhy. Považujeme to za důležitou součást vzdělávání našich kolegů a uvědomování si mezinárodního přesahu naší firmy.“ Dodává, že v případě Ósaky se společnost chtěla i víc angažovat a představit silným japonským investorům, kteří stejně jako Purposia působí v Česku, Rakousku a ve Slovinsku.

Ze vzdělávacích důvodů veze na Expo 60 kolegů a má domluvenou řadu jednání. „Některé naše firmy jsou výrobní, takže jsme si domluvili jednání ve firmách s podobným zaměřením – například na výrobu hliníkových oken a prosklených stěn. Chceme se nechat inspirovat, a to i možná k nějakému importu technologií nebo materiálu,“ říká Hasík.

Kromě partnerství s Expo má Purposia spolupráci například i s Karlovarským filmovým festivalem. „V tomto používám intuici. Myslím, že jsou to věci, které se nám do budoucna vrátí. Některé mají efekt okamžitý, jiné se vrátí třeba v budoucnu, za deset let. Uvažujeme dlouhodobě.“

Na celý rozhovor se můžete podívat v úvodním videu.

Agenda

Čtvrthodinka o byznysu z první ruky. Rozhovory s top lídry českého byznysu, zakladateli firem, odborníky.

Od pondělí do čtvrtka na SZ Byznys a ve všech podcastových aplikacích.

Odebírejte na Podcasty.cz, Apple Podcasts nebo Spotify.

Doporučované