Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Letoun Boeing 787 společnosti Air India se zřítil krátce po startu z letiště v indickém Ahmadábádu, cílem letadla byl Londýn. Na palubě bylo 242 lidí, katastrofu podle posledních zpráv přežili dva lidé, informuje agentura Reuters. Další desítky obětí si nehoda vyžádala na zemi, stroj totiž spadl do obydlené oblasti a zasáhl ubytovnu lékařů. Jde o vůbec první tragédii tohoto typu letadla.
Akcie Boeingu na Wall Street v rámci předburzovního obchodování klesly až o 7,8 procenta. Po otevření burzy NYSE akcie odepsaly přes pět procent.
Americká společnost se v posledních letech potýká s řadou bezpečnostních nedostatků svých letadel a nehoda u investorů zjevně vyvolává obavy, aby i za touto nehodou nebylo pochybení výrobce. „Je to bezprostřední reakce na nehodu a obnovuje to obavy z problémů, které postihují v posledních letech letadla Boeingu a Boeing samotný,“ řekl agentuře Reuters Chris Beauchamp, analytik obchodníka s akciemi IG Group.
Boeing se potýká se sérií bezpečnostních incidentů. Loni v červenci přistoupil na mimosoudní uznání viny v případu dvou tragických nehod letadel 737 MAX v letech 2018 a 2019. Firma se také zavázala k investicím do programů bezpečnosti a kontroly kvality.
Loni v lednu ale byl další nový letoun Boeing 737 MAX blízko katastrofy, když se stroji společnosti Alaska Airlines za letu odtrhla část trupu. Vyšetřovatelé jako příčinu incidentu označili chybu montáže na výrobní lince společnosti, šéfka amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy NTSB Jennifer Homendy označila za štěstí, že si událost nevyžádala významně horší následky.
V důsledku těchto události byla v průběhu loňského roku nucena odstoupit část vedení společnosti včetně generálního ředitele Davida Calhouna. Nový šéf Kelly Ortberg, který nastoupil v srpnu, musel záhy po svém nástupu řešit další krizi v podobě sedmitýdenní stávky zaměstnanců ve výrobě.
Boeing v loňském roce zaznamenal ztrátu ve výši 11,83 miliardy dolarů (285 miliard korun). To je téměř pětinásobek předloňské ztráty 2,24 miliardy dolarů a také nejhorší výsledek hospodaření firmy od krizového roku 2020.
Ortberg označil v dubnu ve zprávě zaměstnancům, z níž citují světová média, letošek za rok obratu. V prvním čtvrtletí letošního roku firma vykázala lepší než očekávané hospodářské výsledky. Čistá ztráta klesla na 31 milionů dolarů (zhruba 680 milionů korun) z 355 milionů dolarů před rokem. Čtvrtletní tržby vzrostly meziročně o 18 procent na 19,5 miliardy dolarů.
Boeing 787 Dreamliner
- Dreamliner je považován za vlajkovou loď letecké společnosti Boeing i nejmodernější dopravní letoun s výraznou úsporou pohonných hmot a nižšími emisemi. Letadlo, které v závislosti na variantě měří na délku 57 až 68 metrů, je schopné přepravit 248 až 330 cestujících.
- Jedná se o první dopravní letadlo, jehož konstrukce se primárně skládá z kompozitních materiálů a je o 20 procent úspornější než typ 767, který postupně nahradilo. Mezi charakteristické rysy modelu 787 patří převážně elektronické letové systémy. Do provozu byl uveden s tříletým zpožděním v roce 2011.
- V současnosti se vyrábí ve třech variantách 787-8 (pojme 248 cestujících, s doletem 13.530 kilometrů), 787-9 (296 cestujících, 14.010 kilometrů) a 787-10 (330 cestujících, 11.910 kilometrů).
- Do provozu byl Dreamliner, který stojí více než 200 milionů dolarů (přes 4,9 miliardy korun), poprvé nasazen v říjnu 2011. Ve své flotile ho má více než 80 leteckých společností po celém světě. Boeing dosud zaznamenal 2598 objednávek na typ 787, z nichž 889 stále čeká na dodání. Boeing popisuje Dreamliner jako "nejrychleji prodávané širokotrupé letadlo v historii letectví".
- Po uvedení do provozu Dreamliner provázely značné problémy. Počátkem roku 2013 bylo všech asi do té doby vyrobených letounů na několik měsíců odstaveno z provozu kvůli přehřívání baterií. To vedlo k několika více či méně závažným požárům na palubě letadel.
- Loni v dubnu americký federální úřad pro letectví informoval, že vyšetřuje oznámení inženýra Boeingu, který tvrdil, že části trupu letounů Boeing 787 nejsou správně spojené, což u letadla v průběhu let vést až k rozlomení trupu za letu. Boeing reagoval prohlášením, že letouny rozsáhle testoval a dospěl k závěru, že v případu nejde o "problém bezprostředně ohrožující bezpečnost letu".