Hlavní obsah

Investicí do umění nemusí být jen „klasika“. Vydělat může i české mládí

Foto: Aleksandra Vajd

Eva Koťátková patří k silným jménům současného umění. Ilustrační foto.

Umění se stává oblíbenou investicí pro lidi, kteří hledají, kam své peníze uložit a hlavně zhodnotit. Kolik ale stojí moderní české umění a jak začít s jeho sbíráním? Rady a odpovědi na otázky přinese debata Seznam Zpráv.

Článek

Současné české umění láká a mezi sběrateli je stále oblíbenější. Podle nejnovějšího J&T Banka Art Reportu za něj loni dali lidé více než 100 milionů korun.

„Nejčastěji loni kupující utratili za díla současných umělců od sta tisíc do půl milionu korun,“ vysvětluje Valerie Horváth, art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art. Právě k tomuto finančnímu rozmezí podle ní nejvíc inklinují začínající sběratelé.

Druhou nejčastější útratou pak byla loni částka od 10 tisíc do 50 tisíc korun. To je zase oblíbená částka ve skupině vlastníků, kteří se sice nevěnují systematickému sbírání, ale kupují jednotlivá originální díla.

Nákupy přímo u umělců

Nejčastěji se současné umění nakupuje přímo v ateliérech umělců, polovina zájemců pak míří do galerií. Důvodem je samozřejmě cena, protože galerie si k ceně díla jistou částku přirážejí. „Sběratelé připouštějí, že v ateliérech mohou těžit z určité cenové flexibility. Téměř třetina kupujících se totiž setkává s tím, že umělci nemají úplně jasnou představu o cenách za svá díla a tři čtvrtiny sběratelů tvrdí, že umělci jsou ochotni o ceně diskutovat podle toho, kdo o jejich dílo projeví zájem,“ dodává Valeria Horváth.

I to je jeden z důvodů, proč v poslední době primární galerie přišly s iniciativou, která vyzývá vládu, aby snížila daň z přidané hodnoty na prodej současného umění. Aktuálně je daň 21 procent, v západní Evropě, se z prodeje umění odvádějí jen jednotky procent.

Podle galerií by nižší DPH zlevnilo umělecká díla, více rozproudilo trh a zároveň omezilo nákupy přímo od umělců z ateliérů, kde sběratelé velmi často mohou, na rozdíl od galerií, koupit dílo bez připočtené DPH.

Debata Seznam Zpráv

Právě nejnovější díla z ateliéru nejvýraznějších českých umělců současnosti teď představuje výstava Art Index Pop-up 2025 v pražském palác Bellevue.

V jejím rámci Seznam už v pátek v 10 hodin vysílá debatu nejenom o cenách současného umění, ale i sběratelství a tvorbě jako takové. Hosté debaty budou: umělci Krištof KinteraPavla Sceranková, sběratel umění Jan Bejšovec, investorka Kateřina Havrlant, Valérie Horváth– Art specialistka J&T Banky a kurátorka Galerie Magnus Art, Kacha Kastner –spolumajitelka galerie Hunt Kastner, Michal Novotný – ředitel Sbírky moderního a současného umění Národní galerie Praha a Jan Skřivánek - šéfkurátor soukromého musea Museum Kampa.

Sledujte živě na Seznam Zprávách – v pátek 5. 9. v 10 hodin

Polovina sběratelů se setká s padělky

Největším problémem trhu s uměním jsou padělky. Podle J&T Banka Art Reportu se s nimi loni setkalo 47 procent sběratelů – nejčastěji u děl za stovky tisíc korun.

Současnému umění se daří také v prodejích na českých aukcích. Loni se obrat za současné umění na sálových aukcích, které sleduje odborný server Artplus.cz, vyšplhal na rekordních více než 44 milionů korun. Přestože přední aukční síně zařazují díla současných umělců do své nabídky stále častěji, v celkovém kontextu trhu zůstává ale tento segment spíše okrajovým doplňkem.

Mezi nejvíc oceňované umělce současnosti patří vedle Krištofa Kintery či Jiřího Kovandy [MV1] dnes zejména ženy. Konceptuální umělkyně Eva Koťátková, sochařka Anna Hulačová, nebo třeba Kateřina Šedá. Právě ty také dominují J&T Banka Art Indexu. Jak nedávno prohlásila pro SZ Kateřina Šedá: „Člověk nesmí naplňovat kritéria ostatních, musí je hlavně překračovat. Za každou cenu si udržet čerstvost pohledu, znejisťovat sám sebe a přicházet tak na nové principy.“

Největší zhodnocení

Po covidové pandemii a zejména v době vysoké inflace se umění ukázalo jako ceněná alternativní investice. A i když při nákupu umění hraje roli emocionální hodnota kupovaného díla, investiční motiv rozhodně není zanedbatelný. V letošním průzkumu pak více než třetina respondentů z řad sběratelů uvedla, že investice do umění je dnes atraktivnější než před pěti lety. Sběratelé se ale neshodnou s prodejci a experty, od kterého segmentu umění lze čekat největší zhodnocení. Zatímco sběratelé nejvíce věří poválečnému umění, experti a galeristé favorizují české současné umění.

Související témata:

Doporučované