Hlavní obsah

Díky „štěnici“ v autě se pojišťovně podařilo zachránit několik životů

„Už se nám podařilo zachránit několik lidských životů,“ uvedl šéf šesté největší tuzemské pojišťovny Uniqa Martin Žáček. (Video: Eva Moniová, Seznam Zprávy)

 

Reklama

4. 1. 15:44

Trendem v pojišťovnictví je počítat klientům cenu podle toho, jak rizikově se chovají. V autopojištění se používá například telematická jednotka, která sleduje kvalitu komunikací, po kterých auto jezdí, a kolik najede.

Článek

Pojišťovny do aut umisťují takzvanou telematickou jednotku. Ta vedle údajů o jízdě dokáže zachránit život posádce auta. Vozy totiž bývají vybaveny nárazovým čidlem. „Pokud dojde k nárazu vozidla, je automaticky kontaktována naše asistence, která navazuje komunikaci s klientem. Pokud se klient nehlásí, vysílají se tam složky záchranného systému. Už se nám podařilo zachránit několik lidských životů,“ uvedl šéf šesté největší tuzemské pojišťovny Uniqa Martin Žáček.

Ten v rozhovoru pro SZ Byznys mluví i o vlivu covidu na různé druhy pojištění a o pokroku v komunikaci s klienty, který pojišťovnictví díky digitalizaci udělalo.

Jak pojišťovny reagují na covid a jak se pandemie do vašeho podnikání promítá?

Covid se dotknul všech součástí našeho hospodářství, takže samozřejmě i pojišťovnictví. To prošlo v posledních 18 měsících obrovskou katarzí. Dnes je možné většinu záležitostí vyřídit na dálku, komunikace s pojišťovnami je velmi jednoduchá. Nejen sjednání pojistné smlouvy, ale i následně to, co je potřeba nejvíce: hlášení pojistné události. Většina komunikace dnes už probíhá online nebo telefonicky. I škody se monitorují formou videoobhlídek na dálku bez fyzické přítomnosti likvidátora.

A je to pro vás důvěryhodné, když si škodu natočí sám klient?

Nedá se to udělat ve 100 procentech případů. Ale třeba u menších škod typu zatečení vody pošle likvidátor klientovi odkaz. Ten si ho otevře na chytrém telefonu a kamerou natočí poškozené místo. Škoda je pak online zlikvidována.

Ověřujete si, zda to nejsou záběry z jiné nemovitosti nebo stejné několikrát použité záběry?

Ano. Technologie umožňuje zjistit lokaci, ale prakticky se s tím nesetkáváme.

Z nějakých vlastností – polohy – toho videa?

Ano.

Martin Žáček (56)

  • Do pojišťovnictví vstoupil v roce 1994, nejprve jako šéf oddělení controllingu. Strávil celou svoji kariéru v tomto odvětví v jednom dresu: nejprve to byla Česko-rakouská pojišťovna, po přejmenování v roce 2001 pak Uniqa.
  • Zastával různé pozice v představenstvu pojišťovny, generálním ředitelem se stal v české pobočce v roce 2008. V roce 2014 byl jmenován do stejné funkce i pro sesterskou pobočku na Slovensku.
  • Od ledna 2021 působí ve funkci generálního ředitele finanční skupiny Uniqa v ČR a SR, která vznikla fúzí se společnostmi bývalé Axa.
  • Vystudoval jadernou a fyzikálně inženýrskou fakultu na ČVUT, v postgraduálním studiu pokračoval v ústavu pro hydrodynamiku AVČR, získal titul Csc.
  • Několikrát byl zvolen Pojišťovákem roku v ČR i SR. Je ženatý, má dvě dcery a tři vnučky.
  • Ve volném čase je vášnivým běžcem a triatlonistou. Mluví čtyřmi jazyky a zajímá se o historii a geografii.

Využíváte bankovní identitu?

Připravujeme řešení, kde tuto technologii, která nyní dojde obrovského rozmachu, využijeme. První oblastí bude uzavírání pojistných smluv. Před několika lety jsme zaváděli digitální podpis pomocí tabletu, pojistné smlouvy sjednáváme i zaplacením. Ale právě bankovní identita bude další možnost podpisu smlouvy.

Bude důležitá i ve výplatní fázi, kdy třeba končí životní pojištění a klienta je třeba znovu identifikovat, abychom peníze vyplatili na správný účet.

Bankovní identitu klient využije i při přihlašování do našeho portálu, kde má přehled o svých smlouvách, pojistných událostech, platbách apod.

Jak moc je to pro klienty vzdálená budoucnost?

V horizontu šesti až dvanácti měsíců. Nám jde o to, aby se rozšířila základna klientů, kteří mohou bankovní identitu využívat.

Když se ještě vrátím ke covidu: můžete vyčíslit jeho vliv na nové obchody v různých oblastech pojištění?

Intenzivně narostlo pojištění různých denních dávek, respektive schopnosti splácet dluhy. Lidé v první fázi covidu měli strach, jak to bude vypadat se zaměstnaností a nemocností, takže zde jsme zaznamenali nárůst poptávky.

Zaznamenali jste i zvýšený počet pojistných plnění, kdy lidé padali do problémů?

Ano, nárůst byl asi deset procent.

Na druhou stranu, když se s covidem zpočátku skoro zastavil běh, okamžitým poklesem reagovalo cestovní pojištění, byly to vysoké desítky procent a byl tím významně ovlivněn celý rok 2020.

Obchod také výrazně klesl v pojištění nových aut. Auta se přestala ze dne na den prodávat, salony byly dlouhou dobu zavřené. Pokles proti roku 2019 je i dnes, v roce 2021 (rozhovor se natáčel v prosinci 2021 – pozn. red.), skoro 20 procent.

Auta se méně prodávají i dnes kvůli chybějícím subdodávkám. Sledujete pokles v jejich pojišťování i dnes?

Ano, pro nás měl covid do autopojištění, které je v Česku nosným produktem pojišťoven, několik dopadů. Řada leasingových společností nemá vozidla pro své partnery, prodlužují se leasingové smlouvy, lidé jezdí se svými vozy déle.

Pokud ojetina stála před dvěma lety 200 tisíc korun, dnes stojí 230 tisíc korun.
Martin Žáček, šéf Uniqa

Sekundární dopad je do nárůstu cen ojetin. V případě totální škody musí pojišťovna vyplácet vyšší hodnotu než před dvěma lety. Pokud ojetina stála před dvěma lety 200 tisíc korun, dnes stojí 230 tisíc korun, v případě totální škody musíme plnit o 15 procent výše.

Dále nedostatek náhradních dílů: v rámci našich asistenčních služeb máme vesměs půjčovné, klient dostává po určitou dobu náhradní vozidlo. A jestliže dříve trvala průměrná oprava dva dny, dnes se protahuje na pět dnů. A my klientovi musíme dát náhradní vůz na delší období.

Už jste trendy, o kterých mluvíte, promítli do cen autopojištění?

V kombinaci s velmi vysokou inflací se ty trendy do cen jednoznačně budou muset promítnout.

Kdy?

Promítaly se průběžně, ale v rozsahu dvou tří procent. Inflace v oblasti motorových vozidel na plechových škodách přesahuje osm procent, takže pojišťovny na to musí reagovat.

Pojišťovna Uniqa

Na českém pojistném trhu působí od roku 1993, loni v létě dokončila převzetí skupiny Axa. Kromě pojištění tak nově nabízí doplňkové penzijní spoření a investice.

Ke konci loňského 3. čtvrtletí 2021 spravovala více než milion pojistných smluv s předepsaným ročním pojistným ve výši 8,87 miliardy korun.

Je šestkou na trhu s 8procentním podílem. V neživotním pojištění drží rovněž šestou pozici s podílem 8,3 procenta trhu. V životním pojištění zaujímá se 7,3procentním tržním podílem pátou příčku.

Je součástí skupiny Uniqa Insurance Group, která je aktivní na 18 evropských trzích, zaměstnává na 22 000 pracovníků a obsluhuje aktuálně více než 15 milionů klientů. Klíčovým regionem koncernu je rakouský trh a střední Evropa včetně Česka.

Zdroj. Uniqa, ČAP

Trendem v autopojištění je zohledňovat to, jak se pojištění chovají – jak řídí, kudy jezdí. U životního pojištění, jestli kouří, jsou obézní, nebo naopak sportují. Je toto podle vás trend budoucnosti? Využíváte toho?

Bezesporu. Dnes máme k dispozici řadu údajů a možností, jak je vyhodnocovat. Snahou je přiřadit každému riziku správnou hodnotu pojistného, aby klient platil férovou cenu. O to se snažíme ve všech oblastech.

Podle kilometrů, které řidič najede, a podle rizikovosti dané komunikace, mu počítáme cenu pojištění.
Martin Žáček, šéf Uniqa

V autopojištění nabízíme klientům tzv. telematickou jednotku. Ta monitoruje, po jakých silnicích jezdíte. Jestli to je městská aglomerace, silnice první třídy, dálnice. Podle kilometrů, které najede, a podle rizikovosti dané komunikace mu počítáme cenu pojištění.

To je vlastně taková štěnice v autě, v pozitivním slova smyslu.

Já bych to tak vůbec nenazýval. Má to i další rozměr – auto je vybaveno nárazovým čidlem. Pokud dojde k nárazu vozidla, je automaticky kontaktována naše asistence. Ta navazuje komunikaci s klientem. Pokud se klient nehlásí, vysílají se tam složky záchranného systému. Už se nám podařilo zachránit několik lidských životů.

Jak často se cena pojištění podle skutečného nájezdu a používaných komunikací aktualizuje?

Jednou za rok. Klient má ale k dispozici i aplikaci, kde může vše sledovat a vytvářet si knihu jízd. Ví tak průběžně, jak na tom je.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované